Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 100 tys. Z rynku znikają małe sklepy spożywcze, kioski, drogerie i hipermarkety

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Grzegorz Olkowski
Jak wynika z badania ''Universe Update'' NielsenIQ, liczba sklepów w Polsce spadła do 99,4 tys. To o ponad 1800 placówek mniej w porównaniu do zeszłego roku. Najwięcej ubyło małych sklepów spożywczych, drogerii spoza czołowych sieci, kiosków oraz hipermarketów. Szczegóły poniżej.

Ubywa sklepów w Polsce. Ich liczba spadła poniżej 100 tys.

Według danych NielsenIQ liczba sklepów w Polsce spadła do 99,4 tys. Trend spadkowy jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 roku był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki - kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze. Odwrotny trend towarzyszył supermarketom i dyskontom, ale to średnich sklepów spożywczych przybyło w 2020 roku najwięcej - blisko 600 placówek - powiedział Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland w agencji NielsenIQ.

W 2020 roku z ulic w Polsce zniknęło 1670 małych sklepów spożywczych (o powierzchni do 40 m kw.). Drugi największy spadek zanotowały kioski. W ubiegłym roku zamknięto ich 970 - jest to spadek o 11 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Z rynku zniknęły także 254 drogerie i 181 sklepów winno-cukierniczych. Również kanał hipermarketów w 2020 roku zanotował 5 proc. spadek liczby sklepów. Było to związane głównie z zamknięciami w obrębie jednej sieci - Tesco.

Zobaczcie też:

Amazon.pl wystartował. Pojawiły się jednak zarzuty o dość ub...

Zarówno małe sklepy spożywcze z węższą półką produktów, jak również sklepy alkoholowe i drogerie, głównie te spoza czołowych sieci, gdzie można dokonać zakupów tylko wybranych produktów, zakończyły rok z mniejszą liczbą placówek. Utrzymuje się również trend spadkowy w kanale kiosków, co pokazuje duże trudności, z jakimi mierzy się obecnie ten kanał sprzedaży i z pewnością zmusza właścicieli tego typu placówek do szukania rozwiązań pozwalających pozostać atrakcyjnym dla konsumenta - skomentował ekspert NielsenIQ.

Najlepiej radzą sobie supermarkety, dyskonty i średnie sklepy spożywcze (od 41 do 100 mkw).

''Universe Update'' to cykliczne badanie liczby sklepów w Polsce służące do ekspandowanie danych sprzedażowych z próby sklepów. Aktualizacja odbywa się dwa razy w roku za pomocą dwóch metod: spisu placówek handlu wielkoformatowego oraz badania na podstawie próby establishment survey wykorzystywanego do zbierania informacji o sklepach handlu małoformatowego. Badanie pozwala ustalić liczbę sklepów oraz ich charakterystykę.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto