Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hulajnogi na minuty będą nielegalne? Nowelizacja ustawy już gotowa

Przemysław Ziemichód
Przemysław Ziemichód
Hulajnogi na minuty będą nielegalne? Nowelizacja ustawy już gotowa
Hulajnogi na minuty będą nielegalne? Nowelizacja ustawy już gotowa Pixabay.com / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Na stronach WWW Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt nowelizacji Ustawy o Ruchu Drogowym. Wprowadza on szereg zmian na temat sposobu poruszania się hulajnóg i innych pojazdów w przestrzeni publicznej. Gdyby nowelizacja weszła w życie dziś, większość obecnie poruszających się po ulicy pojazdów musiałoby z niej zniknąć.

Hulajnogi na minuty będą regulowane

Główny problem stwarzała klasyfikacja tego typu pojazdów. Do tej pory niewielkie, kilkukilogramowe hulajnogi napędzano siłą mięśni. Pojazd tego typu poruszał się nie wiele szybciej niż pieszy i nieco wolniej niż przeciętny rowerzysta. Wprowadzenie pojazdów elektrycznych, z których część osiąga prędkości znacznie przekraczające nawet 20 km/h sprawiło, że hulajnogi na chodnikach stały się realnym zagrożeniem. Co więcej, najszybsze z produkowanych pojazdów mogą osiągać prędkości nawet powyżej 50 km/h, co w praktyce czyni je szybszymi od miejskich skuterów.

Deski elektryczne i hulajnogi: czym jest UTO?

Nie dziwi więc fakt, że ministerstwo infrastruktury podjęło decyzję o uregulowaniu przepisów dotyczących pojazdów elektrycznych. Przede wszystkim, nowelizacja wprowadza kategorię Urządzenia Transportu Osobistego. Do UTO należeć będą wszystkie pojazdy o długości do 1,25 m i szerokości 0,9 m, oraz masie do 20 kg. Takie urządzenia przeznaczone są jedynie dla jednej osoby, w tym wypadku kierującego pojazdem. Zgodnie z przepisami będą one mogły rozwijać prędkość do 25 km/h. Zapis ten może okazać się dość problematyczny, bowiem, wiele z tych pojazdów może rozwijać prędkości nawet do 30 km/h. Dotyczy to także znacznej części wypożyczanych w Polsce hulajnóg.Na tym jednak nie koniec zmian.

Zobacz też:

Obniżenie dozwolonej prędkości, wprowadzenie ograniczeń wiekowych i możliwość regulowania liczby wypożyczanych w Warszawie hulajnóg. Co jeszcze proponuje Miasto jest Nasze?

Hulajnogi elektryczne, Warszawa. Miasto Jest Nasze chce wpro...

Karta rowerowa, Warszawa. Kask nieobowiązkowy

Hulajnogi, deski elektryczne i inne pojazdy tego rodzaju będą mogły w myśl przepisów poruszać się po ścieżkach rowerowych. Osoby od 10 do 18 roku życia będą mogły korzystać z pojazdów tego typu, posiadając kartę rowerową, dorośli będą z tego obowiązku zwolnieni. W przeciwieństwie do innych pojazdów z napędem, UTO nie będą mogły poruszać się po jedni, chyba, że będzie na niej obowiązywało ograniczenie do 30 km/h. Jeśli dopuszczalna prędkość na jezdni będzie wyższa niż 30 km/h, a w pobliżu nie będzie dróg rowerowych, dozwolone będzie poruszanie się hulajnogą po chodnikach.

Choć autorzy nowelizacji zalecają używanie kasków podczas jazdy na UTO, nie ma obowiązku ich zakładania. Przepisy regulują jednak inną, do tej pory wyjątkowo drażliwą kwestie. Po nowelizacji nie będzie możliwości pozostawiania pojazdów na ścieżkach rowerowych, drogach i wszędzie tam, gdzie utrudniałyby ruch lub zagrażały bezpieczeństwu - pod groźbą grzywny. To przepis wymierzony głównie w wypożyczalnie hulajnóg na minuty. Na wypożyczalnie nałożono też wymóg przystosowania pojazdów do nowych przepisów. Na przystosowanie wszystkich UTO do nowych norm wszyscy użytkownicy i ich posiadacze będą mieli dokładnie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia nowelizacji.

POLECAMY TEŻ:



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto