W referendum wzięło udział 7,46% z około 1,3 miliona uprawnionych do głosowania. Zdanie wyraziło zatem około 100 tysięcy osób, z których 89% było za wprowadzeniem zakazu wynajmu na terenie stolicy Francji. W 2021 roku we Francji w wypadkach związanych z e-hulajnogami zginęły 24 osoby, w tym jedna w Paryżu. – Obywatele wyraźnie wypowiedzieli się przeciwko hulajnogom elektrycznym – podkreśliła mer Paryża Anne Hidalgo.
Czy Warszawa pójdzie śladem Paryża?
Z "Raportu z badania opinii mieszkańców Warszawy na temat stołecznej Straży Miejskiej" możemy dowiedzieć się, że problem z porzuconymi hulajnogami to jeden z najbardziej palących, wskazanych przez mieszkańców. Porzucanie ich w sposób, który zagraża bezpieczeństwu pieszych wskazało aż 84% osób. To nie pierwszy raz, gdy słychać, że mieszkańców drażni porzucanie ich na środku chodnika czy zastawiając przejście.
- W projekcie ustawy regulującej zasady dotyczące e-hulajnóg był zapis o obowiązku podpisania umowy operatora z samorządem. Nie wiemy dlaczego, ale ostatecznie ten zapis wyleciał z ustawy. Zatem w zasadzie nie mamy narzędzi aby ograniczać działalność operatorów - tłumaczy nam Mikołaj Pieńkos z ZDM. - Operatorzy płacą nam też za dzierżawę przestrzeni miejskiej na potrzeby parkowania hulajnóg, nie jest więc tak że są to dodatkowe koszty dla samorządu - dodaje.
Hulajnogi a bezpieczeństwo
Ponadto, jak dowiadujemy się zasady wypracowane przez Warszawę spodobały się też w innych miastach, które chcą się na nich wzorować. Zapytaliśmy też czy stwarzają one zagrożenie dla mieszkańców. Okazuje się, że dane o wypadkach e-hulajnóg są zbierane przez policję dopiero od 2020 r. (wcześniej policjanci nie traktowali elektrycznej hulajnogi jako osobnej kategorii pojazdów). Statystyki kształtują się następująco:
- w 2020 r. było w Warszawie 21 takich wypadków (w tym 11 spowodowanych przez kierujących e-hulajnogą),
- w 2021 r. było to 35 wypadków (w tym 11 spowodowanych przez kierującego e-hulajnogą),
- do tej pory odnotowane zostały 2 wypadki śmiertelne.
Zestawiając to z ogólną liczbą wypadków, wyeliminowanie e-hulajnóg mogłoby skutkować zmniejszeniem liczby wypadków o około 3-5% wypadków.- Danych za 2022 r. jeszcze nie mamy, zapewne będą wyższe ale to nadal bardzo niewielka część wszystkich zdarzeń na drodze - mówi Pieńkoś. - Pytanie o to, czy lepiej jest z hulajnogami czy bez nich jest otwarte i ja nie umiem jednoznacznie ocenić. Na pewno dzięki naszej współpracy jest lepiej niż byłoby bez niej - podsumowuje.
Regulacje prawne
Warszawa jako pierwsza w Polsce podjęła się współpracy i uzgodnienia z operatorami zasad ich funkcjonowania w mieście. Odkąd udało się podpisać porozumienia z wszystkimi firmami (łącznie jest ich aktualnie pięć). Hulajnogi są rozstawiane tylko w wyznaczonych miejscach, ich prędkość jest fizycznie ograniczona do 20 km/h. Niestety, użytkownicy często porzucają sprzęt byle gdzie i to jest duży problem, z którym operatorzy muszą sobie poradzić. Miasto, siłami straży miejskiej, usuwa setki takich porzuconych hulajnóg i operatorzy są obciążani kosztem tej operacji - tłumaczy nam ZDM.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?