Już działa! Teraz możesz podróżować z kartą płatniczą zamiast biletu

Materiał informacyjny MASTERCARD
mat. promocyjne
System Warszawskiej Karty Miejskiej to jeden z najstarszych informatycznych systemów pobierania opłat za przejazdy pojazdami komunikacji miejskiej w Polsce i w Europie.

Mimo, że w zakresie funkcjonalności biletu okresowego nadal spełnia swoją rolę, to jednak jest on już przestarzały technologicznie i nie pozwala na wdrożenie wielu nowoczesnych rozwiązań biletowych. Skutecznie blokuje on np. uruchomienie jednego wspólnego systemu biletowego, obejmującego wszystkich przewoźników miejskich i Koleje Mazowieckie. To ogromne utrudnienie, że do dziś nie ma jednego, wspólnego systemu biletowego, integrującego transport miejski z tak ważnym przewoźnikiem kolejowym, spinającym transport całego województwa mazowieckiego.
Warszawa – miasto, do którego codziennie przyjeżdżają i przylatują dziesiątki tysięcy osób, nie zapewnia też nowoczesnych rozwiązań informatycznych dla okazjonalnych pasażerów komunikacji miejskiej, którzy chcieliby w łatwy sposób poruszać się po mieście środkami transportu publicznego, nie zastanawiając się nad tym, jaki bilet trzeba kupić, jakim środkiem transportu można podróżować itp.
Pojawia się zatem pytanie – czy można w Warszawie wprowadzić jednolity i przyjazny dla pasażerów system pobierania opłat? Oczywiście tak. Ale czy można to zrobić łatwo i szybko? Wydaje się, że w tym zakresie warto poszukać gotowych wzorców zarówno na świecie jak i w Polsce.
W 2013 roku spółka Transport for London wdrożyła w Londynie rozwiązanie umożliwiające pasażerom wnoszenie opłat za przejazdy środkami transportu publicznego za pomocą bankowych kart płatniczych.
Podobne projekty zrealizowano na przełomie 2016/2017 roku w Jaworznie, a w 2017 roku w Łodzi. Mimo, że są to rozwiązania na niewielką skalę, są jednak w pełni funkcjonalne i sprawdzone. Co więcej, spotkały się ogromną akceptacją pasażerów i na pewno będą rozwijane na większą skalę wraz z wyminą starych systemu biletowych. W najbliższym czasie podobne systemy wystartują w SKUP i w Gdańsku, co dowodzi, że kierunek ten staje się już standardem.
W marcu 2018 roku rusza we Wrocławiu kompleksowy projekt systemu biletowego Urbancard III . Jest to system zbudowany przez Mennicę Polską SA , która od 8 lat wdraża we Wrocławiu na dużą skale nowoczesne systemy biletowe.
Projekt wrocławski wykorzystuje karty płatnicze jako bilety podstawowe – pasażer nie musi już kupować tradycyjnego biletu w kiosku lub automacie – wystarczy mu jego karta płatnicza z funkcją zbliżeniową. Wsiadając do pojazdu, pasażer nie musi posiadać żadnego biletu, nie musi nawet znać systemu taryfowego, ponieważ kasownik zaproponuje najpowszechniejsze typy biletów. Punkty sprzedaży biletów (czyli inteligentne kasowniki) są dostępne w każdym pojeździe. Jest to system w pełni otwarty , można do niego podłączać różnych przewoźników, rożne taryfy biletowe, tak aby pasażer tylko wsiadał do pojazdu i zbliżał kartę płatniczą. Cały proces analizy taryf, zastanawiania się, na jaki środek transportu jakiego przewoźnika kupić bilet, zostaje pominięty i sprowadzony tylko do czynności podróży. Prostota, funkcjonalność i przyjazność dla użytkownika to główne cechy systemu OPS we Wrocławiu
Czy taki system sprawdziłby się w Warszawie?
Zdecydowanie tak. Właśnie w Warszawie potrzeba korzystania z komunikacji publicznej jest najwyższa, to tu operuje kilkunastu przewoźników miejskich i kolejowych, to właśnie Warszawę odwiedzają codziennie tysiące gości, którzy gubią się w tak złożonym i różnorodnym organizmie komunikacyjnym, gdzie muszą kupować inne bilety na komunikację miejską, inne na np. Koleje Mazowieckie czy WKD. Wielu podróżnych z tego względu, że nie wie, gdzie i jaki bilet kupić, rezygnuje z komunikacji publicznej.
Jak widać rozwiązanie Otwartego prostego i uniwersalnego systemu biletowego jest bardzo potrzebne. Klientom komunikacji miejskiej wystarczyłaby jedynie zbliżeniowa karta płatnicza. I oczywiście kasownik w pojeździe. Takie rozwiązanie z całą pewnością zachęciłoby ich do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej.
Co istotne – system byłby niezwykle wygodny nie tylko dla turystów, lecz również dla mieszkańców Warszawy, szczególnie tych, którzy nie posiadają Warszawskiej Karty Miejskiej i z transportu publicznego korzystają sporadycznie. Takie rozwiązanie z całą pewnością zachęciłoby ich do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej.
Czy można zatem mieć Londyn w Warszawie?
Oczywiście, że tak. Wdrożenia bardzo innowacyjnych systemów informatycznych w transporcie publicznym mają w Polsce długą tradycję. A w zakresie płatności zbliżeniowych kartami bankowymi w szczególności. Należy w tym miejscu przypomnieć, że pierwsza implementacja systemu pobierania opłat za przejazdy środkami transportu publicznego przy wykorzystaniu zbliżeniowych kart płatniczych miała miejsce właśnie w Polsce, we Wrocławiu, gdzie funkcjonuje sieć kompaktowych mobilnych automatów biletowych umożliwiających kupowanie biletów obsługujących wyłącznie karty płatnicze. Było to wówczas pierwsze i unikatowe wdrożenie takiego systemu na świecie.
Wdrożenie Open Payment System Łodzi i Wrocławiu to przykład kolejnych innowacyjnych i bardzo nowoczesnych technologicznie przedsięwzięcie dowodzące, że Polak potrafi.
A zatem czas na Warszawę.

Dodaj ogłoszenie