Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekazała, że poszukuje wykonawców, którzy przez najbliższe osiem lat w ramach umów ramowych zrealizują prace przygotowawcze przy budowie dwóch kluczowych części kolejowego "igreka", czyli linii:
- Warszawa - Łódź
- Łódź - Wrocław
Łącznie będzie to ponad 340 kilometrów kolejowych tras, na których pociągi mają rozpędzać się do prędkości 250 km/h.
Pierwsze prace ruszą w tym roku
Rzecznik spółki Konrad Majszyk przekazał, że przetargi dotyczą trzech obszarów:
- Robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi, m.in. zgłoszenia wykonania w oparciu o projekty, uzyskania zgód administracyjnych i geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej
- Rozpoznania podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i wyników wraz z modelem geologicznym
- Wycinki drzew i krzewów oraz prac porządkowych, m.in. karczowania karpin i frezowania pni wraz z zagospodarowaniem biomasy
Pierwsze roboty w ramach zawartych umów ramowych rozpoczną się zgodnie z harmonogramem już w tym roku. Najpierw dla szprychy CPK nr 9 na odcinku Warszawa - CPK - Łódź, z którego pasażerowie powinni zacząć korzystać w 2028 r. wraz z uruchomieniem I etapu lotniska. Liczymy na wyłonienie w przetargach doświadczonych wykonawców, którzy sprawnie przygotują teren budowy dla linii kolejowych - przekazał Majszyk.
Rzecznik spółki poinformował także, że w ramach pierwszego postępowania na prace rozbiórkowe CPK podpisze umowę łącznie z 30 wykonawcami (15 dla każdego z dwóch z odcinków). Oferty można składać do 23 czerwca.
Dwa następne przetargi, na rozpoznanie geologiczne i wycinki drzew, zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych dni.
Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln zł netto.
CPK wybierze najbardziej doświadczonych
Pakiet przetargów na prace przygotowawcze dla odcinków kolejowych Warszawa - Łódź i Łódź - Wrocław w ciągu najbliższych tygodni domknie czwarte postępowanie - na nadzór archeologiczny.
Podczas wyboru firm przez CPK, z którymi spółka CPK podpisze umowy ramowe, kluczowym kryterium będą doświadczenie i kwalifikacje oferentów. Wykonawcy poszczególnych zadań będą potem wybierani spośród zakwalifikowanych firm na podstawie ceny w postępowaniach cząstkowych - przekazał Konrad Majszyk.
Rzecznik spółki dodał, że CPK ma wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi, dla pięciu odcinków KDP:
- 140 km między Warszawą, CPK i Łodzią
- 200 km między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem (dla obu tych tras trwa już zaawansowane projektowanie)
- 155 km z między Sieradzem i Poznaniem
- 40 km na Podkarpaciu: z Łętowni do Rzeszowa
- 70 km na Śląsku: między Katowicami i czeską Ostrawą
Łącznie studia wykonalności są gotowe albo opracowywane dla ponad 1500 km z 2000 km planowanych kolejowych szprych CPK.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.
Źródło: PAP
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?