Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Modlinie zagrożone? Zablokowana rozbudowa, problem z połączeniem kolejowym

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
archiwum / Sylwia Dąbrowa, SMARTaero
Co z pociągiem pod terminal? I co z rozbudową samego terminalu? Coraz więcej znaków zapytania wokół lotniska w Modlinie. Strona rządowa chce zablokować rozwój portu. W zamian proponuje budowę lotniska w Radomiu.

Trwa kolejny etap bitwy o lotniska na Mazowszu. Przypomnijmy, że rząd chce za wszelką cenę wyprowadzić ruch lotniczy do budowanego za potężne pieniądze portu w Radomiu. Mniej chętnie patrzy na podwarszawski Modlin, który szybko mógłby przejąć nadmiar ruchu z zatłoczonego Okęcia.

Co z pociągiem na lotnisko?

Radni z Sejmiku Województwa Mazowieckiego wystosowali rozpaczliwy apel. - Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego alarmują, że kwota ponad 100 mln zł zostanie bezpowrotnie stracona. Takie będą konsekwencje braku realizacji tego projektu. Sprzeciwiamy się zaniechaniom PKP-PLK, prowadzącym do marnotrawstwa środków unijnych – mówi radny Bartosz Wiśniakowski, wiceprzewodniczący komisji środowiska.

Chodzi o obiecywaną od dawna bocznicę, która zawiozłaby pasażerów pod sam terminal. Obecnie z dworca w Modlinie wahadłowo kursują autobusy. Kłopot o którym wspomina Wiśniakowski dotyczy rozpisania przetargu, na który UE przeznaczyło część pieniędzy.

W sumie powstać ma zelektryfikowany odcinek o długości 5 km. Budowa ma pochłonąć 123 mln zł, z czego unia dosypie aż 80 proc. Do tej pory nie rozpisano przetargu, choć zgodnie z prawem całość trzeba wybudować i rozliczyć do 2023. Inaczej środki ze wspólnoty przepadną.

Inwestycja utknęła, mimo że znajduje się na liście priorytetów Ministerstwa Infrastruktury. Kolejarze twierdzą, że problemem jest brak przyjętej decyzji środowiskowej. Dokument zaskarżyło Towarzystwo Ochrony Przyrody, a obecnie sprawę bada Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Na wydanie decyzji ma czas do końca lutego.

PKP PLK daje do zrozumienia, że bocznica może nie powstać w całości. Jak pisze portal tvnwarszawa.pl wiceprezes spółki Arnold Bersch przyznał, że inwestycja może zostać podzielona na dwa etapy. Na czas powstałby tylko pierwszy, do przecięcia z drogą krajową nr 62. W takim przypadku, środki na budowę torów w kierunku lotniska przeniesiono by na inny cel.

Pieniądze są, woli brak

Druga sprawa dotyczy rozbudowy samego lotniska. Od lat zabiegają o to władze portu. Również od lat rozbudowę blokują „Porty Lotnicze”, państwowe przedsiębiorstwo, będące jednym z udziałowców Modlina z prawem veta.

Inny udziałowiec – Województwo Mazowieckie – zdecydował się dofinansować lotnisko. Pieniądze poszłyby na zbudowanie tymczasowego terminala do odpraw oraz miejsc postojowych dla samolotów.

- Sejmik przeznaczył na rozwój Portu Lotniczego [w Modlinie - red.] 50 mln zł, które to ze względu na brak zgody pozostałych współwłaścicieli – Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i Agencji Mienia Wojskowego nie mogą zostać wydane - mówi Krzysztof Strzałkowski, przewodniczący klubu radnych Koalicji Obywatelskiej w Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

Początkowo pojawiła się informacja, że pozostali udziałowcy dają „zielone światło” na dodatkowy zastrzyk gotówki. Potem jednak zmienili swoją decyzję. Wszystko po słowach ówczesnego ministra ds. CPK Mikołaja Wilda. Powiedział on:

„Wynik testu prywatnego inwestora pokazał, że każda złotówka zainwestowana w lotnisko w Modlinie, może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną, co oznaczałoby konieczność jej zwrotu z odsetkami, a to jest realnym zagrożeniem dla portu, a nie pomocą dla lotniska.”

Zobaczcie też:

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto