Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kładka przez Wisłę. Zakończyło się wbijanie pali na Wiśle. Prace coraz bardziej zaawansowane. Prace przenoszą się na ląd

Redakcja
Zakończyło się wbijanie i wwiercanie pali pod budowę podpór mostu na Pragę. Wykonawca może już w pełni skoncentrować się na pracach lądowych. Najpierw pale wbijano pod dwie podpory lądowe na prawym brzegu Wisły, następnie budowa wkroczyła na rzekę. Ten etap prac dobiegł końca. Jak teraz wygląda budowa kładki przez Wisłę?

Most pieszo-rowerowy, bo tak najczęściej nazywana jest inwestycja przez ratusz, będzie składać się z 7 podpór. Wbito pod nie łącznie 183 pale. 160 pali wbito (101 w dno rzeki, 59 na lądzie), a 23 wwiercono (przy przyczółkach przyszłego mostu). Wykonawca, czyli firma Budimex, musiał użyć tej właśnie techniki, bo mocował pale w miejscach, w których przeprawa połączy się z lądem.

Kładka przez Wisłę. Zakończyło się wbijanie pali na Wiśle. P...

Teraz instalowane są tzw. grodzice, czyli tworzenie szczelnych obudów podpór. Na rzece są pogrążane w dnie, a na lądzie wbijane w ziemię. Łącznie wykorzystane zostaną 584 grodzice. Wbijanie w ziemię grodzic pod dwie podpory lądowe po stronie praskiej rozpoczęło się jeszcze w kwietniu. Jak raportuje miasto i wykonawca - przebiegło bardzo sprawnie.

Na Pradze rozpoczynają się prace zbrojarsko-ciesielskie

Co to oznacza? Najpierw wylane zostało 19 m sześc. betonu wyrównawczego (tzw. korek betonowy) oraz ułożono 7 ton stali, którą następnie zalano 66 m sześc. betonu, by stworzyć podstawę filara. Obecnie finalizowane jest układanie zbrojenia, do którego wykonawca wykorzysta 3,8 tony stali. Następnym krokiem będzie wylanie 35 m sześc. betonu konstrukcyjnego filara. W przyszłym tygodniu pierwsza podpora będzie gotowa.

Kolejną będzie praska podpora bliżej rzeki. Na przyszły tydzień Budimex chce zalać beton wyrównawczy, a w kolejnym wykonywać zbrojenie. Ta podpora pochłonie znacznie więcej materiałów – do przygotowania zbrojenia fundamentu zużyte zostaną ponad 32 tony stali.

Kładka lub most za około 120 milionów złotych

Cała inwestycja pochłonie około 120 milionów złotych, a budową zajmuje się firma Budimex. Prezydent Warszawy wyraził nadzieję, że przeprawa, o długości 450 metrów, powstanie do roku 2024. Będzie też podświetlona, co podkreślił Rafał Trzaskowski. Połączy zmieniające się centrum miasta z rewitalizowaną Pragą. Gospodarz stolicy po raz kolejny podkreślił, że jego priorytetem jest zmiana wizerunku centrum Warszawy, a także łączenie go z Pragą.

Pytanie o zasadność budowy przeprawy, w czasie kryzysu finansowego, otrzymał podczas uroczystości podpisania umowy gospodarz miasta. Trzaskowski wyjaśnił, że pomimo trudnej sytuacji finansowej Warszawa musi się rozwijać. - Kwestia łączenia centrum miasta, które zupełnie będzie inaczej wyglądało oraz kwestia rewitalizacji Pragi nadal pozostają dla nas priorytetem. Natomiast główny problem, który samorządowcy dzisiaj mają, z powodu działań rządu, to jest kwestia wydatków bieżących - zaznaczał Trzaskowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto