Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne w pandemii? - podpowiada psycholog

Materiał informacyjny widokipsychoterapia.pl
Wybuch pandemii spowodował, że miliony ludzi na całym świecie boi się o swoje zdrowie i zdrowie najbliższych. Jesteśmy zmuszeni do izolacji społecznej, pracy i nauki zdalnej. Nierzadko temu wszystkiemu towarzyszą obawy o swoją sytuację finansową. Trudno jest nam zadbać o podstawową potrzebę - poczucie bezpieczeństwa. Wpływa to na naszą kondycję psychiczną. Coraz więcej osób skarży się na ciągły lęk, obniżenie nastroju, przewlekły stres. Jak sobie w tej sytuacji poradzić?

Daj sobie prawo do przeżywania trudnych emocji

To normalne, że w tej sytuacji czujesz się zestresowany, boisz się, często odczuwasz bezsilność, smutek, a może samotność. Sytuacja jest wyjątkowa, a wszystkie te uczucia są adekwatne. Być może jesteś przeciążony łączeniem obowiązków domowych i zawodowych. Może ktoś z Twoich bliskich zachorował i martwisz się, jak przebiegnie choroba. Pewnie tęsknisz za możliwością spotykania się z przyjaciółmi albo jesteś zmęczony ograniczeniami i zastanawiasz się, kiedy wszystko wróci do normy. Daj sobie prawo do tego, że możesz doświadczać wielu trudnych emocji. Nie wyrzucaj sobie: „przesadzam”, „panikuję", „inni radzą sobie lepiej”. Okaż sobie zrozumienie i powiedz: to trudna sytuacja i mam prawo tak się czuć.

Oglądaj z zaciekawieniem swoje emocje

Zaciekawienie się swoimi emocjami pozwoli Ci lepiej je zrozumieć, oswoić się z nimi i efektywniej sobie z nimi radzić. Jeden ze sposobów oglądania określonego uczucia to narysowanie go. Skup się na swoim ciele, zaobserwuj, gdzie w nim mieści się Twój lęk, smutek lub uczucie samotności. Pozwól, żeby to uczucie przepływało przez Twoje ciało, a następnie rękę na papier. Tworząc swój rysunek, możesz użyć po prostu długopisu, ołówka, ale także kredek, flamastrów, farb. Staraj się działać intuicyjnie, nie myśl za dużo podczas rysowania. Kiedy skończysz, na dole kartki napisz tytuł dla swojego obrazka. Następnie obróć kartkę o 90 stopni, przypatrz się uważnie rysunkowi z innej perspektywy, zastanów się, co teraz widzisz, wybierz tytuł i zapisz go na dole kartki. W ten sam sposób zobacz Twój obraz z dwóch kolejnych perspektyw i zapisz tytuły. Potem spójrz jeszcze raz na swój rysunek obrazujący Twoje uczucie i zaobserwuj, co teraz czujesz, co się zmieniło w postrzeganiu Twojego lęku, smutku, czy samotności. Zaciekaw się swoimi emocjami, nie bój się ich, żeby zadbać o swoje zdrowie psychiczne w pandemii.

Staraj się lepiej poznać trudne emocje

Dobrym sposobem na oswojenie się z trudnymi emocjami i ich poznanie jest ich eksternalizacja. Co to oznacza? Wyobraź sobie, że Twoje uczucie, np. lęk, smutek, złość, uczucie osamotnienia istnieje niezależnie od Ciebie (może je uosabiać jakaś maskotka, która Ci się z nim kojarzy). Tak, to brzmi trochę dziwnie, ale takie wyobrażenie pomoże Ci zobaczyć, jaki wpływ ma określona trudna emocja na Twoje życie i jak sobie z tym poradzić. Następnie odpowiedz na pytania: Co robi Samotność w Twoim życiu? (być może zaprasza Cię na wieczory filmowe w pojedynkę? Może otula Cię kocykiem? Może nakłania Cię do pisania smsów do znajomych? ), W jakich okolicznościach zdobywa Samotność przewagę nad Tobą?, Co Samotność ma Ci do powiedzenia? , Co wydaje się możliwe, a co niemożliwe, kiedy jest Samotność? Ćwiczenie to łatwiej przeprowadzić na spotkaniu z psychologiem lub psychoterapeutą. Specjaliści w Widoki - Twoja Psychoterapia pomogą Ci lepiej poznać Twoje trudne emocje. Emocje oddzielone od człowieka możesz pooglądać w książce Tiny Oziewicz pt. "Co robią uczucia".

Kontroluj "wizyty" trudnych emocji

Możesz także nauczyć się kontrolować pojawiające się emocje w ten sposób, że będziesz wyznaczał czas ich pojawiania się. Smutek, złość, samotność, które przychodzą, kiedy chcą, jak nieproszeni goście, mogą być bardzo uciążliwe. Kiedy Twoim problemem jest ciągłe odczuwanie niepokoju, spróbuj metody wybrania czasu na niepokojenie się. Ustal czas w ciągu dnia (np. codziennie od 20.00 do 20.20), w którym będziesz zajmować się tylko niepokojeniem się. Możesz zapisywać, co Cię martwi. Podczas pozostałej części dnia, kiedy zauważysz zamartwianie się, zastopuj je i powiedz sobie, że zajmiesz się tym w Twoim wyznaczonym czasie.

Planuj swój dzień, a w tym przyjemności

Prawdopodobnie Twój układ obowiązków w pandemii mocno się zmienił. Ograniczasz wyjścia z domu, nie zawozisz dzieci do szkoły, być może mniej pracujesz. Nawet, jeśli wydaje Ci się, że nie potrzebujesz wstawać rano, postaraj się, żeby nie leżeć cały dzień w łóżku. Ustal nowy plan tygodnia, który będzie dostosowany do Twoich potrzeb. Określ godziny wstawania i snu, posiłków oraz aktywności. Pomoże Ci to zachować równowagę. Ważne, abyś w swoim planie uwzględnił nie tylko obowiązki, ale też sytuacje, które Cię cieszą. Zaplanuj przynajmniej jedną miłą rzecz na każdy dzień, np. obejrzenie filmu, smaczny posiłek lub czas z lekturą.

Podtrzymuj kontakty społeczne w bezpieczny sposób

Nasze zdrowie psychiczne w pandemii cierpi również z powodu konieczności ograniczenia kontaktów z ludźmi na żywo. Oczywiste jest, że należy przestrzegać zalecenia "zostań w domu". Jesteśmy jednak istotami społecznymi, potrzebujemy rozmów z ludźmi, bliskości. Warto więc rozwijać relacje z domownikami poprzez zadbanie o wspólny wyjątkowy czas (granie w gry planszowe, przyrządzenie innej niż zazwyczaj kolacji). Poza tym - można zadbać o stały telefoniczny lub onlinowy kontakt z przyjaciółmi. W Widoki - Twoja Psychoterapia nasi psychoterapeuci prowadzą również psychoterapię z wykorzystaniem np. Skype'a. Dzięki temu możesz sięgnąć potrzebną Ci pomoc, nie wychodząc z domu.

Dbaj o swoje zdrowie fizyczne

Zdrowie psychiczne i fizyczne to naczynia połączone. Nie będziesz czuć się dobrze, jeśli po pracy spędzasz czas głównie patrząc w ekran smartfona, telewizora lub komputera. Warto iść na spacer, pobiegać lub poćwiczyć w domu. Regularny ruch dobrze wpływa na nasze samopoczucie. Pamiętaj także o prawidłowym odżywianiu się. Unikaj alkoholu i innych używek jako sposobów na poradzenie sobie ze wzmożonym napięciem. Zadbaj o odpowiednio długi sen. Wszystkie te nawyki sprzyjają obniżaniu poziomu napięcia.

Skorzystaj z pomocy specjalisty

Jeśli pomimo starań, czujesz, że obecna sytuacja Cię przerasta, zadbaj o siebie i sięgnij po pomoc psychologiczną. Nasi specjaliści w Widoki - Twoja Psychoterapia to psychologowie i psychoterapeuci z wieloletnim doświadczeniem w pomaganiu osobom dorosłym, dzieciom, młodzieży, parom i rodzinom. To osoby, które wykonują swoją pracę odpowiedzialnie i z zaangażowaniem. W relacji z Klientami są empatyczni, uważni, akceptujący, profesjonalni. Pomogą Ci w tym trudnym czasie. Skontaktuj się z nami, żeby umówić się na wizytę.

Dodaj ogłoszenie