Kolejny etap zmian w centrum Warszawy. Krucza także zostanie zwężona. Tak szeroka jest niepotrzebna - wyjaśnia ratusz

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Pod koniec czerwca pisaliśmy o tym jakie zmiany miasto szykuje na ulicy Kruczej, w ścisłym centrum stolicy. Władze stolicy już zapowiadają, że szeroka jezdnia Kruczej powstała w latach 50. XX wieku staje się zbędna w obliczu trwającej przebudowy tzw. placu Pięciu Rogów. Przebudowę poprzedzi jednak szczegółowa analiza komunikacyjna. Zarząd Dróg Miejskich właśnie podpisał umowę z wybranym wykonawcą.

Zawarte porozumienie dotyczy przeprowadzenia kompleksowej analizy i symulacji ruchu na ul. Kruczej, na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Pięknej. Zadanie to jeszcze w tym roku zrealizuje firma Gradiens z Kielc. Analiza ma wskazać kierunek zmian na Kruczej oraz zasugerować jak zorganizować ruch na wspomnianej ulicy i jej przecznicach.

Wykonawca przeprowadzi pomiary na wszystkich skrzyżowaniach na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Pięknej, a następnie opracuje makrosymulację ruchu. Pomiary zostaną wykonane w październiku i listopadzie - trzykrotnie w danej lokalizacji, w dwóch szczytach komunikacyjnych, czyli w godzinach 7:00-9:00 i 15:00-17:00. Pokażą, ile samochodów porusza się w miejscu badań.

Nowa powojenna stolica

Ulica Krucza w obecnej formie powstała w latach 50. jako główna oś nowej socrealistycznej dzielnicy centralnej. Jak wyjaśnia ratusz mimo niewielkiego znaczenia komunikacyjnego, ma szerokość aż 30-40 metrów. Należy jednak pamiętać, że jako ulica równoległa do Marszałkowskiej dla kierowców spełnia czasem funkcję alternatywy dla tej głównej arterii. Niejednokrotnie obie są zakorkowane w godzinach szczytu.

Miasto wyjaśnia jednak, że z uwagi na przebudowę placu Pięciu Rogów potoki samochodowe się zmniejszą. To wszystko jednak nie są zmiany naturalne, a będące skutkiem zmian dokonywanych przez władze Warszawy. Ciężko sobie wyobrazić, żeby Krucza w obecnym kształcie dowoziła samochody do Alej Jerozolimskich w planowanej zwężonej formie.

Jakie zmiany planuje miasto? Rewolucja zamiast ewolucji?

Środek jezdni zajmie szeroki pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Jak wskazuje ratusz: ruch samochodów zostanie uspokojony – co oznacza jego ograniczenie poprzez zwężenie. Pojawią się udogodnienia dla rowerzystów. Dzięki zmianie charakteru, ulica Krucza stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich mieszkańców oraz miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych (nie sprecyzowano o jakie miejsca chodzi), infrastruktura rowerowa i zieleń.

Sztuczna inteligencja “nie radzi” sobie z hejtem?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przemysław Zańko
"To wszystko jednak nie są zmiany naturalne"

Przepraszam, a jakie zmiany w mieście są naturalne? I drugie pytanie: w jaki sposób "naturalnie" można zmniejszyć ruch samochodowy w centrum?
Dodaj ogłoszenie