reklama

Fiskus wypełnia PIT za 2017 rok za nas i przesyła do akceptacji. Jak z tego skorzystać?

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
Od dziś fiskus wypełnia PIT za 2017 rok za nas i przesyła do akceptacji. Jak z tego skorzystać Mat. prasowe
Od 15 marca dostępna jest usługa PFR - wstępnie wypełnione zeznania podatkowe za rok 2017. Fiskus sam wypełnia za nas deklarację podatkową PIT-37 oraz PIT-38 i przesyła do akceptacji. Jeśli nie zgłosimy uwag, rozliczenie podatkowe za 2017 rok mamy z głowy. Jak z tego skorzystać?

Usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego PFR polega na udostępnieniu podatnikom propozycji rozliczenia rocznego PIT-37 i PIT-38 za rok 2017. PFR to dodatkowa pomoc przy składaniu zeznania podatkowego, tak by było jeszcze prostsze, gdyż podatnik nie musi wypełniać sam zeznania podatkowego – robi to za niego administracja skarbowa.

Usługa ta nie polega na tym, że to administracja skarbowa składa za nas zeznanie – jest to propozycja rozliczenia rocznego, z której podatnik może skorzystać lub nie. Jeśli podatnik skorzysta z usługi PFR to powinien sprawdzić poprawność danych wykazanych w udostępnionym zeznaniu oraz podpisać i wysłać deklarację. Może także uzupełnić zeznanie o ulgi – np. na dzieci, odliczenia, oraz kwotę 1 proc. dla wskazaną przez siebie Organizację Pożytku Publicznego.

Wstępnie wypełnione zeznanie ma ograniczać do minimum nasz obowiązek związany z rozliczeniem rocznym. Pozwala nie tylko uniknąć błędów związanych z przepisywaniem danych z informacji od płatników. To także wygoda, prostota i szybkość.

Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe za rok 2017

Usługa [PFR] PIT-37 i [PFR] PIT-38 za rok 2017 udostępniona jest od 15 marca 2018 r.
PIT-37- sporządzane na podstawie informacji od płatników: PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz informacji od organów rentowych: PIT-40A/11A.
PIT-38 dotyczące rozliczenia przychodów z kapitałów pieniężnych, sporządzane na podstawie informacji PIT-8C.

W celu pobrania wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR) PIT-37 potrzebne są:

identyfikator podatkowy (PESEL/NIP);
imię (pierwsze);
nazwisko;
data urodzenia;
kwota przychodu za 2016 rok ze wszystkich informacji podatkowych PIT-11, PIT-8C, PIT-R otrzymanych od płatników PIT-40A/11A od organów rentowych, tj.:w przypadku informacji PIT-11 (20, 21) z pozycji 25, 30, 32, 35, 39, 42, 45, 49, 53, 56, 58 i 62,w przypadku informacji PIT-11 (22, 23) z pozycji 29, 34, 36, 39, 43, 46, 49, 53, 57, 60, 62 i 66,w przypadku informacji PIT-8C (6, 7, 8) z pozycji 33,w przypadku informacji PIT-R (16, 17, 18) z pozycji 60,w przypadku dokumentów PIT-40A/11A (17) z pozycji 33, 35,w przypadku dokumentów PIT-40A/11A (18) z pozycji 38, 40.
W przypadku wybrania przez podatnika opcji "Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR) małżeńskie", wygenerowanie PFR PIT-37 z wyświetleniem danych podatnika i małżonka następuje po podaniu ww. danych małżonka.

Po raz pierwszy Ministerstwo Finansów udostępniło podatnikom usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR – Pre-Filled tax Return) PIT-37 do rozliczenia za rok 2014.

PIT przez internet
Rozliczenie podatkowe za 2017 r. można też złożyć samemu przez internet, np. za pośrednictwem portalu podatkowego.
Rozliczenie w formie elektronicznej to najszybszy i najprostszy sposób złożenia zeznania podatkowego.

Przez internet można wysłać roczne zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A, PIT-19A, PIT-CFC wraz z załącznikami. W ten sam sposób składa się również korektę tych deklaracji.

Dokumenty te można podpisać tzw. danymi autoryzującymi (to podpis elektroniczny, który zapewnia autentyczność deklaracji opartych na danych autoryzujących). System gwarantuje również bezpieczeństwo przesyłanych danych. Dzięki autoryzacji do minimum spada ryzyko, że ktoś się pod ciebie podszyje.

Potwierdzeniem złożenia deklaracji jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Traktowane jest ono na równi z dowodem nadania listu poleconego czy potwierdzeniem złożenia zeznania bezpośrednio w urzędzie skarbowym.

W 2017 r. złożono aż 9 670 215 e-PITów.

Jak złożyć własny PIT przez internet - w tym odliczyć ulgę na dzieci i inne oraz 1 proc. podatku - czytaj str. 2

Dlaczego warto rozliczyć się przez internet? To oszczędność czasu, brak kosztów, łatwość wypełnienia, bezpieczeństwo przesyłanych danych, gwarancja poprawności składanej deklaracji, szybszy zwrot nadpłaty
ochrona środowiska

Nadal dostępne pozostaje składanie zeznań podatkowych na dotychczasowych zasadach – drogą elektroniczną do systemu e-Deklaracje lub papierowo.

Co to jest PIT-WZ?

PIT-WZ to wniosek o sporządzenie zeznania podatkowego przez urząd skarbowy. Za jego pomocą prześlesz do urzędu skarbowego informacje o korzystaniu z odliczeń od podatku lub dochodu, np. z tytułu przysługującej ci ulgi na dzieci, wydatków, które poniosłeś na cele rehabilitacyjne, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów czy przekazania 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Urząd skarbowy na podstawie posiadanych informacji od pracodawców lub organów rentowych i danych z wniosku PIT-WZ przygotuje zeznanie podatkowe.

W ten sposób oszczędzisz czas i minimalizujesz ryzyko popełnienia błędów w zeznaniu rocznym, które wynikają choćby z przepisywania danych z informacji od płatników (np. z PIT-11) czy błędów rachunkowych. Samodzielne wypełnienie zeznania podatkowego i załączników, w których wykazywane są ulgi, nierzadko sprawia problemy podatnikom. Ponieważ urząd skarbowy wypełni za ciebie zeznanie, to rozliczenie się drogą elektroniczną zajmie ci nie więcej niż kilka minut.

Możesz złożyć PIT-WZ, jeśli jesteś podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i uzyskujesz dochody od płatników (w tym organów rentowych). Nie ma przy tym znaczenia, czy rozliczasz się sam, czy wspólnie z małżonkiem, czy jako osoba samotnie wychowująca dzieci.

Wniosek o sporządzenie zeznania możesz złożyć wyłącznie elektronicznie. Zrobisz to za pośrednictwem Portalu Podatkowego lub systemu e-Deklaracje albo bankowości elektronicznej (wybranego banku krajowego lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej).

Jeśli składasz PIT-WZ przez Portal Podatkowy lub system e-Deklaracje to pamiętaj, aby podpisać go: za pomocą kwoty przychodu za rok 2016 lub podpisem elektronicznym.

Jeśli składasz wniosek za pośrednictwem Portalu Podatkowego, będziesz go mógł podpisać również Profilem Zaufanym. Założenie takiego profilu w swoich systemach transakcyjnych oferują także niektóre banki, m.in.: PKO Bank Polski (wraz z Inteligo), Bank Pekao, Bank Millennium i ING Bank Śląski przez system Moje ING.

Jeśli składasz PIT-WZ przez stronę banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, skorzystaj ze standardowych danych uwierzytelniających (czyli np. loginu i hasła), które na co dzień są stosowane do weryfikacji posiadaczy w bankach/SKOK.

PIT-OP czyli internetowe przekazanie 1 proc. podatku

PIT-OP to oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego (OPP). Może je złożyć emeryt lub rencista, jeśli chce przekazać 1 proc. swojego podatku dla wybranej OPP. Na podstawie tego oświadczenia urząd skarbowy przekaże wskazanej organizacji kwotę 1 proc. podatku.

Jeśli jesteś emerytem lub rencistą i dostałeś od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A, a chcesz przekazać 1 proc.podatku dla wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego, to możesz to zrobić składając PIT-OP.

Oświadczenie PIT-OP możesz złożyć od stycznia do 30 kwietnia 2018 r.

Jak to jak to zrobić?

Oświadczenie PIT-OP elektronicznie można złożyć wypełniając formularz udostępniony na Portalu Podatkowym (formularz online, formularz interaktywny, korzystając z aplikacji e-Deklaracje Desktop), jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Składając oświadczenie elektronicznie możesz podpisać je bezpłatnym podpisem – kwotą przychodu z zeznania lub rozliczenia rocznego za rok 2016 lub profilem zaufanym ePUAP.

Założenie takiego profilu w swoich systemach transakcyjnych oferują niektóre banki (np. PKO Bank Polski (wraz z Inteligo), Bank Pekao, Bank Millennium i ING Bank Śląski przez system Moje ING).


ZOBACZ KONIECZNIE:

Wideo

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
podatnik

do autoryzacji podpisu należy podać kwote przychodu o 2 lata wczesniejszą - wg Min.Finansów

A
AK

Do pobrania uslugi PFR należy podać kwotę przychodu za 2017 nie za 2016.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3