Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Modlinie drugim Okęciem? Twierdzą, że są lepsi niż Radom. W tle walka o gigantyczne pieniądze

pw
Lotnisko w Modlinie drugim Okęciem? Twierdzą, że są lepsi niż Radom. W tle walka o gigantyczne pieniądze
Lotnisko w Modlinie drugim Okęciem? Twierdzą, że są lepsi niż Radom. W tle walka o gigantyczne pieniądze Sylwia Dąbrowa / zdjęcie ilustracyjne
Radom ma przejąć ruch czarterowy i low-costowy z lotniska Chopina. I to już w przyszłym roku. Taką decyzję podjęły władze PPL. Problem w tym, że lotnisko w Radomiu trzeba zbudować od nowa. Według PPL to tańsze rozwiązanie niż inwestycja w Modlin. „Gdzie tu logika” - odpowiada szef podwarszawskiego lotniska.

Trwa bratobójcza walka między mazowieckimi lotniskami. Chodzi o spadek po lotnisku Chopina. Okęcie zbliża się do granic przepustowości i chce oddać 3 miliony pasażerów, głównie czarterowych oraz low-costowych. Wydawało się, że w tym celu powstało lotnisko w Modlinie. Okazuje się jednak, że władze Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" wybrały Radom. To tam, według przedstawionych analiz, są lepsze perspektywy rozwoju. A co ważniejsze - według PPL - szybciej i taniej można tam uruchomić lotnisko.

Sprawę „na gorąco” komentuje Marek Miesztalski, szef rady nadzorczej lotniska w Modlinie: - Z jednej strony z dokumentu wynika, że aby radomskie lotnisko mogło spełniać wyznaczony mu przez PPL cel trzeba najpierw je zburzyć i zbudować na nowo. Z drugiej strony świetnie funkcjonujący port w Modlinie nie może z nim jednak konkurować. Gdzie tu logika, zdrowy rozsądek i troska o publiczne pieniądze? - czytamy w jego oświadczeniu.

Miesztalski kwestionuje także kwoty podane przez PPL. Modlin przegrał z Radomiem m.in. ze względu na koszty. Podano, że inwestycje przygotowujące lotnisko do przyjęcia dodatkowych 3 mln pasażerów pochłoną ponad miliard złotych (dokładnie 1045 mln). Szefowie lotniska Warszawa-Modlin tłumaczą, że ich plan inwestycyjny kosztuje 357 mln zł. Realizując go – według nich – można przyjąć nadwyżkę z Okęcia. Dla porównania, koszt rozbudowy Radomia-Sadkowa to 425 mln zł w pierwszym etapie i 467 mln zł w drugim.

Konsternację w Modlinie wywołała także sama lokalizacja drugiego (pod względem liczby pasażerów) portu dla Warszawy. - Trudno mi też zrozumieć w jaki sposób radomskie lotnisko oddalone o 100 km od Warszawy ma być lepiej skomunikowane ze stolicą niż port w Modlinie, oddalony od stolicy zaledwie o 35 kilometrów. Przypomnę, że trwają prace nad budową bocznicy kolejowej, dzięki której pasażerowie dojadą pod sam terminal – tłumaczy Miesztalski. Podnosi także kolejny argument związany z położeniem obydwu portów. Radom-Sadków znajduje się w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Częste loty mogą wywołać protesty. - Tymczasem lokalizacja lotniska w Modlinie nie tylko nie jest uciążliwa dla okolicznych miejscowości, ale przede wszystkim pozwala na jego rozbudowę. To jeden z jego ważniejszych atutów – czytamy w oświadczeniu.

>>CZYTAJ TEŻ: Radom lotniskiem dla Warszawy. Polecimy stąd na wakacje już w 2019 roku. Koniec marzeń o rozbudowie Modlina

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto