Prezydent Rafał Trzaskowski w styczniu zapowiedział podjęcie "konkretnych kroków" w związku z budową III linii metra. Plan inwestycji, której pierwszy etap ma kosztować 12,5 mln złotych, opiera się na koncepcji powstałej jeszcze w czasach PRL-u. Pierwotnie trzecia linia metra miała łączyć Okęcie z Pragą Południe. Projekt ten został jednak zmodyfikowany i w obecnej formie zakłada wybudowanie tunelu z Gocławia przez Grochów do stacji Stadion Narodowy.
Metro w Warszawie. Powstaje koncepcja kolejnych linii. Trasa trzeciej nitki już w tym roku. Budowa "na zakładkę" od 2023
Ta koncepcja nie podoba się stowarzyszeniu Miasto Jest Nasze, które na facebooku przedstawiło własny projekt trasy nowej linii podziemnej kolejki. Według planu zaproponowanego przez MJN Pragę Południe ze Śródmieściem połączyć miałaby dopiero IV linia metra.
Zobacz też:
Trzecia linia metra TRASA
M3 według projektu zaproponowanego przez stowarzyszenie ma przebiegać z Tarchomina (a w dalszej przyszłości nawet z Jabłonny), przez Żerań, Żoliborz, Wolę, Ochotę i Mokotów (według jednego wariantu także przez Ursynów) do Wilanowa. III linia metra częściowo miałaby być poprowadzona w tunelu, a częściowo na powierzchni.
Metro na Pragę Południe? Tak, ale inną trasą
"Jesteśmy zwolennikami zaplanowania metra na Pragę-Południe, ale uważamy, że trzeba odejść od pomysłu łączenia tej linii na siłę ze stacją Stadion Narodowy" - czytamy w poście na facebookowej stronie MJN.
Członkowie stowarzyszenia tłumaczą, że przejazd do centrum obecnie planowaną dla M3 trasą (z Gocławia przez Grochów i Dworzec Wschodni) z konieczną przesiadką do II linii na Stadionie Narodowym byłby zaledwie o 4 minuty szybszy niż podróż tramwajem czy autobusem. Swoją opinię MJN podpiera przeprowadzonymi przez firmę TransEko analizami prognoz ruchu, z których wynika, że nawet na głównym odcinku III linii - w obecnie zaplanowanym kształcie - obłożenie byłoby dwa razy mniejsze niż w M1.
Miasto Jest Nasze zaproponowało kilka wstępnych koncepcji trasy IV linii metra, która miałaby rozładować ruch tramwajowy i autobusowy między Pragą a Śródmieściem. Kolejka mogłaby zaczynać swój bieg na Gocławiu (początek ul. Ostrobramskiej) lub Grochowie (Rondo Wiatraczna) i dalej Al. Stanów Zjednoczonych przebiegać w kierunku zachodnim, korytarzem w okolicy Trasy Łazienkowskiej przez Śródmieście do Dworca Zachodniego lub ul. Grójecką do Okęcia.
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?