Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kodeks dobrych praktyk dla klubokawiarni. "Nie śmiecimy" oraz "Miasto dostrzega zmiany"

Redakcja
Powstał specjalny kodeks, który jest wynikiem rozmów między ...
Powstał specjalny kodeks, który jest wynikiem rozmów między ... Paweł Wegner/archiwum MM
Powstał specjalny kodeks, który jest wynikiem rozmów między lokalami, miastem i sąsiadami klubokawiarni.

"**Miasto dostrzega zmiany, jakie zaszły w korzystaniu z przestrzeni publicznej w ciągu ostatnich kilu lat**. W okresie letnim mieszkańcy i turyści tłumnie spotykają się w przestrzeniach otwartych - w parkach, na bulwarach Wisły, na skwerach i placach. Klubokawiarnie otwierają się na potrzeby mieszkańców i wychodzą na zewnątrz, oferując bogaty program kulturalny i rozrywkowy" - w ten sposób zaczyna się dokument, wypracowany wspólnie przez właścicieli klubokawiarni i miasto.

Takie stanowisko władz miejskich, nawet jeżeli jest deklaracją, to spory krok naprzód w porównaniu z krokami jakie miasto podejmowało wobec klubokawiarni przez ostatnie lata.

Zobacz też: 1500 będzie administrowało pawilonem nad Wisłą

Krótki kodeks dobrych praktyk powstał w wyniku spotkań między organizowanych od 2012 roku. W 2013 roku do rozmów przyłączyła się organizacja "Ciszej proszę!" dbająca o prawo do ciszy i spokoju w miejscach publicznych.

Ze swojej strony klubokawiarnie wystosowały odezwę do swoich klientów. Możemy w niej przeczytać między innymi:
Lubimy tę część miasta, dlatego:
1. Szanujemy jej mieszkańców
- nie krzyczymy
- nie śpiewamy sto lat, bo nie wszyscy muszą obchodzić dziś urodziny
2. Dbamy o jej przestrzeń
-nie śmiecimy: butelki, kubki i niedopałki wyrzucamy do koszy

- Rolą miasta jest godzenie różnych interesów w taki sposób, by można było dojść do porozumienia odpowiadającego wszystkim zainteresowanym. Cieszę się, że udało nam się wspólnie stworzyć taką dżentelmeńską umowę. Jestem przekonana, że miejsca, które będą stosować się do zawartych w niej wzorców, będą jeszcze bardziej popularne i cenione, być może zyskają też nowych klientów, okolicznych mieszkańców - stwierdza Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Jak zapewnia jeszcze w maju miasto ruszy z kampanią informacyjną zwracającą uwagę na fakt, że miasto jest dobrem wspólnym jego mieszkańców.

Kodeks powstały podczas spotkań przedstawicieli władz, organizacji pozarządowej i klubokawiarni dzieli się na siedem części, które były poruszane podczas rozmów. Odnoszą się one do:
- dbania o przestrzeń publiczną, w szczególności o utrzymanie porządku w lokalu i jego bezpośrednim otoczeniu
- użytkowników, czyli gości lokali,
- bezpieczeństwa, nie tylko w samym klubie, ale też na terenie, który do niego przynależy,
- sprzedaży alkoholu
- hałasu, którego poziom powinien być monitorowany
- polubownego rozwiązywania konfliktów, opartego na wzajemnym szacunku i dialogu,
- usystematyzowanego udostępniania przestrzeni publicznej klubom poprzez informowanie o planowanych przetargach

Dokument nie stanowi prawa sensu stricte. Jest poradnikiem dobrych praktyk, który będzie stosowany dobrowolnie. Powinny się do niego stosować bary, piwiarnie, restauracje, ogródki sezonowe, klubokawiarnie i podobne instytucje tego typu.

Jeżeli jesteście zainteresowani brzmieniem całego kodeksu, możecie go ściągnąć w PDF-ie ze stron Urzędu Miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto