Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia obwodowa w 2019. Rok później nowy Dworzec Gdański. PKP zapewnia: „Zdążymy”

Redakcja
Linia obwodowa w 2019. Rok później nowy Dworzec Gdański. PKP zapewnia: „Zdążymy”
Linia obwodowa w 2019. Rok później nowy Dworzec Gdański. PKP zapewnia: „Zdążymy” mat. pras. / PKP
Trwa wielka inwestycja kolejarzy. Linia biegnąca przez Dworzec Gdański będzie gotowa za dwa lata. W 2020 roku otwarta zostanie sama stacja. Wszystko po to, by przejąć ruch dalekobieżny. Kolejarzy czeka walka z czasem.

Warszawę i okolicę czekają duże zmiany. Kolejarze ruszyli z remontami, które – docelowo – skończą się aż za siedem lat. W tej chwili największą inwestycją w stolicy jest warty 159 mln zł remont linii obwodowej. Za tę sumę remontowana jest linia obwodowa, czyli dwie trasy: pasażerska (Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska) oraz towarowa (Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska).

Najważniejsza z punktu widzenia mieszkańców jest część pasażerska. W 2019 roku będziemy mogli przejechać trasą zaczynającą się przy peronie 8 Dworca Zachodniego. Po drodze wyremontowane zostaną wszystkie perony (Zachodnia peron 8, Wola, Młynów), a także powstaną dwa zupełnie nowe przystanki: Warszawa Koło i Warszawa Powązki. W tej chwili trwa już budowa, wymiana wiaduktów kolejowych oraz instalacji.

Równolegle do torów ruszyć ma także przebudowa stacji. W tej chwili Warszawa Gdańska ma tylko trzy perony. Za kilka lat stacja będzie musiała przejąć cały ruch dalekobieżny w stolicy, co oznacza, że czasu jest coraz mniej. PKP zapewnia, że termin oddania nowego, powiększonego, dworca – rok 2020 – nie jest zagrożony. - Odbieramy koncepcję na Warszawę Gdańska. Jeżeli spełni nasze oczekiwania to zostanie zlecona dokumentacja projektowa. Do roku 2020 musi być gotowa – tłumaczy Agnieszka Safuta-Pawlak, pełnomocnik zarządu ds. realizacji inwestycji aglomeracji warszawskiej.

Zobacz też: 6 tys. dla sekretarki, 13 tys. dla księgowego - takie pensje płaci warszawski ratusz

Dlaczego znaczne powiększenie tej stacji jest tak ważne? - Wykorzystanie linii obwodowej (na której jest Warszawa Gdańska – red.) umożliwi remont linii średnicowej. Inwestycja przejmie część ruchu pociągów dalekobieżnych – dodaje Safuta-Pawlak. To jedno z priorytetowych zadań kolejarzy. Poza usprawnieniem ruchu aglomeracyjnego, Warszawa Gdańska – najprawdopodobniej od 2020 roku – będzie musiała przejąć także cały ruch dalekobieżny.

W roku 2020 ma zacząć się dużo zapowiadany remont wysłużonej trasy średnicowej przechodzącej przez Dworzec Centralny i ścisłe centrum Warszawy. To główny szlak komunikacyjny stolicy. Każdego dnia przejeżdża nim ok. 800 pociągów. Remont ma potrwać cztery lata (co najmniej). W tym czasie zamknięty zostanie ruch między stacją Warszawa Wschodnia – Centralna – Zachodnia. PKP cały czas czeka na dokumentację i dokładny wariant zamknięcia, ale przejazd pod ścisłym centrum Warszawy przez kilka lat będzie niemożliwy.

W grę wchodzą gigantyczne środki z Unii Europejskiej. Na samą przebudowę linii obwodowej UE przeznaczyło aż 136 mln zł (85 proc. wartości remontu). Także na remont linii średnicowej Warszawa otrzyma ogromne środki. W kuluarach mówi się, że trzeba się spieszyć, bo w następnej perspektywie finansowej o taki „zastrzyk” gotówki nie będzie łatwo.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto