Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hulajnogi elektryczne uregulowane nowymi przepisami. Sprawdź, co się zmieni od 20 maja

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Od 20 maja wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych
Od 20 maja wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych Paweł Relikowski / Archiwum
20 maja 2021 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy regulujące zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych i pozostałych pojazdów UTO (urządzenia transportu osobistego). Największe zmiany dotyczyć będą m.in. maksymalnej prędkości, limitu wiekowego oraz parkowania.

Hulajnogi elektryczne to niezwykle popularny środek transportu wśród warszawiaków. Z pojazdów korzystają nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także by szybciej i wygodniej dostać się do szkoły, pracy czy w wiele innych umówionych miejsc. Choć jednoślady są na co dzień bardzo pomocne, trudno nie zauważyć, że od kiedy tylko pojawiły się na ulicach stolicy i innych dużych miast w Polsce, stały się bohaterami wielu kontrowersji.

Wśród największych problemów z e-hulajnogami należy wymienić te dotyczące niewłaściwego parkowania, a także nieprawidłowego użytkowania podczas jazdy, co niejednokrotnie doprowadziło do mniej lub bardziej poważnych wypadków. W związku z tym, ministerstwo infrastruktury rozpoczęło działania w kierunku uregulowania przepisów dotyczących poruszania się pojazdami UTO (urządzeniami transportu osobistego), w tym m.in. wspomnianymi hulajnogami elektrycznymi.

Pod koniec marca bieżącego roku, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UD51) został zaakceptowany przez sejm, a w połowie kwietnia podpisał go prezydent Andrzej Duda. W praktyce oznacza to, że już wkrótce, a konkretnie 20 maja 2021 roku nowe przepisy dotyczące m.in. e-hulajnóg wejdą w życie.

Od 20 maja wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych

Hulajnogi elektryczne uregulowane nowymi przepisami. Sprawdź...

Nowe przepisy. Sprawdź, co się zmieni

- Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Dlatego przygotowaliśmy rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo, w szczególności najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak informuje ministerstwo infrastruktury, regulacje zawarte w nowym projekcie zabraniają m.in.:

  • Kierowania hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h
  • Kierowania hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu
  • Przewożenia hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych osób, zwierząt i przedmiotów
  • Ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych pojazdów
  • Pozostawiania hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

Limit wieku i prędkości

Od 20 maja 2021 roku, kierujący hulajnogą elektryczną będą mogli korzystać z drogi dla rowerów, poruszając się z prędkością maksymalną 20 kilometrów na godzinę.

Od 20 maja wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady korzystania z hulajnóg elektrycznychMinisterstwo Infrastruktury

- Dodatkowo kierujący e-hulajnogą jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów - z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów - z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu - czytamy w komunikacie resortu.

Ministerstwo informuje, że poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat będzie zabronione w każdej sytuacji, również w przypadku, gdy znajdzie się ono pod opieką osoby dorosłej.

- Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej - oświadcza ministerstwo.

Warto podkreślić, że osoby w wieku od 10 do 18 lat, aby poruszać się za pomocą e-hulajnogi, będą musiały posiadać te same uprawnienia, co w przypadku kierowania rowerem. Wymagane będą więc: karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Zasady te nie będą obowiązywały osób, które ukończyły 18 lat.

Nowe zasady dotyczące parkowania

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że od 20 maja bieżącego roku, zostanie wprowadzony obowiązek pozostawienia hulajnogi elektrycznej i innych pojazdów UTO w wyznaczonym do tego miejscu.

W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:

  • Hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni
  • Hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, a jego szerokość nie utrudni pieszym ruchu i nie będzie wynosiła mniej niż 1,5 metra
Od 20 maja wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady korzystania z hulajnóg elektrycznychMinisterstwo Infrastruktury

Wysokie kary

Niezastosowanie się do nowych przepisów będzie skrupulatnie egzekwowane przez ograny kontrolne. Mandaty będzie można otrzymać m.in. za:

  • Korzystanie z telefonu oraz wymagających trzymania słuchawek i mikrofonu podczas jazdy - kara 200 złotych
  • Przewożenie innej osoby lub zwierzęcia - kara 100 złotych
  • Kierowanie pod wpływem alkoholu - kara od 300 do 500 złotych (złamanie tego przepisu nie będzie skutkowało odebraniem prawa jazdy
  • Naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku - 100 złotych
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu - 350 złotych

Przypomnijmy, że UTO (urządzenie transportu osobistego) to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe (np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto