W czasie Festiwalu, który potrwa od 2 do 18 września w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii, zaprezentowane zostaną 3 opery - "Sognando La Morte", "Semiramide Riconosciuta" i "Orlando".
Choreo – opera "Sognando la morte" to autorski projekt Anny Radziejewskiej, utalentowanej aktorsko śpiewaczki, obdarzonej mezzosopranem o wyjątkowej barwie, koncertującej na wielu scenach europejskich, a jednocześnie cenionego pedagoga Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina. Podczas spektaklu będzie miała okazję zaprezentować również swoje możliwości taneczne we współczesnej choreografii autorstwa wybitnego tancerza Jacka Tyskiego do najpiękniejszych utworów wokalnych i instrumentalnych mistrzów baroku, muzycznie przygotowanych przez Liliannę Stawarz i kameralny skład Royal Baroque Ensemble.
Szczególnie ważnym wydarzeniem Festiwalu będzie historyczne, pierwsze polskie wystawienie opery neapolitańskiego kompozytora Leonarda Vinciego „Semiramide Riconosciuta”, która swoją premierę miała w Rzymie 6 lutego 1729 r. Mimo popularności jaką cieszą się obecnie opery barokowe nie była ona współcześnie w całości wykonywana ani inscenizowana. Z zachowanych manuskryptów, dostępnych w archiwum w Mediolanie, partyturę opery odtworzył znakomity włoski klawesynista Marco Vitale i on również poprowadzi orkiestrę Royal Baroque Ensemble podczas wszystkich wrześniowych spektakli. To niesłusznie zapomniane dzieło zobaczymy we współczesnej inscenizacji Eweliny Pietrowiak, a na scenie będzie można zobaczyć znakomitych solistów: Ingridę Gápovą, Karola Kozłowskiego, Dorotę Szczepańską, Gabriela Díaza, Ewę Leszczyńską i Elwirę Janasik. Opera do libretta Pietra Metastasia opowiada historię legendarnej babilońskiej władczyni Semiramidy i – jak to zazwyczaj w dziełach barokowych bywa – pełna jest zwrotów akcji, nieszczęśliwych miłości, zdrad i intryg.
W programie Festiwalu, poza spektaklami, znajdują się także koncerty, które będą okazją do spotkania z rzadko wykonywanymi kompozycjami takich mistrzów baroku jak: Claudio Monteverdi, Tarquinio Merula, Luigi Rossi, Benedetto Ferrari, Giacomo Carissimi, Barbara Strozzi, Sigismondo d’India, Antonio Caldara, Giovanni Battista Bononcini, Francesco Geminiani, Alessandro i Domenico Scarlatti, Antonio Vivaldi i oczywiście Georg Friedrich Händel. W Pałacu na Wyspie odbędą się recitale Aleksandry Zamojskiej: Lamenti amorosi i Dagmary Barny: Amor è qual vento oraz koncert kameralny Il Giardino degli affetti. Na zakończenie festiwalu powróci Orlando G. F. Händla w nieco zmienionej obsadzie. W warszawskim Kościele Seminaryjnym zabrzmi oratorium Antoniego Caldary Maddalena ai piedi di Cristo w wykonaniu wokalistów oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod kierownictwem Lilianny Stawarz.
Podczas 12 wieczorów przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 90 artystów, w tym 18 wokalistów.
Niezwykłe jest też miejsce - główną scenę festiwalową stanowi historyczny (250 lat) dworski Teatr Królewski, znajdujący się w pieczołowicie odrestaurowanej Starej Oranżerii. Recitale i koncerty odbywają się również w pięknych, zabytkowych wnętrzach Pałacu na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie. 10 i 17 września będzie można wziąć udział w specjalnych oprowadzaniach z przewodnikiem, które będą nie tylko doskonałą okazją do poznania historii tego niezwykłego teatru, ale też zobaczenia scenografii, przygotowanych na potrzeby festiwalowych oper.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?