- Tak jak deklarowałem, po opracowaniu koncepcji, rozpoczynamy etap konsultacji społecznych – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Ten sam model stosujemy także przy innych projektach drogowych. Chcemy w ten sposób stworzyć wszystkim zainteresowanym możliwość wypowiedzenia się w tej sprawie. Te uwagi zostaną przekazane projektantom po to, aby móc wypracować najlepsze rozwiązanie – dodaje prezydent.
Założenia do projektu przedstawił w ratuszu Włodzimierz Hałas, projektant branży drogowej. Inwestycja obejmować będzie: budowę linii tramwajowej w ul. Kujawskiej łączącej rondo Kujawskie z rondem Bernardyńskim, przebudowę r. Bernardyńskiego oraz r. Kujawskiego, rozbudowę ulic (Wały Jagiellońskie, Toruńska, Bernardyńska, Kujawska), przebudowę kolizji uzbrojeń oraz budowę infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania dróg.
Prezentacja założeń koncepcji TUTAJ
- Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do osób niepełnosprawnych, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków czy wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe – zaznacza Włodzimierz Hałas. – W ul. Kujawskiej zastosowany będzie mur oporowy z uwagi na konieczność obniżenia ronda Kujawskiego o ok. 2 m – dodaje.
Na ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone w ul. Solskiego z uwagi na inną, również planowaną inwestycję, czyli budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulic: Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. To pozwoli na uniknięcie ponownej przebudowy samego ronda przy przystąpieniu do prac związanych z realizacją linii w stronę Błonia.
Zlikwidowana zostanie natomiast pętla przy ul. Karpackiej, ponieważ jej dalsze istnienie jest niemożliwe w tym miejscu z uwagi na konieczność obniżenia samego ronda. W dalszych planach, już w odrębnym zadaniu, planowana jest w przyszłości modernizacja pętli przy ul. Magnuszewskiej.
W ramach projektu związanego z budową linii tramwajowej na ul. Kujawskiej przebudowana zostanie także ul. Bernardyńska. Po stronie wschodniej posiadać będzie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy.
Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ok. 100 mln zł. – Kwota ta nie obejmuje kosztu zakupu nowego taboru tramwajowego, jednak przy każdej aplikacji zawierać będziemy taki koszt – podkreśla prezydent Rafał Bruski. – Projekt budowy linii na ul. Kujawskiej zgłosiliśmy do Kontraktu Regionalnego. Jeśli zostanie wpisany i otrzyma dofinansowanie, to w przyszłym roku mogłyby już fizycznie ruszyć prace. Unia Europejska kładzie w nowej perspektywie finansowej nacisk na transport szynowy, dlatego uważam, że szanse na współfinansowanie tej inwestycji z Unii są duże. Dotychczasowe deklaracje zarówno strony rządowej, jak i samorządu województwa, wskazują, że w nowej perspektywie poziom wkładu własnego samorządów do inwestycji ma być możliwie jak najmniejszy. Spodziewam się, że nie wyniesie więcej niż 15 proc. – podkreśla prezydent.
O terminach konsultacji społecznych w sprawie budowy trasy tramwajowej w ulicy Kujawskiej wraz z rozbudową układu drogowego informować będziemy w oddzielnym komunikacie.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?