Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Futuwawa 2014. Najciekawsze pomysły dla Warszawy na przyszłość

Redakcja
Kładka rowerowa "doczepiona" do mostu Poniatowskiego? Oto jeden ...
Kładka rowerowa "doczepiona" do mostu Poniatowskiego? Oto jeden ... Mikołaj Molenda, Kama Wybieralska/Futurama
Kładka rowerowa "doczepiona" do mostu Poniatowskiego? Oto jeden z pomysłowych projektów zaprezentowanych na stronach Futuwawy.

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię.

Futuwawa to projekt będący przestrzenią wystawienniczą miejskich pomysłów architektonicznych związanych z Warszawą. Nie jest to typowa przestrzeń galeryjna, bo jej miejscem istnienia jest internet. Futuwawa ma charakter konkursu, gdzie o pierwszeństwo walczą najciekawsze projekty z zakresu sztuki w przestrzeni publicznej (instalacje, rzeźby, pomniki, murale, mebel miejski etc.). Futuwawa prezentuje również rozwiązania architektoniczne, które nie mają szans na realizację z powodów urbanistycznych, planistycznych, czy finansowych. Portal prezentuje także te projekty, które są gotowe do realizacji i być może, w bardzo niedalekiej perspektywie, pojawią się na mapie Warszawy.

- Portal ukazuje stolicę jako przestrzeń niczym nieograniczonego eksperymentu, pozwala nałożyć na nie nową, wyobrażoną siatkę przestrzeni miejskiej i skonfrontować z obecną zabudową i infrastrukturą - w ten sposób projekt jest opisywany na facebooku.

Jednym z najciekawszych naszym zdaniem projektów, na który można głosować podczas tegorocznej Futuwawy jest konstrukcja zaproponowana przez Mikołaja Molendę i Kamę Wybieralską. - W maju roku 2014 uczestnicy „Europejskiej Rywalizacji Rowerowej” stworzyli mapę natężenia ruchu rowerowego w Warszawie. Przez cały miesiąc, przy pomocy aplikacji Endomondo, zebrano dane dotyczące ponad 26 tysięcy przejazdów dla 1500 rowerzystów. Tak duże badanie statystyczne wiarygodnie wyznacza najczęściej używane trasy rowerowe w mieście. Most Poniatowskiego jest w zdecydowanej czołówce - w ten sposób na stronie Futuwawy opisane są źródła pomysłu na kładkę rowerową przy moście Poniatowskiego.

Zobacz też:

Twórcy projektu zauważają, że komunikacja piesza i rowerowa odbywa tam się na chodnikach o szerokości zaledwie 2,4 metra, które przy pylonach zwężają się do zaledwie 1,6 metra. Chyba każdemu warszawiakowi jest znany dyskomfort przechodzenia, przejeżdżani rowerem, bądź deską przez "Poniata" w tych wąskich miejscach. - Dwupasmowa jezdnia nie ma pobocza, a kierowcy nierzadko przekraczają przepisy przemierzając rzekę z prędkościami dochodzącymi do 100 km/h - stwierdzają autorzy projektu.

Rozwiązaniem tego problemu, który wiąże się z niebezpieczeństwami wypadków miałaby być właśnie kładka, wykorzystująca infrastrukturę istniejącego mostu. Konstrukcja miałaby być "podpięta" pod most, co przerzuciłoby na nią ruch rowerowy i odciążyło chodniki. Taki prosty zabieg odciążyłby chodniki, zwiększył bezpieczeństwo oraz poprawił komfort wszystkim użytkownikom mostu: zarówno pieszym, jak i rowerzystom, oraz kierowcom.

- Przewidywana wartość inwestycji jest ułamkiem kosztów, które miasto musiałoby ponieść, aby stworzyć nową, samonośną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę. Lokalizacja kładki rowerowej poniżej poziomu jezdni dodatkowo separuje jej użytkowników od hałasu komunikacyjnego, daje bliższy kontakt z Wisłą, a także pozwala spojrzeć na zabytkową konstrukcję mostu z niespotykanej perspektywy - dodają pomysłodawcy konstrukcji.

Więcej informacji o Futuwawie na stronie internetowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto