Ilmet. Rusza rozbiórka słynnego warszawskiego wieżowca. Zostanie najwyższym budynkiem kiedykolwiek rozebranym w stolicy

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Rusza zapowiadana od dawna rozbiórka budynku Ilmet, znajdującego się przy Rondzie ONZ, a pod adresem al. Jana Pawła II 15. Przez lata uchodził za charakterystyczny ze względu na znajdujące się na szczycie i obracające logo Mercedesa.

Budynek powstał w latach 1995 – 1997, uważany jest za przedstawiciela postmodernizmu. Jego bryła wzbudzała wśród mieszkańców sporo wątpliwości i kontrowersji. Wielu z nich otwarcie mówi, że za biurowcem nie będzie tęsknić, licząc jednocześnie, że w tym miejscu powstanie coś znacznie okazalszego.

Ilmet. Rusza rozbiórka słynnego warszawskiego wieżowca. Zost...

Przede wszystkim ciężko odnaleźć w jego budowie jakąkolwiek symetrię

Na niższych kondygnacjach niektóre elementy wyglądają bardziej na kubistyczny nieład i zabawę formą niż biurowiec w centrum miasta. Nie wkomponował się do końca w centrum stolicy. Czy to kwestia zbudowania go jeszcze zanim zaczęła się moda na w pełni oszklone wieżowce?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale już w 2014 roku pojawiały się pogłoski o jego rozebraniu, w celu budowy około 190 metrowego następcy. Sam Ilmet, jeśli chodzi o wysokość całkowitą, mierzył 103 metry. Jego wysokość do dachu to 83 metry. Będzie najwyższym, rozebranym jak dotąd, wysokościowcem w Warszawie.

Budynek oraz teren na którym stoi należą obecnie do firmy Skanska. Inwestor planuje w tym miejscu budowę znacznie wyższego, bo aż 188-metrowego wieżowca pod nazwą Warsaw One. Biurowiec mają zaprojektować Duńczycy. Spełniać ma najwyższe światowe standardy. Wydaje się, że powinien przetrwać dłużej niż jego poprzednik, który nie wytrwał nawet 30 lat.

Z drugiej strony, pojawiły się głosy że w latach 90. przy projektowaniu i budowaniu Ilmetu popełniono dużą ilość błędów. Po ponad dwudziestu latach od oddania domagał się wręcz remontu generalnego. Niektórzy twierdzili, że po remoncie budynek mógłby nie przejść odbiorów technicznych przez za małe i zbyt wąskie ciągi komunikacyjne oraz za mało dróg ewakuacji.

To nie jedyna inwestycja, która w najbliższych latach ma szansę odmienić Rondo ONZ

Jakiś czas temu pisaliśmy o planach dotyczących kamienic przy Twardej 28. Burmistrz Woli, w porozumieniu ze swoim odpowiednikiem ze Śródmieścia, wpadli na pomysł, żeby właśnie odnowić tę kamienicę wraz z innymi na Woli, w ramach Krajowego Plan Odbudowy. Szczegóły znajdziecie tutaj

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie