E-rozkłady jazdy w Warszawie. Takiego rozwiązania nie ma żadne inne miasto w Polsce

Michał Skorupka
Michał Skorupka
W Warszawie działa już pierwszy e-rozkład jazdy. Wkrótce powstaną kolejne
W Warszawie działa już pierwszy e-rozkład jazdy. Wkrótce powstaną kolejne Szymon Starnawski
Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, które postanowiło wykorzystać technologię e-papieru połączoną z przetwarzaniem w chmurze danych z GPS, do poprawienia funkcjonowania komunikacji miejskiej. Pierwszy e-papierowy rozkład jazdy działa już na przystanku tramwajowym "Muzeum Powstania Warszawskiego". Wkrótce w stolicy pojawią się kolejne.

Zawsze aktualne, przejrzyste i pokazujące, za ile minut przyjedzie kolejny tramwaj - to główne zalety elektronicznych rozkładów jazdy - informują władze Warszawy. Rozwiązanie polegające na wykorzystaniu technologii e-papieru połączonej z przetwarzaniem w chmurze danych z GPS, pojawiło się na przystanku tramwajowym "Muzeum Powstania Warszawskiego". Kolejne e-papierowe rozkłady jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego pojawią się przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na ulicy Nowowiejskiej, przy al. Niepodległości.

W Warszawie działa już pierwszy e-rozkład jazdy. Wkrótce powstaną kolejne

E-rozkłady jazdy w Warszawie. Takiego rozwiązania nie ma żad...

Jak poinformowały Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego, na początek w stolicy zostanie zainstalowanych sześć e-papierowych tablic. Każda z nich składać się będzie z dwóch części:

  • Na pierwszej znajduje się szczegółowy rozkład jazdy linii tramwajowych z godzinami i minutami odjazdu kolejnych pojazdów.
  • Na drugiej mieści się dynamiczna informacja (odświeżana co kilkanaście sekund), wskazująca za ile minut dokładnie przyjedzie tramwaj i w jakiej kolejności składy będą podjeżdżały na przystanek.

E-rozkład jazdy. Jak działa?

Tramwaje Warszawskie informują, że rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane centralnie z jednego miejsca. Są one podłączone do sieci, dzięki czemu ekipy przystankowe w przypadku zmiany rozkładu lub trasy nie muszą odwiedzać przystanków i wymieniać wydrukowanych na kartkach rozkładów. Druga część tablicy, informująca o kolejnych odjazdach tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS.

Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. Przetwarza on dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. Aplikacja informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju - dane wyświetlane są na tablicach systemu informacji pasażerskiej, można odczytać je także w smartfonie (otwiera się w nowej karcie) - tłumaczą Tramwaje Warszawskie w komunikacie.

Oprócz dostarczania bieżących informacji, e-rozkłady posiadają wiele innych zalet. Wśród nich należy wymienić m.in. oszczędność energii.

Ich baterie wystarczają na pracę bez zasilania nawet przez siedem dni. Jest także możliwość podłączenia ich do paneli fotowoltaicznych. Ponieważ świecą delikatnie tylko w nocy, nie męczą wzroku. Ta zaleta jest znana tym, którzy czytają książki na czytnikach e-papierowych - informują Tramwaje Warszawskie.

Warto podkreślić, że w nowych rozkładach nie ma reklam i gwałtownie zmieniających się obrazów. W związku z czym są one czytelne i pozbawione niepotrzebnych treści.

Kilka miesięcy testów

Zanim rozwiązanie zostanie rozpowszechnione na całą Warszawę, przejdzie ono kilkumiesięczne testy. Zebrane zostaną m.in. opinie pasażerów o pracy i przydatności e-rozkładów.

Trzeba też sprawdzić, jak wyświetlacze znoszą pracę w różnych warunkach atmosferycznych oraz jak sprawnie działa moduł aktualizacji informacji rozkładowych. Weryfikacji poddane zostanie także, co mogłaby zmienić stopniowa rezygnacja z tradycyjnych papierowych rozkładów i jak to wpływa na koszty, układanie i korygowanie rozkładów jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego - wyjaśniają Tramwaje Warszawskie.

Spółka przypomina, że e-rozkłady to kolejny sposób na wykorzystanie danych, które przetwarza i zbiera dział informatyczny w Tramwajach Warszawskich. Innym sposobem jest przyśpieszanie przejazdów tramwajów przez miasto z pomocą tramwajowej zielonej fali.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie