Centralny Port Komunikacyjny a Lotnisko Chopina w Warszawie. Co z Okęciem po 2027 roku?
Polski rząd nieustannie wierzy w powodzenie inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowoczesne superlotnisko w gminie Baranów (ok. 50 km od Warszawy) ma powstać do 2027 roku. W ramach CPK planowana jest również budowa wielkiej infrastruktury kolejowej, łączącej niemal cały kraj. Zakładając, że taki scenariusz rzeczywiście dojdzie do skutku, funkcje Lotniska Chopina w Warszawie zostaną nieco zmienione. Choćby dlatego, że wszelkie podróże transferowe (tj. loty z przesiadką), które dziś stanowią ok. 30% wszystkich lotów na Okęciu, w całości zostaną przeniesione do Baranowa.
Marcin Horała – pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego tłumaczył, że w pewnym sensie zastosowany zostanie tutaj model londyński, gdzie CPK będzie "polskim Heathrow", zaś Okęcie przybierze formę warszawskiej wersji London-City Airport. Porównując skalę obu tych portów – Heathrow rocznie obsługuje już ponad 80 mln pasażerów, podczas gdy przepustowość London-City Airport jest ograniczona do 6,5 mln pasażerów rocznie.
Przekładając to na polskie warunki, władze CPK marzą, aby w pierwszym roku działalności odnotować wynik 45 mln pasażerów. Samo Okęcie obsłużyło w 2019 roku blisko 19 mln pasażerów, jednak po otwarciu CPK ta liczba z pewnością będzie o wiele niższa. Jeśli chodzi o loty lowcostowe, te skierowane mają zostać do Radomia, który na przykładzie modelu brytyjskiego będzie "polskim Stansted" czy "polskim Luton".
Centralny Port Komunikacyjny da oddech Warszawie?
Zdaniem Horały przyszłość Okęcia stanowi nieodłączny element przyszłości całej Warszawy, a inwestycja Centralnego Portu Komunikacyjnego ma poprawić jakość życia w stolicy Polski. W jaki sposób? Rzecznik rządu do spraw CPK przekonuje, że gdyby Lotnisko Chopina miałoby się dalej rozwijać, oznaczałoby to wiele uciążliwości dla mieszkańców Warszawy.
- Co kilka minut samolot nad głowami, hałas, zanieczyszczenie powietrza – wylicza Horała. W pewnym momencie trzeba by było również pomyśleć o likwidacji ciszy nocnej w ruchu lotniczym, aby wszystkie operacje mogły odbyć się zgodnie z planem. - Musimy zbudować CPK, aby życie w Warszawie nie stało się koszmarem – przekonuje członek Prawa i Sprawiedliwości.
POLECAMY TEŻ:
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?