Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kampania edukacyjna o HIV na Open'er Festival 2014 w Gdyni

Redakcja MM
Redakcja MM
Tomasz Kamiński / archiwum MM
Będą wymyślanie haseł promujących bezpieczny seks i... konkurs na prawidłowe zakładanie prezerwatywy. Można też stworzyć graficzną deklarację solidarności z osobami żyjącymi z HIV.

Codziennie w Polsce średnio trzy osoby dowiadują się o zakażeniu HIV. Według Roberta Łukasika, prezesa Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy, w naszym kraju z wirusem żyje już mniej więcej 60 tys. osób, choć tylko nieco ponad 17 tys. o tym wie. Według szacunków UNAIDS ponad 50 proc. zakażeń HIV dotyczy osób między 16 a 24 rokiem życia. Dlatego właśnie do młodzieży skierowana będzie kampania edukacyjna, która już po raz drugi zostanie zorganizowana od 2 do 5 lipca na Open’er Festival w strefie NGO.

Zobacz także: Kto zagra na Open'er Festival 2014? [zespoły, bilety]

Szacowanie ryzyka zakażenia HIV, konkurs na prawidłowe zakładanie prezerwatywy, a także wspólne wymyślanie haseł promujących bezpieczny seks – to tylko niektóre  działania, jakie trenerzy Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy zorganizują podczas tegorocznego Open'er Festival. Akcja jest tym istotniejsza, że latem, kiedy są wakacje, łatwiej o podjęcie ryzykownego zachowania.

Quiz "Bezpieczne rewiry" ma pokazać jego uczestnikom, które zachowania seksualne są bardziej, a które mniej ryzykowne. - Zazwyczaj krążą o tym mity, których nikt nie weryfikuje. Jeszcze ważniejsze jest umiejętne dobieranie i zakładanie prezerwatywy – praktycznie nikt tego w szkołach nie uczy, a potem młodzi ludzie wprawiają się
już podczas kontaktów seksualnych, czyli zwykle za późno. Cieszę się, że mogliśmy wesprzeć "Pozytywnych w Tęczy" w kampanii na Open’erze, bo jestem przekonany, że warto, a nawet trzeba taką wiedzę młodzieży przekazywać - wyjaśnia Michał Kaźmierski, dyrektor generalny firmy Gilead Sciences Poland, która w latach 2011 - 2013 była partnerem konkursu Pozytywnie Otwarci.

Poza wymienionymi aktywnościami na stoisku Pozytywnych w Tęczy będzie też można zagrać w grę planszową o chorobach przenoszonych drogą płciową, w której pionkami będą sami uczestnicy, wziąć udział w badaniu społecznym dotyczącym używania lub nie prezerwatyw, a także współtworzyć foto-patchwork – deklarację solidarności z osobami żyjącymi z HIV.

Czytaj także: Prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie prostytutki z Gdyni, która miała zakażać klientów HIV-em

Stoisko znajdzie się w strefie organizacji pozarządowych dzięki zaproszeniu organizatorów Heineken Open’er Festival. Przez cztery dni festiwalowe pracować będą na nim psychologowie, pedagodzy i trenerzy dysponujący certyfikatami Ministerstwa Zdrowia z zakresu profilaktyki HIV/AIDS, narkomanii oraz chorób przenoszonych drogą płciową. Wszyscy członkowie zespołu są też certyfikowanymi edukatorami seksualnymi.

- Jestem przekonany, że wiele osób po rozmowach z nami zrobi testy w kierunku HIV. Najwyższa pora, żebyśmy zaczęli się testować. 90 proc. Polaków nigdy tego nie robiło. Sami nie wiemy, czy nie siedzi w nas groźny dla nas i dla naszych partnerów wirus. Szczególnie bolesny jest duży odsetek młodzieży wśród zakażonych. Prawie 60 proc. osób żyjących z HIV to ludzie poniżej 30-stki. Prawie co 10 seropozytywny Polak zakaził się przed 20-stką - mówi Robert Łukasik, prezes Pozytywnych w Tęczy.

Dlatego trenerzy Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy będą promować na Open’erze anonimowe darmowe testy w kierunku HIV wykonywane m.in. w Gdańsku przy ul. Podwale Grodzkie 2 przez stowarzyszenie Pomorski Dom Nadziei oraz w Warszawie w kilku różnych placówkach w tym prowadzonym przez "Pozytywni w Tęczy" punkcie konsultacyjno-diagnostycznym przy ul. Jagiellońskiej 34.

Arkadiusz Gołka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kampania edukacyjna o HIV na Open'er Festival 2014 w Gdyni - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto