Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koniec "reklamozy" w metrze? Warszawa przekazała nowe wytyczne. Całość ma być bardziej uporządkowana

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Zakończył się audyt przeprowadzony przez miasto w warszawskim metrze. Kontrola dotyczyła nowych nośników instalowanych przez operatora, firmę Ströer. Został zlecony w lutym, po tym jak pasażerowie i media jednoznacznie skrytykowały wprowadzane zmiany. Metro tłumaczyło, że chodziło o zwiększenie przychodów z reklam.

W zeszłym roku Ströer rozpoczął wymianę nośników reklamowych, które wzbudziły liczne kontrowersje. Firma skonsultowała zmiany z metrem, które komentowało to w ten sposób: - to inicjatywa operatora reklam, który chce ujednolicić i dostosować nośniki do współczesnych wymogów. Natomiast warto nadmienić, że wynajem powierzchni reklamowych na infrastrukturze transportu zbiorowego to powszechny na całym świecie sposób na obniżenie kosztu przewozów dla użytkowników.

Koniec "reklamozy" w metrze? Warszawa przekazała nowe wytycz...

Zmiany się jednak nie przyjęły. Miasto zdecydowało się na kontrole. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej na antresoli stacji Metra Świętokrzyska zastępczyni prezydenta Warszawy, Renata Kaznowska, poinformowała o zakończeniu audytu ratusza w metrze i jego efektach.

Wśród nowych wytycznych znalazły się takie kwestie jak:

  • redukcja o prawie 1000 m2 przestrzeń zajętych ścian zatorowych względem pierwotnej koncepcji,
  • musi zostać zachowana czytelność nazwy stacji,
  • liczba nowych nośników nie może być większa niż przed modernizacją,
  • zakaz montażu reklam w środkowej części ścian zatorowych – reklamy będą mogły być umieszczane tylko na skrajnych elementach ścian,
  • zakaz montażu na szybach i innych elementach przezroczystych,
  • maksymalne wymiary mają zostać dostosowane do estetyki poszczególnych stacji,
  • natężenie oświetlenia zmniejszone do poziomu akceptowalnego przez maszynistów i pasażerów.

Dodatkowo w przypadku trzech stacji poczyniono indywidualne ustalenia. Na stacji Centrum reklamy między filarami mogą znaleźć się w co trzecim prześwicie. Przy okazji zmian Ströer chciał aby wielkie podświetlane reklamy znalazły się na całej długości stacji między wszystkimi kolumnami. W przypadku stacji Ursynów i Służew prowadzone jest postępowanie związane z wpisane mozaik, znajdujących się na ścianach zatorowych, do ewidencji zabytków. Montaż reklam będzie uzależniony zatem od tego jak zakończy się ten proces. Urzędnicy szacują, że z metra względem obecnego stanu zniknie około 50 nośników.

Wymiana do wakacji

Jak zapowiedział prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk, nośniki w miejscach nielegalnych, względem nowych wytycznych, zostaną zlikwidowane. - Stanie się to do do wakacji. Mamy zapewnienie, że zostały zamówione nowe nośniki i są gotowe ekipy do ich wymiany - tłumaczył. Co ciekawe, umowa z firmą Ströer prawdopodobnie zostanie przedłużona. Na jakich warunkach?

Firma miałaby w wymianę nośników zainwestować 20 milionów złotych, dodatkowo zapewnić wpływy nie mniejsze niż z tytułu ostatniej umowy, doliczając do tego waloryzację. - Obecnie przychody z reklam w Warszawskim metrze to około 22 milionów złotych rocznie. Z kolei obecny miesięczny czynsz to 1 mln 94 tys. - dodaje. Aktualnie obowiązująca umowa obowiązuje do 331 października br. Szykowana nowa umowa ma obowiązywać 3 kolejne lata. Witold Urbanowicz przedstawił także jedną w wizualizacji wcześniejszego projektu nowych nośników - na stacji Centrum.

Jak przebiegał proces zmian nośników na większe na początku roku i z jakimi spotkało się to komentarzami, przypominamy w tekście poniżej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto