Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Coraz bliżej budowy trasy S7 od granic Krakowa do węzła Widoma. Postęp jest też na innych odcinkach [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył niedawno do wojewody małopolskiego wniosek o wydanie zezwolenia na budowę drogi S7 na odcinku od granic Krakowa (węzeł Nowa Huta) do węzła Widoma.

WIDEO: Krótki wywiad

Postęp jest też widoczny w przygotowaniach związanych z budową innych odcinków S7 między Krakowem na granicą województwa świętokrzyskiego. GDDKiA otwarła właśnie oferty dotyczące nadzoru nad projektem budowy trasy na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem). W przypadku tego odcinka na 7 lutego 2020 r. planowane jest otwarcie ofert złożonych do przetargu na przygotowanie projektu i budowę tej części drogi ekspresowej S7.

- Otwarto oferty przesłane przez wykonawców na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem pn.: „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa, odcinek: Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem). Ofert jest 12 i wszystkie muszą być najpierw przeanalizowane i sprawdzone, potem zostanie wybrana jedna z nich. Na dziś nie da się precyzyjnie określić daty dokonania wyboru - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie pełnienia nadzoru nad tym odcinkiem 10,9 mln zł. Kwoty zaproponowane w przetargu opiewają od 8,7 mln zł do 15,6 mln zł. Połowa z tych ofert mieści się w granicach ceny, jaką zamierza przeznaczyć GDDKiA.

Przypomnijmy, że 55,6 kilometrowy odcinek S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa został podzielony na mniejsze odcinki: Miechów-Szczepanowice, węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem), węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska). Droga ekspresowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Nowa droga będzie miała osiem węzłów: „Książ”, „Miechów”, „Szczepanowice”, „Widoma”, „Łuczyce”, „Raciborowice”, węzeł zespolony „Kraków Mistrzejowice”, węzeł zespolony „Kraków Grębałów”.

Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku od granic województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) podzielona została na dwa etapy. Otwarcie ofert w przetargu na nadzór nad projektem dotyczy etapu 1 - od granic województwa świętokrzyskiego do węzła Miechów. W przypadku tego odcinka trwa też postępowanie przetargowe na wykonawcę zadania w systemie „projektuj i buduj”. Decyzja zezwalająca na realizację drogi dla tego etapu została wydana 30 września 2019 r.

Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów o długości ok. 18,7 km będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe „Książ” i „Miechów”, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki.

Przebudowana zostanie również istniejąca sieć dróg kolidujących z nową drogą ekspresową, a także dodatkowo powstaną drogi dojazdowe, obsługujące tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego. Zbudowane i przebudowane mają być przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną dróg i pod zjazdami, chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe. Rozpoczęcie robót planowane jest w tym roku, zakończenie w 2023.

Etap 2 obejmuje odcinek o długości 5 km: węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla tego odcinka uzyskana została w październiku 2019 r. i zostały złożone odwołania od niej.
- Występują tu trudności z wyborem wariantu z uwagi na protesty mieszkańców - przyznają w GDDKiA.

Kolejny odcinek trasy S7 wyznaczono od węzła Szczepanowice do węzła Widoma (o długości ok. 14 km). Umowę z wykonawcą, firmą Mota- Engil Central Europe S.A, podpisano 8 stycznia 2018 r. Decyzja ZRiD ( zgoda na realizację inwestycji drogowej) dla tego zadania uzyskana od wojewody została 23 sierpnia 2019 r. Pierwszą łopatę na budowie wbito 11 września 2019 r. Zakończenie prac planuje się w 2022 r. Koszt inwestycji na tym odcinku wyniesie ponad 508 mln 135 tys. zł

W ramach tego odcinka realizowane są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Z obydwóch węzłów zjechać będzie można na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada.

Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Przebiegać będzie nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą. Pomimo okresu zimowego prace trwają zarówno w branży drogowej jak i mostowej. Zaawansowanie prac w branży drogowej wynosi 10 proc. a mostowej ok. 11 proc.

W przypadku budowy odcinka III S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem drogi do węzła Kraków Nowa Huta), o długości ok. 18,3 km, umowę na projekt i budowę podpisano 26 września 2018 r. z włoską firmą Salini Impregilo S.p.A. Koszt zadania wynosi ponad 1 mld 72 mln zł. Wniosek o wydanie decyzji ZRiD został złożony do wojewody na początku 2020 r. Po wydaniu tej decyzji rozpoczną się prace budowlane. W GDDKiA liczą na to, że decyzja ZRID zostanie wydana jak najszybciej to możliwie (średnio czeka się na nią ok. 7 miesięcy) i prace będzie można rozpocząć w drugim kwartale tego roku.

W ramach budowy tego odcinka powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, po 3 pasy na każdej jezdni o długości 18,3 km wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, przebudową dróg poprzecznych , budową dróg dojazdowych umożliwiających obsługę komunikacyjną przyległego terenu.

Inwestycja obejmuje również przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej nie związanej z drogą kolidującej z projektowanym układem drogowym (m.in.: linie elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, wodociągi, kanalizacje i inne), budowę nowych urządzeń infrastruktury technicznej dla potrzeb drogowych (oświetlenie, kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny) oraz budowę urządzeń ochrony środowiska (przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczające wody opadowe itd.) i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, oznakowanie, ogrodzenie drogi, urządzenia telematyki).

W ramach odcinka położonego najbliżej Krakowa powstanie 41 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości ok 1,5 km - zlokalizowana mniej więcej od ul. Gustawa Morcinka do ul. Petofiego (węzeł Mistrzejowice) oraz cztery węzły drogowe : Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów. Zakończenie budowy na tym odcinku planowane jest na 2023 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Coraz bliżej budowy trasy S7 od granic Krakowa do węzła Widoma. Postęp jest też na innych odcinkach [WIZUALIZACJE] - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto