Kilka miesięcy temu pisaliśmy o trudnościach związanych z modernizacją trzech warszawskich dworców kolejowych: Centralnym, Wschodnim oraz Zachodnim.
Problemy dotyczące odnowy owych obiektów, rozpoczęły się w momencie, w którym Polska została jednym z organizatorów Euro 2012 w piłce nożnej. Od tego czasu PKP wraz ze stołecznymi urzędnikami reprezentującymi różne frakcje polityczne, zainicjowało wielką batalię związaną z budową nowoczesnych stacji kolejowych.
Obiecanki – cacanki, a głupiemu radość
Polskie Koleje Państwowe na wieść o organizowaniu przez Polskę Euro 2012, zobowiązały się do przeprowadzenia remontów najważniejszych stołecznych dworców kolejowych. Zarówno Dworzec Centralny, jak i Wschodni oraz Zachodni, miały zostać gruntownie odnowione, a nawet przebudowane – wszystko z myślą o potencjalnych wielbicielach footballu, którzy mieliby przyjechać do Warszawy specjalnie na mecze odbywające się w ramach mistrzostw europy w piłce nożnej.
Początkowo PKP zapowiedziało, że zostanie przebudowany wyłącznie Dworzec Centralny. Inwestycja miała zostać zrealizowana m.in. ze środków unijnych. Niestety nie doszła ona do skutku ze względu na problemy związane z wyegzekwowaniem od inwestorów planów, związanych z tzw. przyspieszeniem modernizacji.
Następnie wyszedł komunikat, w którym PKP potwierdziło chęć przeprowadzenia modernizacji Warszawy Wschodniej oraz Zachodniej. Niestety, ostatecznie skończyło się na powierzchownym remoncie peronów wyznaczonych stacji kolejowych.
Na podobne trudności natrafiło PKP w związku z odnową Dworca Stadion, który miał być częścią jednego, dużego kompleksu kolejowego. W chwili obecnej wiadomo jedynie, że zostanie on oczyszczony i wysprzątany.
Chciano dobrze, a wyszło jak zwykle
Od dłuższego czasu miasto natrafia na komplikacje związane z budową dworców kolejowych. Przez biurka radnych m.st. Warszawy, przewaliły się propozycje dotyczące przebudowy Dworca Centralnego, który miał zostać przysłowiowo zepchnięty do podziemia, a na jego miejscu powstałby szklany wysokościowiec.
Jednakże miasto, zamiast inwestować pieniądze w Dworzec Centralny, woli remontować Dworzec Gdański, który choć jest strategicznym punktem na mapie transportowej Euro 2012, nie wymaga, aż tak wysokich nakładów finansowych.
Urzędnicy tłumaczą swoją decyzje stwierdzeniem, że w momencie zakończenia modernizacji Dworca Gdańskiego, przejmie on połączenia kolejowe, które do tej pory były obsługiwane przez Dworzec Centralny.
Dzięki temu, będzie możliwość rozpoczęcia budowy nowego gmachu Dworca Centralnego, który na czas trwania prac budowlanych, zostanie wyłączony z obsługi ruchu kolejowego.
PKP zapowiada jednak, że prace dotyczące modernizacji Dworca Centralnego rozpoczną się najwcześniej w 2013 roku, po zakończeniu Euro 2012.
Wspaniałe show Harlem Globetrotters w Tauron Arenie Kraków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?