Fabryka Samochodów Osobowych powstała na Żeraniu w 1951 roku. Pierwszym samochodem, który zjechał z linii produkcyjnej, była Pobieda, radziecki pierwowzór kultowej Warszawy M-20. Następnym pojazdem produkowanym w prestiżowej - jak na tamte czasy - fabryce, była FSO Syrena. Za jej projekt odpowiadali wyłącznie Polacy. Ale na początku lat 60. słynna "Syrenka", była już przestarzała.
Następcą został pojazd skonstruowany wcale nie za Żelazną Kurtyną, a we Włoszech. Mowa o "dużym fiacie". Produkcja Fiata 125p w FSO na Żeraniu była możliwa dzięki umowie licencyjnej, którą w grudniu 1965 roku podpisano z włoskim przedsiębiorstwem FIAT (skrót od Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Włoska Fabryka Samochodów w Turynie). W tym czasie szefowie FSO prowadzili negocjację z Włochami (Fiat) oraz Francuzami (Renualt). Ostatecznie wygrała ta pierwsza opcja.
Polski Fiat 125p był nowoczesnym, jak na swoje czasy, samochodem osobowym klasy średniej. Wzorowany był na modelu Fiat 125, który przez włoski koncern motoryzacyjny z Turynu produkowany był przez pięć lat (od 1967 do 1972 roku).
Duże fiaty z Polski trafiały nawet do Egiptu i Chin
/
Włoska licencja na produkcję dużego fiata wygasła w 1983 roku, ale FSO na Żeraniu wytwarzało te auta dalej. Ostatni egzemplarz zjechał z linii montażowej warszawskiej fabryki w 1991 roku. W sumie w czasie niemal 24 lat wyprodukowano w Polsce niemal 1,5 mln sztuk dużego fiata. W "gorących" latach 70. rocznie z fabryki na Żeraniu wyjeżdżało ponad 115 tys. egzemplarzy.
Polski fiat sprzedawany był nie tylko w kraju, ale także za granicą. Tysiące egzemplarzy trafiło m.in. do Czechosłowacji oraz na Węgry. Eksportowany był także do krajów Zachodu: Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Grecji, Finlandii oraz RFN, czyli Niemiec zachodnich. Duży fiat trafiał też w tysiącach sztuk do Iraku, Chin, Egiptu oraz Kolumbii. Do ZSRR Fiat 125p trafił w liczbie zaledwie kilkudziesięciu sztuk, co wynikało z faktu, że Sowieci mieli swoją Ładę i nie byli zainteresowani polskim autem.
Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa. Skrzynia biegów, manualna, była 4- lub 5-biegowa. W swojej klasie Fiat 125p konkurował z takimi modelami jak Dacia 1300/1310, Łada 2103/2107, Opel Ascona, Škoda 120, Wartburg 353/1.3 oraz Moskwicz 408/412/2140.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?