Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Chopina w Warszawie. Co dalej z Okęciem po otwarciu CPK?

Kacper Komaiszko
fot. Szymon Starnawski
Narracja narzucona przez polski rząd w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest niezwykle optymistyczna. Władze niezmiennie przekonują, że superlotnisko w gminie Baranów powstanie do 2027 roku. Jeśli to się uda, całkowicie zmieni się model pracy największego jak do tej pory lotniska w Polsce, czyli portu lotniczego na warszawskim Okęciu. Osoby pracujące nad koncepcją CPK przedstawiły zamiary dotyczące Lotniska Chopina po 2027 roku. Szczegóły w artykule poniżej.

Centralny Port Komunikacyjny a Lotnisko Chopina w Warszawie. Co z Okęciem po 2027 roku?

Polski rząd nieustannie wierzy w powodzenie inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowoczesne superlotnisko w gminie Baranów (ok. 50 km od Warszawy) ma powstać do 2027 roku. W ramach CPK planowana jest również budowa wielkiej infrastruktury kolejowej, łączącej niemal cały kraj. Zakładając, że taki scenariusz rzeczywiście dojdzie do skutku, funkcje Lotniska Chopina w Warszawie zostaną nieco zmienione. Choćby dlatego, że wszelkie podróże transferowe (tj. loty z przesiadką), które dziś stanowią ok. 30% wszystkich lotów na Okęciu, w całości zostaną przeniesione do Baranowa.

Marcin Horała – pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego tłumaczył, że w pewnym sensie zastosowany zostanie tutaj model londyński, gdzie CPK będzie "polskim Heathrow", zaś Okęcie przybierze formę warszawskiej wersji London-City Airport. Porównując skalę obu tych portów – Heathrow rocznie obsługuje już ponad 80 mln pasażerów, podczas gdy przepustowość London-City Airport jest ograniczona do 6,5 mln pasażerów rocznie.

Być może kiedyś zastanawialiście się, co tak dużego przelatuje wam czasami nad głowami. No lotnisku Okęcie w Warszawie bywa największy samolot pasażerski na świecie - Airbus A380 Emirates. Poniżej znajdziecie zdjęcia z pokładu tego olbrzyma. Byliśmy w środku.

Największy samolot pasażerski świata wylądował w Warszawie. ...

Przekładając to na polskie warunki, władze CPK marzą, aby w pierwszym roku działalności odnotować wynik 45 mln pasażerów. Samo Okęcie obsłużyło w 2019 roku blisko 19 mln pasażerów, jednak po otwarciu CPK ta liczba z pewnością będzie o wiele niższa. Jeśli chodzi o loty lowcostowe, te skierowane mają zostać do Radomia, który na przykładzie modelu brytyjskiego będzie "polskim Stansted" czy "polskim Luton".

Centralny Port Komunikacyjny da oddech Warszawie?

Zdaniem Horały przyszłość Okęcia stanowi nieodłączny element przyszłości całej Warszawy, a inwestycja Centralnego Portu Komunikacyjnego ma poprawić jakość życia w stolicy Polski. W jaki sposób? Rzecznik rządu do spraw CPK przekonuje, że gdyby Lotnisko Chopina miałoby się dalej rozwijać, oznaczałoby to wiele uciążliwości dla mieszkańców Warszawy.

- Co kilka minut samolot nad głowami, hałas, zanieczyszczenie powietrza – wylicza Horała. W pewnym momencie trzeba by było również pomyśleć o likwidacji ciszy nocnej w ruchu lotniczym, aby wszystkie operacje mogły odbyć się zgodnie z planem. - Musimy zbudować CPK, aby życie w Warszawie nie stało się koszmarem – przekonuje członek Prawa i Sprawiedliwości.

POLECAMY TEŻ:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto