Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej aglomeracyjna dotrze do Lubartowa. Niebawem ruszą roboty

redakcja
redakcja
redakcja
Kolej aglomeracyjna, która połączy Lublin z Lubartowem, Niedrzwicą, Nałęczowem i Świdnikiem oraz remont linii do Zamościa i Kraśnika – takie inwestycje na kolei planują władze regionu.

  Na najbardziej potrzebną linię do Warszawy nie dadzą ani grosza. – Nie możemy – wyjaśniają.
– Finansowanie przez samorząd województwa przebudowy linii do Warszawy to mrzonka – stwierdza Jacek Sobczak, członek Zarządu Województwa Lubelskiego. – Po pierwsze to nie ta skala pieniędzy. Po drugie nie wolno wpisywać do Regionalnego Programu Operacyjnego tras międzyregionalnych. Możemy dokładać do linii wojewódzkich, choćby takich jak linia do Lubartowa.
Tu robotnicy na dobre mają wkroczyć już niebawem, powstaną nowe przystanki, linia ma być przystosowana do prędkości 120 km/h. W przyszłości trasa ta będzie jedną z części kolei aglomeracyjnej. – Którą chcemy wpisać do Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – zapowiada Sobczak. – Taka kolej ma łączyć Lubartów, Niedrzwicę, Nałęczów i Świdnik – dodaje.
 
Kolej aglomeracyjna wymusiłaby też budowę nowych stacji, m.in. Lublin Tatary (koło Makro), czy Lublin Rury (na wysokości Czubów). Los tej drugiej stacji uzależniona jest jednak od przebudowy linii do Warszawy, która planowana jest najwcześniej na rok 2015. Krócej poczekamy na modernizację stacji Lublin Północny. Tu prace już trwają, przebudowane będą perony, a przejścia pod nimi będą dostępne dla niepełnosprawnych. To jeden z przykładów inwestycji z RPO, na które kolejarze dostali w tym roku dotacje.
– W 2011 r. podpisaliśmy już umowy na pięć projektów, wartych 172 mln zł, z czego 117 mln to dotacje – wylicza Małgorzata Kwiatkowska z lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – W sumie dotyczą one modernizacji 43 kilometrów torów.
Wśród tych projektów jest m.in. • remont wiaduktu nad ul. Kunickiego w Lublinie wraz z budową dwóch tuneli dla pieszych i przedłużeniem przejścia pod peronami aż do ul. Kunickiego, gdzie powstanie nowy skwer. • To także przebudowa 24 przejazdów kolejowych, dzięki czemu bezpieczniej ma być i na torach i na drodze, zniknie część ograniczeń prędkości dla pociągów i nie będzie trzeba wprowadzać nowych. • Na podpisanie czeka jeszcze umowa na budowę toru dojazdowego do terminala lotniska w Świdniku.
Dominik [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto