Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej rozstrzygnęła konkurs na budowę osiedla Odolany

Paulina Zakrzewska
Tereny zielone zachowają historyczne linie tras kolejowych (© Fot. Materiały prasowe)
Tereny zielone zachowają historyczne linie tras kolejowych (© Fot. Materiały prasowe)
Konkurs na zagospodarowanie 20 hektarów zapuszczonego terenu PKP na warszawskich Odolanach wygrała pracownia APA Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. W projekcie zaplanowano stworzenie osiedla mieszkaniowego i szeregu ...

Konkurs na zagospodarowanie 20 hektarów zapuszczonego terenu PKP na warszawskich Odolanach wygrała pracownia APA Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. W projekcie zaplanowano stworzenie osiedla mieszkaniowego i szeregu wieżowców. Ma tam powstać szkoła podstawowa, przedszkole ze żłobkiem i przychodnia zdrowia.

Nad osiedlem górować ma wysokościowiec na rogu ul. Ordona i Gniewkowskiej, który będzie dominował nad pozostałymi budynkami, nie wyższymi niż siedem pięter. Osiedle zostanie skoncentrowane wokół prostokątnego parku nawiązującego kształtem do torowiska zajmującego lwią część terenu.

Inwestycja wpłynie na mapę wolskich ulic i udrożni ruch w tej części Woli. Przedłużona ulica Prądzyńskiego dojdzie aż do prostopadłej do niej ulicy Mszczonowskiej. Obie staną się ulicami przelotowymi, luzując ruch w tej części Woli, odciążając zakorkowane osiedlowe uliczki, którymi kierowcy przeciskają się do ronda Zesłańców Syberyjskich przy Dworcu Zachodnim. Na razie nie wyznaczono jeszcze daty początku budowy. W specjalnym komunikacie rzecznik PKP Michał Wrzosek poinformował, że spółka czeka z decyzją na korzystniejszą sytuację na rynku nieruchomości, czyli w praktyce na koniec kryzysu.

Plany PKP to zapowiedź zmian na lepsze nie tylko dla kierowców. Nieużytki tak blisko centrum miasta do tej pory wyłącznie straszyły - wyglądem i mnogością zaułków, w których gnieździli się bezdomni. Teren był częstym miejscem interwencji policyjnych. Okoliczni mieszkańcy bali się wieczorami zapuszczać w te rejony. Podobnie jak pasażerowie wysiadający na Dworcu Zachodnim. Zuzanna Piotrowska, mieszkanka osiedla przy ul. Kasprzaka, ma nadzieję, że inwestycja poprawi opinię o Woli, wciąż uważanej za siedlisko proletariatu: - Wreszcie coś się tam będzie działo. Kiedyś przejeżdżałam tam na rowerze i byłam zniesmaczona nierównym brukiem - mówi.

Koncepcja podoba się varsavianiście Jarosławowi Zielińskiemu: - Ten teren jest makabryczną pustką w centrum miasta, z chaszczowiskiem i szrotem samochodowym. Choć projekt zapowiada różne wersje i nie wiadomo, który wariant będzie zastosowany, to i tak są to pomysły dobre, bardzo współczesne. Z jednej strony widać poszanowanie dla pierwotnej architektury tego miejsca, a z drugiej luz i modernistyczne rozwiązania w budowie osiedla. Podoba mi się umiarkowany gabaryt proponowanych budynków. Ciekawy jest też kształt pasma zieleni, które zachowuje starą linię kolei - podsumowuje Zieliński. I podkreśla: - Dzięki pasmom zieleni w miejscu torowisk, projekt zachowuje kształt historii tego miejsca. Teren Odolan był zaniedbany od lat 80. Wolne tereny PKP SA to ok. 15 tys. ha w całym kraju.

Wsp. Karolina Kowalska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto