Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię.
Futuwawa to projekt będący przestrzenią wystawienniczą miejskich pomysłów architektonicznych związanych z Warszawą. Nie jest to typowa przestrzeń galeryjna, bo jej miejscem istnienia jest internet. Futuwawa ma charakter konkursu, gdzie o pierwszeństwo walczą najciekawsze projekty z zakresu sztuki w przestrzeni publicznej (instalacje, rzeźby, pomniki, murale, mebel miejski etc.). Futuwawa prezentuje również rozwiązania architektoniczne, które nie mają szans na realizację z powodów urbanistycznych, planistycznych, czy finansowych. Portal prezentuje także te projekty, które są gotowe do realizacji i być może, w bardzo niedalekiej perspektywie, pojawią się na mapie Warszawy.
- Portal ukazuje stolicę jako przestrzeń niczym nieograniczonego eksperymentu, pozwala nałożyć na nie nową, wyobrażoną siatkę przestrzeni miejskiej i skonfrontować z obecną zabudową i infrastrukturą - w ten sposób projekt jest opisywany na facebooku.
Jednym z najciekawszych naszym zdaniem projektów, na który można głosować podczas tegorocznej Futuwawy jest konstrukcja zaproponowana przez Mikołaja Molendę i Kamę Wybieralską. - W maju roku 2014 uczestnicy „Europejskiej Rywalizacji Rowerowej” stworzyli mapę natężenia ruchu rowerowego w Warszawie. Przez cały miesiąc, przy pomocy aplikacji Endomondo, zebrano dane dotyczące ponad 26 tysięcy przejazdów dla 1500 rowerzystów. Tak duże badanie statystyczne wiarygodnie wyznacza najczęściej używane trasy rowerowe w mieście. Most Poniatowskiego jest w zdecydowanej czołówce - w ten sposób na stronie Futuwawy opisane są źródła pomysłu na kładkę rowerową przy moście Poniatowskiego.
Zobacz też:
Twórcy projektu zauważają, że komunikacja piesza i rowerowa odbywa tam się na chodnikach o szerokości zaledwie 2,4 metra, które przy pylonach zwężają się do zaledwie 1,6 metra. Chyba każdemu warszawiakowi jest znany dyskomfort przechodzenia, przejeżdżani rowerem, bądź deską przez "Poniata" w tych wąskich miejscach. - Dwupasmowa jezdnia nie ma pobocza, a kierowcy nierzadko przekraczają przepisy przemierzając rzekę z prędkościami dochodzącymi do 100 km/h - stwierdzają autorzy projektu.
Rozwiązaniem tego problemu, który wiąże się z niebezpieczeństwami wypadków miałaby być właśnie kładka, wykorzystująca infrastrukturę istniejącego mostu. Konstrukcja miałaby być "podpięta" pod most, co przerzuciłoby na nią ruch rowerowy i odciążyło chodniki. Taki prosty zabieg odciążyłby chodniki, zwiększył bezpieczeństwo oraz poprawił komfort wszystkim użytkownikom mostu: zarówno pieszym, jak i rowerzystom, oraz kierowcom.
- Przewidywana wartość inwestycji jest ułamkiem kosztów, które miasto musiałoby ponieść, aby stworzyć nową, samonośną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę. Lokalizacja kładki rowerowej poniżej poziomu jezdni dodatkowo separuje jej użytkowników od hałasu komunikacyjnego, daje bliższy kontakt z Wisłą, a także pozwala spojrzeć na zabytkową konstrukcję mostu z niespotykanej perspektywy - dodają pomysłodawcy konstrukcji.
Więcej informacji o Futuwawie na stronie internetowej.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?