Nie trzeba zresztą wyjeżdżać bardzo daleko - wystarczy przekroczyć południową granicę województwa opolskiego. Kontrapasy są stosowane np w leżących przy samej granicy czeskich miastach: Opavie i Krnowie.W Polsce z rowerowymi kontrapasami spotkamy się między innymi w Krakowie i Wrocławiu.
Kontrapas to wyznaczony na ulicy jednokierunkowej pas do jazdy w kierunku przeciwnym, czyli "pod prąd".
Na świecie kontrapasy tworzy się nie tylko dla rowerów, ale również dla autobusów - po to by komunikacja miejska mogła działać sprawniej. Nawet w Opolu powstał projekt utworzenia, na ulicy Kośnego, kontrapasa dla autobusów. Niestety na razie został "odłożony na półkę".
Warto najpierw postawić pytanie "Skąd biorą się ulice jednokierunkowe"?
Wielu może powiedzieć: "Ulica jednokierunkowa jest tak wąska, że nie wyminą się na niej 2 pojazdy". Takie wytłumaczenie jest sensowne w odniesieni do kilku uliczek w pobliżu rynku. Dawniej, w otoczonym murami mieście, przestrzeń była tak cenna, że uliczki miały minimalną szerokość. Taką by jeden konny wóz mógł się zmieścić.
Jednakże na większości ulic jednokierunkowych, ruch odbywał się dawniej w obie strony. Ba! Zwykle wystarczy, że na ulicy jednokierunkowej prowadzone są jakiej prace i staje się ona drogą bez przejazdu czyli "ślepą".A ślepa droga jest z natury dwukierunkowa!
I wszyscy jakoś żyją, i o wypadkach nie słychać!
Jednokierunkowy ruch wprowadzono na dwupasmowych ulicach Reymonta i Kołłątaja by zwiększyć przepustowość tych ulic.
Jednokierunkowymi stały się ulice Słowackiego, Ligonia, Poniatowskiego, Zajączka, Dwernickiego, Dąbrowskiego, Powstańców Śląskich, 11-listopada itd, po to by zniechęcić kierowców do jeżdżenia "w te i we wte", po przysłowiową "gazetę do kiosku".
Utrudniono poruszanie się po osiedlowych uliczkach kierowcom i dzięki temu zmniejszył się w okolicy poziom hałasu, zanieczyszczenie spalinami i wzbijanym spod opon kurzem. Wzrósł również poziom bezpieczeństwa , zwłaszcza dzieci i osób starszych.
Przy okazji jednak "wylano dziecko z kąpielą". Utrudniono poruszanie się wszystkim pojazdom, w tym również tym cichym i ekologicznym czyli rowerom.
Pomału władze wielu miast spostrzegają popełniony błąd, i starają się dwukierunkowość ulic przywrócić. Oczywiście tylko dla pojazdów przyjaznych miastu, czyli dla rowerów i autobusów komunikacji miejskiej.
Aby to zrobić na spokojnych, mało ruchliwych uliczkach umieszcza się tablice "nie dotyczy rowerów" pod znakami "zakaz wjazdu" i " droga jednokierunkowa".
Na tych bardziej ruchliwych ulicach oprócz znaków stosuje się malowanie specjalnych pasów na jezdniach. Czasami również wysepek ostrzegawczych na początku kontrapasa.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?