Sophia Pompéry
Nic, tylko ulotne światło(Nothing but a transient light)
wernisaż 14 października, godz. 18:00wystawa czynna 14.10. - 13.11.2011
kuratorka: Marta Smolińska
Jak trafnie zauważa w tekście do katalogu Sebastian Dudzik: Oglądając powstające od 2007 roku wideo-rejestracje autorstwa Sophii Pompéry łatwo ulec ich wizualnemu magnetyzmowi. Niewątpliwym atutem jest ich zakorzenienie w artystycznej przeszłości. Inspiracje dawnym malarstwem widoczne są zarówno w obszarze rozwiązań formalnych, jak i podejmowanej tematyce. Artystka umiejętnie balansuje pomiędzy tradycją i nowym myśleniem o obrazie. Poznane i oswojone przez sztukę wartości „ubiera" w nowy strój. Przenosi w świat rzeczywisty to, co w malarstwie było tylko iluzją. Eksplorując realny świat swą uwagę skupia na zjawiskach efemerycznych i ich potencjale poetyckim, który odpowiednio wykorzystany pozwala zmienić perspektywę postrzegania otaczającego nas świata. W tych „zabawach" z rzeczywistością niebagatelną rolę odgrywa fascynacja artystki prawami i zjawiskami fizycznymi. Wśród nich szczególny status zyskały czas i przestrzeń, dwie podstawowe wartości, definiujące specyfikę i właściwości otaczającego nas świata. Stanowią one w projektach artystki swoisty fundament wizualnej narracji, jak i podporę intelektualnego przekazu. Dodatkowo, zdaniem kuratorki Marty Smolińskiej, Pompéry poprzez nadawanie pracom takich tytułów, które znacznie poszerzają pole gry znaczeń i kierują ku nowym perspektywom nawiązywania intertekstualnych relacji. Widz, stający oko w oko z tymi realizacjami, musi być czujny, skoncentrowany i otwarty na nieoczekiwane.
Sophia Pompéry urodziła się w 1984 roku w Berlinie. W latach 2002-2009 studiowała rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych Berlin-Weissensee. W 2005 roku studiowała na wydziale rzeźby monumentalnej w Państwowej Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Petersburgu. Odbyła liczne stypendia zagraniczne. Miała wystawy indywidualne w Berlinie, Poznaniu, Budapeszcie, Petersburgu. Chętnie zapraszana do udziału w wystawach zbiorowych.
Cezary Klimaszewski
dobra rada
wernisaż 14 października, godz. 18:00wystawa czynna 14.10. - 13.11.2011
kuratorka: Maria Niemyjska
Wystawa Cezarego Klimaszewskiego jest przedostatnią prezentacją w tegorocznym cyklu "Laboratorium sztuki", skoncentrowanym na miniaturyzacji i pakietyzacji. Artysta pokaże obiekty będące rozwinięciem projektu „Dobra rada", który miał premierę w Galerii Białej w Lublinie w 2010 roku. Praca odnosi się do przestrzeni Osiedla Słowackiego w Lublinie zaprojektowanego w 1961 roku przez Oskara Hansena w duchu Formy Otwartej. Klimaszewski tworzy projekt podziemnej budowli sakralnej, która jest negatywowym odbiciem osiedlowego domu kultury, który przekształcony został z czasem w kościół neogotycki. W ten sposób godzi nową architektoniczną strukturę z językiem Formy Otwartej.
Cezary Klimaszewski - Artysta urodzony w 1971 roku. Ukończył studia na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie, gdzie obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. Razem z Tomaszem Kozakiem i Tomaszem Malcem tworzy grupę Pawilon Stabilnej Formy. W jego działaniach często pojawiają się architektoniczne makiety i przeskalowane obiekty, ożywiając zróżnicowane historyczne konteksty i skłaniając odbiorcę do aktywnej konfrontacji z nimi.
Dominika Krechowicz
Alians znaków
wernisaż 14 października, godz. 18:00wystawa czynna 14.10. - 13.11.2011
kuratorka: Marta Smolińska
Malarstwo Dominiki Krechowicz ma charakterystyczny i rozpoznawalny styl, na który składa się symbioza poszczególnych środków wyrazu. Jej prace sytuują się gdzieś na pograniczu abstrakcji i rozpoznawalności w kategoriach przedmiotowych, grając plamami barwnymi i pasami koloru zestawionymi z uproszczonymi, znakowymi wręcz przedstawieniami rozmaitych rzeczy, znanych z codzienności. Każda z rzeczy jest opisana na tyle, by stała się znakiem samej siebie i reprezentowała nie przedmiot zindywidualizowany, a całą klasę rzeczy sobie podobnych. Kolor jest odważny, a jego dobór często opiera się na kontrastowych zestawieniach, nadających obrazom wizualnej dynamiki i witalności. Dynamikę, wnoszoną przez barwę, podkreślają także ostentacyjnie widoczne ślady pociągnięć pędzla, w których zapisana jest pamięć ekspresji ruchu dłoni, prowadzącej malarskie narzędzie. Oddziaływanie płócien Krechowicz wzmaga się dzięki wieszaniu ich w dwudziestoczęściowych regularnych układach, które rozpościerają się na ścianie, tworząc siatkę napięć, generowanych przez ciekawie dobrane sąsiedztwa oraz inkorporację interwałów przestrzennych pomiędzy poszczególnymi „modułami". Sposób wieszania tych niewielkich obrazów, które – zestawione na ścianie w regularne rzędy o ustalonej kolejności – tworzą nowe całości, natychmiast wchodzące w interakcję z zastanym wnętrzem. (tekst: Marta Smolińska)
Dominika Krechowicz ur. w Gdańsku. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Dyplom zrealizowała w pracowni prof. Kazimierza Ostrowskiego w 1988 r. Od 1996 roku pracuje w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. W latach 1995 – 2003 współtworzyła program Galerii Koło w Gdańsku.
Informacje o galerii:
Galeria Sztuki WOZOWNIA87-100 Toruń ul. Rabiańska 20Tel. 56 622 63 39www.wozownia.ple-mail: [email protected]: Anna Jackowska
Godziny otwarcia:wtorek-piątek 11-18sobota-niedziela 12-18Wernisaże w piątki o godz. 18
Ceny biletów:normalny – 5 złulgowy – 3 złgrupowy (5-15 osób) – 15 złwernisaże i wtorki - wstęp wolny
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?