Fabryczna instalacja LPG. Co warto o niej wiedzieć?

Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.
Fabryczna instalacja LPG. Co warto o niej wiedzieć?
Fabryczna instalacja LPG. Co warto o niej wiedzieć?
Fiat Tipo w wersjach Hatchback oraz Station Wagon (kombi) jest dostępny z fabryczną instalacją LPG. Fabryczny montaż gwarantuje wysoką, jakość, niezawodność i idealną kalibrację do jednostki napędowej. Dodatkowo, samochód zachowuje pełną gwarancję producenta, bez wykluczeń związanych z eksploatacją pojazdu na paliwie LPG.

Koszt fabrycznej instalacji LPG wynosi jedynie 3500 zł brutto do ceny cennikowej Tipo HB i SW w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet 16v (120 KM) we wszystkich poziomach wyposażenia. Dzięki tak atrakcyjnej cenie instalacji LPG, zwrot zainwestowanej kwoty nastąpi już po 31 miesiącach, zakładając przebieg samochodu 1000 km miesięcznie, a przy przebiegu 1500 km miesięcznie inwestycja zwróci się już po 20 miesiącach.

Wersja „LPG" Fiata Tipo charakteryzuje się dwoma układami zasilania: jeden benzyną i drugi LPG. Są one sterowane centralką kontroli silnika, która razem z centralką LPG kontroluje wtrysk w dwóch przewidzianych trybach funkcjonowania. Na podstawie sygnałów otrzymanych z różnych czujników centralka kontroli silnika steruje siłownikami z nią połączonymi, kontrolując układy:

zasilania paliwem (benzyna lub LPG)
zasilania powietrzem
pedału przyspieszenia
chłodzenia silnika
kontroli spalania - sondy lambda
kontroli układu wydechowego z katalizatorem
recyrkulacji oparów paliwa.
Również przepustnica sterowana jest elektronicznie przez centralkę - otwarcie przepustnicy obliczane jest według specjalnego programu wewnętrznego centralki silnika. W ten sposób eliminuje się mechaniczne połączenie między pedałem gazu i korpusem przepustnicy. Centralka kontroli silnika steruje układem w całości - otrzymuje wszystkie sygnały przesyłane z czujników układu podstawowego (temperatura płynu chłodzącego silnik, obroty silnika itp.) i czujników specyficznych układu LPG (poziom LPG - poprzez specjalny czujnik liniowy - ciśnienie/temperatura LPG, przełączanie zasilania benzyna/LPG), dzieląc je poprzez sieć CAN z centralką LPG, która podporządkowana jest centralce kontroli silnika i pilotuje wtryskiwacze LPG. Dzięki sterowaniu elektronicznemu opisanemu powyżej to rozwiązanie spełnia najnowsze normy przeciw zanieczyszczeniowe (EURO 6).

System zasilania LPG, podobnie jak układ zasilania benzyną, jest układem typu multipoint sekwencyjnego, fazowego, ze specjalnymi elektro-wtryskiwaczami. Po dostosowaniu właściwości LPG do wymagań technicznych kontroli elektronicznej silników benzynowych uzyskano miarodajne rezultaty w zakresie własności jezdnych samochodu i emisji zanieczyszczeń z wydechu.

Silnik podczas działania w trybie zasilania LPG utrzymuje te same parametry momentu/mocy jak podczas działania w trybie zasilania benzyną, a w konsekwencji uzyskiwane przez samochód osiągi są porównywalne.

Samochód jest skonfigurowany tak, aby działał niezależnie zarówno w trybie zasilania benzyną, jak i LPG. Uruchomienie silnika następuje zawsze przy zasilaniu benzyną, po czym ma miejsce automatyczne przełączenie na tryb LPG, jeżeli występują warunki konieczne do takiego przełączenia (przekroczenie ustalonego progu temperatury płynu chłodzącego, progu obrotów biegu jałowego silnika, wyraźne przyspieszenie samochodu).

Przycisk wyboru trybu zasilania benzyna/LPG (symbol „symbol dystrybutora"), umieszczony w środkowym zespole elementów sterowania, umożliwia wybór trybu zasilania benzyną lub LPG. Święcąca się dioda wbudowana w przycisk wskazuje wybór trybu zasilania benzyną.

Wyświetlacz w zestawie wskaźników wskazuje wybrany tryb zasilania i poziom paliwa LPG dostępny w zbiorniku. Samochód wyposażony jest w odpowiednio zabezpieczony zbiornik o walcowatym kształcie (ciśnieniowy), umieszczony we wnęce przewidzianej dla koła zapasowego. W zbiorniku tym znajduje się LPG w stanie ciekłym.

W trybie zasilania LPG, gaz po wyjściu ze zbiornika przepływa przez specyficzny przewód do zespołu regulatora ciśnienia, w którym znajduje się elektrozawór bezpieczeństwa blokujący przepływ LPG po wyłączeniu przez kierowcę samochodu lub po zmianie trybu zasilania paliwem (wybór zasilania benzyną). Jednocześnie z elektrozaworem regulatora drugi elektrozawór, umieszczony w zbiorniku, powoduje zamknięcie przewodu LPG na wyjściu ze zbiornika. Główną funkcją tego typu zaworów jest przerywanie/umożliwianie przepływu LPG w stronę obwodu zasilania. W przypadku zderzenia centralka Air Bag przesyła w sieci sygnał FPS (Fire Prevention System), który wykorzystuje centralka kontroli silnika do przerwania przepływu paliwa.

Elektrozawory są otwarte, gdy:

zażądany zostanie tryb zasilania LPG (nienaciśnięty przycisk „symbol dystrybutora paliwa") i odpowiednia dioda zgaszona,
spełnione są warunki optymalne dla funkcjonowania silnika w trybie zasilania LPG (temperatura płynu chłodzącego, prędkość obrotowa silnika),
ilość LPG w zbiorniku jest wystarczająca do funkcjonowania.
Zespół multizaworu zamontowany na zbiorniku zawiera:

zawór blokujący automatycznie napełnianie LPG, gdy osiągnięty zostanie maksymalny dopuszczalny poziom napełniania,
ogranicznik przepływu, który w przypadku pęknięcia przewodu zapobiega kompletnemu i gwałtownemu wypływowi LPG,
zawór zwrotny, który blokuje przepływy powrotne LPG w stronę wlewu paliwa,
elektrozawór bezpieczeństwa umieszczony na przewodzie zasilania LPG, który umożliwia przepływ lub blokuje przepływ gazu w stronę reduktora ciśnienia,
zawór ręczny, umieszczony przed elektrozaworem, który oddziela zbiornik układu LPG dla umożliwienia wykonania operacji obsługi,
bezpiecznik topikowy, który w przypadku nietypowego przekroczenia temperatury (powyżej 120°C), eliminuje całkowicie niebezpieczeństwo wystąpienia nadciśnienia, poprzez wypuszczenie na zewnątrz, w sposób kontrolowany i możliwie jak najszybszy, LPG znajdującego się w zbiorniku,
analogowy wskaźnik poziomu LPG, umieszczony na zbiorniku.
Elektrozawór blokowania otwiera się lub zamyka razem z elektrozaworem poboru gazu znajdującym się na zbiorniku. Zamyka on każdy przepływ LPG, gdy silnik nie jest zasilany gazem. Regulator ciśnienia umożliwia przejście LPG ze stanu ciekłego w stan gazowy przez komorę dylatacyjną i utrzymuje wartość ciśnienia wymaganą do funkcjonowania układu.

Przewidziane są cztery specyficzne elektro-wtryskiwacze dla LPG, zamontowane na kolektorze ssącym, po jednym dla każdego cylindra, zasilane są LPG w stanie gazowym pod stałym ciśnieniem, a sterowane przez centralkę LPG poprzez sygnał/polecenie przekazane z centralki kontroli silnika. W przypadku wyczerpania LPG następuje automatyczne przełączenie na benzynę.

Cały układ jest sterowany poprzez odpowiednie przekaźniki znajdujące się w skrzynce bezpieczników w komorze silnika; obwody zasilania centralki i poszczególnych elementów systemu (czujniki i siłowniki) zabezpieczone są odpowiednimi bezpiecznikami w skrzynce bezpieczników w komorze silnika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Raven

Raven Style Pink 20/21

659,00 zł

kup najtaniej

Roces

Roces Paradise Lama Czarne 450635 02

219,98 zł

kup najtaniej

Uvex

Uvex Fierce Czarny 18/19

279,82 zł

kup najtaniej

Fischer

Fischer Rc4 60 Jr Junior 18/19

449,00 zł

kup najtaniej

Livall

Livall Rs1

697,11 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
misiek
Ideologia godna czasów komunizmu....
Mam w du...... ekologie i interesuje mnie tylko ekonomia mojego poruszania się samochodem.
Tak samo jak w głębokim poważaniu mają ekologię wszelkiej maści decydenci Unii Europejskiej poruszający się "ekologicznymi " furami o pojemnościach przekraczających 3 litry i emitujących do atmosfery tyle CO2 co dziesięć małych samochodzików pospolitych obywateli.
U
Uzytkownik fiatów
Instalacja Tartarini nie jest instalacją FABRYCZNĄ !!!
JEST TO INSTALACJA , KTÓRA JEST NA ZASADZIE WYŁĄCZNOŚCI MONTOWANA PRZEZ DEALERÓW FIATA.
Fiat fabrycznie montuje LandiRenzo
P
Poland
hybrydy i elektryczne to jest przyszłość i zachód takie kupuje a nie gaz tu zniżki do 40 % mają






5
N
Niemcy lubeka
mieszkam w Niemczech i niemiaszki gaz jak nie jest zamontowany od nowości to w życiu nie będą rozwalać bryki i pomniejszać bagażnika dla nich to jest nie do pomyślenia i ja mam do stacji na której jest gaz 35 km a na autostradzie zapomnij zatankować i nie pisz głupot
Z
ZIWK
Niemcy
Francuzi
Anglicy - tak! Królowa Brytyjska jeździ Bentleyem LPG.... :)
Włosi
Holendrzy
Szwajcarzy
....
j
janek
mnie zmontowali Lovato i 120 000 bez problemu
K
KIEROWCA
ZOBACZ GOSCIU KTO NA ZACODZIE MONTUJE GAZ? NIKT TYLKO POLACZKI
z
zią
No ty to mądry na pewno nie jesteś. Argumentacja na poziomie przedszkola dla opóźnionych w rozwoju.
N
NN
I BEZ GWARANCJI
T
Tomek
3500 zł za instalację, którą montuje fiat to według mnie bardzo dużo. Nie widziałbym sensu jej montażu ponieważ za te pieniądze wsadzę sobie coś bardziej żywotnego, a nawet i za mniej np. BRC i będę miał raz że taniej a dwa, że jakościowo o wiele lepszą instalację.
k
kierowca
nikt madry nie montuje gazu do samochodu ,jak go nie było fabrycznie tylko polacy do wrakow
W
Wojtek
Mój sąsiad ma Fiata z Tartarini niby fabryczna, straszny szajs. Stale ma z tym problemy i jak pisał Jan strasznie głośno chodzi.
M
Marek
Nie myl pojęć fabryczna i zamontowana u dilera. Fabryczna jest Landi Renzo i tylko przy silniku 1.4 t-jet.
J
Jan
Niestety Fiat montuje instalację Tartarini. Nie dość, ze wtryskiwacze chodzą strasznie głośno (jak zapalarka do gazu) to ta instalacja ma problemy z gaśnięciem przy ruszaniu - wiele wizyt i stale problem występuje. Kolejną wadą instalacji Tartarini jest to, że serwisują ją tylko autoryzowane serwisy których jest bardzo mało, bo nikt nie ma dostępu do części i softu, skutkiem czego w serwisie traktują człowieka jak za ciężkiej komuny, bo wiedzą, że skoro już masz to dziadowskie Tartarini to nie masz innego wyjścia tylko musisz je serwisować u nich. To moja 6 instalacja gazowa i pierwszy raz jestem bardzo niezadowolony i szczerze wszystkich przestrzegam przed instalacjami Tartarini - montowanymi przede wszystkim fabrycznie w Fiatach.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie