Nowa linia kolejowa ma zaczynać się przy stacji metra Chrzanów i przebiegać przez gminę Stare Babice, Ożarów Mazowiecki, Błonie, Leszno, Kampinos i Sochaczew. Projekt został już uwzględniony w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego, a burmistrzowie i wójtowie zajęli się rezerwowaniem terenów pod nowe połączenie szynowe.
- Działamy z dużym wyprzedzeniem – mówi Jan Żychliński, Starosta Powiatu Warszawskiego Zachodniego. Już w 2010 roku projekt przedstawiony na forum publicznym został bardzo dobrze oceniony przez ekspertów, zaś w ubiegłym roku Starosta złożył do Studium Zagospodarowania Przestrzennego Warszawy wniosek dotyczący budowy w Chrzanowie wspólnego węzła przesiadkowego dla kolei podmiejskiej i metra.
Czytaj także: Pociągi na lotnisko najczęściej wożą tylko powietrze. Czy to fiasko tej inwestycji?
- Teraz skupiamy się na przygotowaniu studium wykonalności. Potem będziemy mogli przejść do konkretnych działań i oszacować koszty całej inwestycji – tłumaczy Jan Żychliński. Na razie władze samorządowe muszą przeznaczyć około miliona złotych na wykonanie studium.
Nie wiadomo jeszcze, czy pomiędzy Bemowem a Sochaczewem będzie utworzona nowa linia WKD, SKM czy jakieś inne rozwiązanie dotyczące komunikacji szynowe. – Rozważamy też możliwość utworzenia zupełnie nowego podmiotu, który zająłby się obsługą tej linii. W jego skład weszliby przedstawiciele samorządów gminnych i powiatowych – mówi Starosta.
Kiedy pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego połączenia ? – Uruchomienie linii będzie miało sens tyko wtedy, gdy zakończona zostanie budowa II linii metra na Bemowie. Według planów ma to nastąpić za dwa lata – odpowiada Jan Żychliński. – Będziemy się starali zrobić wszystko, by zsynchronizować obie inwestycje, ale realny czas zakończenia prac może się wydłużyć - dodaje.
Czytaj także: Nowy Świat najgłębszą stacją II linii metra [ZDJĘCIA]
Budowa nowego połączenia zostanie sfinansowana z środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Projekt ma również duże szansę na dofinansowanie z Unii Europejskiej. - W nowym unijnym budżecie łatwiej będzie uzyskać środki na rozwój komunikacji szynowej niż na budowę nowych dróg – zaznacza Starosta.
Przedstawiciel Powiatu Warszawskiego Zachodniego podkreśla, że takie rozwiązania komunikacyjne są standardem w każdym dużym europejskim mieście, gdzie ostatnie stacje metra stają się węzłami przesiadkowymi dla innych środków transportu publicznego - tak jest m.in. w Paryżu.
- Będzie to ułatwienie nie tylko dla mieszkańców zachodnich powiatów, którzy na co dzień pracują w stolicy i dojeżdżają własnymi samochodami lub autobusami, lecz także dla tych wszystkich, którzy chcieliby wybrać się do Żelazowej Woli, na przykład na letnie koncerty chopinowskie, a przy obecnej komunikacji i braku własnego samochodu dojazd tam jest bardzo utrudniony – mówi Jan Żychliński. Istotnym argumentem przemawiającym za utworzeniem nowego połączenia jest również fakt, że ograniczy ono liczbę samochodów wjeżdżających do stolicy. Na całej trasie linii kolejowej Chrzanów - Sochaczew powstanie kilka parkingów wzorowanych na stołecznych parkingach P+R.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?