Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kratownica, rowkowane płytki i... przesmyk przez krzaki. ZDM testuje nowe rozwiązania, mające poprawić bezpieczeństwo

Radzim Gaudenty
Czerwona kratownica na Okkopowej w reojnie ulicy Wolność
Czerwona kratownica na Okkopowej w reojnie ulicy Wolność ZDM
W Warszawie wzrasta ruch rowerowy, co powoduje, że w wielu miejscach dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń czy też konfliktów pomiędzy pieszymi a cyklistami. Zarząd Dróg Miejskich testuje trzy nowatorskie rozwiązania, które mają oznaczyć skale tych zjawisk. Jakie? Więcej w artykule poniżej.

Jak wyraźnie widać po ulicach Warszawy, ruch rowerowy coraz bardziej się intensyfikuje. To powoduje, że coraz częściej dochodzi do wypadków z udziałem pieszych i cyklistów, w miejscach, w których ich "szlaki" się krzyżują lub pokrywają. Dlatego też równolegle do rozbudowy sieci ścieżek rowerowych odseparowanych od jezdni z tradycyjnymi zabezpieczeniami, Zarząd Dróg Miejskich pilotażowo testuje trzy nowe rozwiązania mające poprawić warunki koegzystencji obu grup uczestników ruchu. Można je napotkać w trzech miejscach stolicy.

Na ul. Okopowej, w rejonie ul. Wolność, miejsce przecięcia ciągu dla pieszych ze ścieżką rowerową oznaczono czerwoną kratownicą. Ma ona wskazać obu grupom użytkowników, że w tym miejscu należy zachować szczególną ostrożność.

Na ul. Waryńskiego, w rejonie stacji metra Politechnika i ul. Nowowiejskiej, popularna droga dla rowerów krzyżuje się tutaj z chodnikami, na których zawsze jest dużo pieszych wysiadających z metra, tramwajów i autobusów. Tutaj przed przejściami dla pieszych zamontowano specjalne rowkowane płytki - przejechanie po nich, według ZDM, ma dodatkowo zwrócić uwagę cyklistów na sytuacje na drodze.

Obowiązkiem rowerzysty jest sprawdzić, czy rower posiada wszystkie niezbędne elementy wyposażenia i czy są one sprawne.

Rower musi mieć jedno światło białe lub żółte z przodu, co najmniej jedno światło czerwone z tyłu. Światła mogą być pulsacyjne. Rower musi mieć też z tyłu jeden czerwony odblask.

Rower ma też mieć co najmniej jeden hamulec i jeden dzwonek lub sygnał ostrzegawczy o „nieprzeraźliwym” dźwięku.

Za brak wyposażenia rowerzyście grozi d od 50 do 200 zł.

Mandaty rowerowe 2019 Warszawa. Policja rusza na polowanie. ...

Trzecie rozwiązanie jest testowane na Polu Mokotowskim, w miejscu, gdzie ścieżka rowerowa przecina aleję parkową. Kilkanaście metrów przed tym skrzyżowaniem drogę dla rowerów zwężono o 50 cm z każdej strony. Dodatkowo po jej obu stronach dosadzone będę nowe krzaki. Po co? By "stworzyć efekt wizualny, uprzedzający o zbliżaniu się do przecięcia z chodnikiem".

- Wszystkie wprowadzone zmiany są pilotażem. W każdej z trzech lokalizacji prowadzimy badania zachowań pieszych i rowerzystów, tak aby można było ocenić wpływ zmian na sytuację w danym miejscu - informuje ZDM - Od wyników tych badań uzależniona jest decyzja o dalszym stosowaniu pilotażowych rozwiązań.

CZYTAJ TAKŻE: Rowerostrada w Warszawie za 30 mln zł w końcu gotowa. Największa inwestycja rowerowa w stolicy do dyspozycji mieszkańców

Rowerostrada w Warszawie za 30 mln zł w końcu gotowa. Najwię...

Do Otwocka dojeżdżamy wedle własnego uznania. Na rower wsiadamy na rynku i ruszamy ulicą Andriollego. Przejeżdżamy około 2,5 km, potem przez skrzyżowanie z ul. Narutowicza do ul. Hrabiego za Medyczną Szkołą Zawodową. 

Nasza droga zamienia się w leśny dukt. Jedziemy 500 metrów i po prawej stronie zobaczymy pozostałości starego, żydowskiego cmentarza. Dalej jedziemy prosto do Karczewa, wjeżdżamy do tego miasta ul. Armii Krajowej.

Przy kościele wybieramy skręt w lewo w ul. Żaboklickiego i dalej przez Janów i Brzezinkę do Łukowca. W Łukowcu szukamy niebieskiego szlaku rowerowego, który biegnie wśród pól, skrajem lasu. Trasa odbija w lewą stronę od głównej drogi. 

Kiedy znajdziemy się już w lesie, jedziemy przez niego ok. 3-4 km. Dojeżdżamy do szerokiej drogi tzw. Drogi Królewskiej i skręcamy w nią w lewo. Jedziemy kilometr i mijamy płytę, czyli Kamień Leśników, wybieramy skręt w prawo w drogę wyłożoną kawałkami czerwonej cegły. Kiedy znów pokonamy kilometr, skręcamy w prawo i docieramy do bunkrów, które warto zwiedzić. Kiedy już skończymy, wracamy do rozwidlenia i dalej jedziemy czarnym szlakiem w lewo. Wracamy nim z powrotem na Drogę Królewską. 

Drogą Królewską dotrzemy do Parku - Baza Torfy i rezerwatu Torfy. Jeśli chcemy zwiedzić rezerwat, musimy liczyć się z dodatkową pętlą o długości 1,5 km. Wracamy na czarny szlak, który doprowadzi nas do mijanego na początku cmentarza. Wracamy do centrum Otwocka ul. Hrabiego i Andriollego. 

Trasa ma ok. 30 km.

Czytaj też: Trasy rowerowe Warszawa. Na dwóch kółkach po stolicy [PRZEGLĄD]

Trasy rowerowe, Warszawa. Gdzie wybrać się na przejażdżkę? [PRZEGLĄD]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto