Linia Kolei Metropolitalnej - której studium wykonalności jest już przygotowywane przez niemiecką firmę IVV - ma biec z Wrzeszcza do Gdyni przez gdańskie lotnisko. Jej zarys był znany od jakiegoś czasu: od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec trasą do Starej Piły, wykorzystane miało być również dawne połączenie z Kościerzyną (na odcinku do Osowej) i bocznica kolejowa, biegnąca przez Klukowo do portu lotniczego. Plany jednak uległy zmianie i - kosztem bocznicy - rozwiązano problem odcinka z Karczemek przez Matarnię do lotniska.
- Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi "Gazecie Wyborczej Trójmiasto" Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.
Choć skutkiem tego będzie brak przystanku w Owczarni, to SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu.
Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza, a inwestycja ma ruszyć w 2010. Do Euro 2012 ma być skończony odcinek Gdynia Główna - port Lotniczy, a fragment lotniska do Wrzeszcza rok później. Szacowany koszt całej inwestycji to 600 mln zł.
Raport: Kronika Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?