Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleje Mazowieckie z ambitnymi celami zakupowymi. W planach pierwsze w Polsce akumulatorowe zespoły trakcyjne. Łącznie 22 nowe pociągi

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
W ciągu najbliższych czterech lat spółka, której właścicielem jest samorząd województwa mazowieckiego, pozyska 22 nowe dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, w tym 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych. W przypadku tych drugich będzie pierwszym regionem w Polsce z takimi pociągami. Na całą inwestycję w budżecie województwa zarezerwowano blisko 740 mln zł.

Decyzję o przeznaczeniu środków na nowy tabor podjęli radni województwa mazowieckiego. Dodatkowo w perspektywie jest także budowa dwóch centrów obsługi pociągów w Radomiu i Sochaczewie o czym mówił marszałek województwa, Adam Struzik. Przetarg na pojazdy prawdopodobnie rozpisany zostanie na przełomie kwietnia i maja.- Termin może się nieco przesunąć ze względu na weekend majowy - mówił prezes zarządu Kolei Mazowieckich, Robert Stępień. - Jego finalizację przewidujemy mniej więcej do końca 2026 roku - dodawał. Wtedy komplet 22 nowych pociągów miałby trafić do aglomeracji warszawskiej i całego Mazowsza.

Koleje Mazowieckie z ambitnymi celami zakupowymi. W planach ...

– Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Dwuczłonowe ezt będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska – mówił marszałek Adam Struzik

Nowy tabor jest niezwykle potrzebny, tłumaczą wszyscy związani ze spółką i przewozami na Mazowszu. W minionym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 r. To wynik niemal taki jak przed pandemią. W 2019 roku przewieziono 63 miliony pasażerów i prawdopodobne, że w 2023 roku uda się ten wynik już przebić. – Ten wynik pozwolił przewoźnikowi zająć drugie miejsce pod względem udziałów w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych – podkreśla członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda.

Przejazdy na akumulatorach zamiast silników spalinowych

Zakup pociągów, które mogą jeździć bez korzystania z sieci trakcyjnej jest istotny ze względu na część niezelektryfikowanych tras Kolei Mazowieckich. - Pociągi z napędem akumulatorowym są ważne w kontekście tras na których część połączenia jest zelektryfikowana, a część nie. Nie chcemy np. zmuszać Podróżnych do przesiadek. Pojazdy z akumulatorami są do tego bardziej ekologiczne niż spalinowe - mówił Dariusz Grajda z zarządu Kolei Mazowieckich. Do tej pory w innych polskich regionach korzystano właśnie z pojazdów spalinowych. Mazowsze będzie pierwsze w Polsce z innym rozwiązaniem.

materiały prasowe

Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą posiadać wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym i interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. W nowym taborze znajdą się też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym. Samorząd województwa mazowieckiego nie wyklucza ubiegania się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Coraz więcej sprzedanych e-biletów. Nadal mniej niż w PKP Intercity

W sierpniu 2022 r. została udostępniona podróżnym przez Koleje Mazowieckie własna aplikacja mobilna, za pomocą której podróżni mogą nabywać niemal wszystkie bilety z oferty spółki. Za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika i aplikacji w drugim półroczu 2022 r. zostało sprzedanych ponad 1,5 mln biletów, natomiast w styczniu i lutym br. – ponad 450 tys. biletów, co stanowiło odpowiednio: ponad 19% wszystkich sprzedanych biletów w drugim półroczu ubiegłego roku i przeszło 22% wszystkich biletów sprzedanych w styczniu i lutym 2023 r. Aplikacja została pobrana ze sklepów ponad 56 tysięcy razy.

Tu jednak pozostaje spore pole do zagospodarowania, bo w PKP Intercity jest niemal odwrotnie. Około 20% sprzedaży pozostało już tylko w kasach tradycyjnych. Przedstawiciele spółki tłumaczyli, że po pierwsze aplikacja dopiero zyskuje na popularności, a po drugie oprócz kas spora część biletów sprzedawana jest w biletomatach. Za pomocą aplikacji można zakupić zarówno jednorazowe, jak i okresowe bilety (ze sprzedaży w aplikacji mobilnej zostały wyłączone jedynie bilet abonamentowy, dostępny sezonowo w sprzedaży Bilet Turysty oraz bilet grupowy).

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto