718 tysięcy pasażerów – tyle w ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku obsłużył Port Lotniczy Warszawa-Modlin. To więcej niż specjalizujące się w czarterach lotnisko w Katowicach czy port we Wrocławiu. Modlin, po ubiegłorocznym rekordzie (3,1 mln), wciąż rośnie.
Niewielkie lotnisko pod Warszawą jest już na granicy przepustowości. Jak twierdzą władze portu, infrastruktura jest w stanie przyjąć w sumie 4 miliony pasażerów rocznie. A pamiętajmy, że najwięcej jest w wakacyjnym piku. W tym roku ruch podniosą operatorzy czarterów, którzy przenoszą się z Chopina.
Kiedy rozbudowa Modlina?
Od lat trwa spół między udziałowcami. Rozbudowę blokował PPL, czyli państwowe przedsiębiorstwo zarządzające częścią lotnisk. Teraz może się to zmienić. – _Od dwóch, a właściwie trzech lat staramy się stworzyć impuls lotnisku, by mogło się dalej rozwijać. Osiągnęliśmy już 3,1 mln pasażerów i w tym terminalu, który był przewidziany maksymalnie na 4 mln osób, pasażerowie się po prostu już nie mieszczą. Poza tym trzeba na bieżąco wykonywać różnego typu działania naprawcze. Potrzeba na to wszystko 50 mln zł_ – wyjaśnia marszałek województwa Adam Struzik.
Dodatkowe 50 milionów obiecało Mazowsze. Województwo przeleje pieniądze, jeśli Rada Nadzorcza da zielone światło. Na razie udało się podpisać list intencyjny w którym wszyscy udziałowcy (także PPL) zgodzili się na zwiększenie budżetu portu lotniczego. Ostateczne decyzje zostaną wydane na posiedzeniu Rady - 24 czerwca.
Jak będzie wyglądała rozbudowa? Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na:
- nowy terminal z halą odlotów non-Schengen
- trzy stanowiska postojowe dla samolotów
- remont drogi startowej, dróg kołowania i płyt postojowych
- rozbudowę parkingów samochodowych.
Jeśli w czerwcu pojawiłaby się zgoda wspólników, potrzebujemy roku na zaplanowaną rozbudowę – powiedział wiceprezes lotniska Marcin Danił. Natomiast p.o. prezesa spółki Leszek Chrzanowski.
Do tej pory jednym z argumentów PPL przeciw rozbudowie był monopol jednego przewoźnika. Z Modlina przez długi czas latał jedynie Ryanair. Teraz zaczyna się to zmieniać. Pod Warszawę przenoszą się linie czarterowe, które są wypychane z lotniska Chopina. – Mamy w tej chwili trzy biura podróży z pierwszej piątki największych w Polsce i kolejne zapowiedzi na przyszły rok. Dlatego jesteśmy w gotowości, czekamy na rozpoczęcie rozbudowy lotniska, bo to niewątpliwie zaowocuje rozkwitem portu. Bez zgody wspólników nie możemy rozpocząć przetargów, ale gdy tylko pojawi się zgoda na dokapitalizowanie ze strony województwa mazowieckiego – uruchamiamy wszelkie procedury – dodaje Chrzanowski.
Kilka dni temu Modlin dostał zgodę na doprowadzenie do lotniska torów kolejowych. Naziemna stacja kolejowa z zadaszonym przejściem do terminala ma powstać w 2022-23. Niedługo PKP ogłosi przetarg na wykonanie prac: 5 km brakującej linii kolejowej oraz na budowę stacji. Dzięki temu z centrum Warszawy na lotnisko dojedziemy w około 30 minut.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?