Lotnisko Warszawa-Radom pochłania miliony. Ile kosztuje budowa sto kilometrów od stolicy?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Kolejne miliony idą na budowę lotniska w Radomiu. Tymczasem blokowana jest rozbudowa portów lotniczych w Warszawie i Modlinie. Czy zapchają się zanim Radom zostanie uruchomiony?

W kwietniu 2018 roku na lotnisku Chopina odbyło się spotkanie z dziennikarzami. Przedstawiciele państwowej spółki „Porty Lotnicze” (PPL) powiedzieli, że budowa lotniska w Radomiu, na gruzach Sadkowa, będzie lepsza, szybsza i tańsza niż inwestycja w Modlin. To rozpoczęło dyskusję nad tym, czemu tanie linie mają zostać wrzucone sto kilometrów poza Warszawę.

Wtedy pokazano również analizę firmy Arup, która wskazywała, że inwestycja w Radom to świetny pomysł. Warto przypomnieć te informacje. Budowa całej infrastruktury potrzebnej do obsłużenia 3 milionów pasażerów (wraz z wydłużeniem drogi startowej do 2,5 km) miała kosztować - 425 mln zł. Czas potrzebny na uruchomienie lotniska – 20 miesięcy.

Ile kosztuje lotnisko w Radomiu?

PPL właśnie podpisał umowę z firmą Mirbud S.A. na budowę terminalu w Radomiu. Będzie miał on 30. tys. mkw., a poza tym:

  • 30 stanowisk check-in,
  • 9 kontroli bezpieczeństwa
  • po 8 kontroli dokumentów (przy wylotach i przylotach)
  • 10 bramek wylotowych
  • 3 karuzele do odbioru bagażu.

W budynku będzie także strefa z punktami gastronomicznymi i handlowymi. Umowa opiewa na kwotę 280,5 mln zł.

Ile do tej pory wpakowano w lotnisko Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku? W lipcu zeszłego roku podpisano umowę na wydłużenie drogi startowej – 147 mln zł. W międzyczasie wydano 10,7 mln zł na projekty oraz dokumentacje dotyczące budowy, a także opracowanie całościowej koncepcji lotniska. Wraz z podpisaną 6 marca umową dotyczącą terminalu daje to kwotę 438,2 mln zł. Oznacza to, że już przekroczono zakładany budżet.

To jednak wciąż nie wszystkie inwestycje. W kolejnych miesiącach poznamy wykonawców całego zaplecza lotniska. Kilka lat temu w Krakowie na samą rozbudowę płyty postojowej wydano aż 42 mln zł. Obiekty kubaturowe, a także parkingi i drogi dojazdowe to kolejne dziesiątki milionów, które pochłonie stawianie na Radom (nazwany dla niepoznaki lotniskiem Warszawa-Radom).

Ostrożnie licząc budowa lotniska w Radomiu pochłonie pół miliarda złotych, czyli 20 proc. więcej niż zakładano. Co więcej, budowa miała zakończyć się jesienią 2020, a wszystko wskazuje na to, że wtedy dopiero będzie startować. Oddanie lotniska do użytku zapowiedziano na wakacje 2022.

Co z pasażerami?

Wracając do analizy Arup, warto spojrzeć na wykres dotyczący liczby pasażerów. Zakłada ona spory wzrost liczby pasażerów na warszawskim Okęciu. To właśnie z tego względu konieczne jest znalezienie alternatywnego lotniska.

Według tych danych lotnisko Chopina ma zapchać się w 2020 roku. Dlatego, nawet mimo rozpoczęcia budowy w Radomiu, konieczne miały być inwestycje w warszawskie lotnisko. Udało się jedynie wyremontować drogi kołowania i zbudować drogę szybkiego zjazdu z pasa startowego. To jednak minimalne zmiany. Ministerstwo Infrastruktury w połowie zeszłego roku zablokowało rozbudowę terminala oraz budowę nowych miejsc postojowych.

Czy lotnisko się zapcha? Obecna maksymalna przepustowość 22 mln pasażerów – według obecnych przyrostów ruchu – zostanie osiągnięta najpóźniej w 2022 roku, czyli tuż przed otwarciem nowego Radomia.

Pójdźmy krok dalej. Radom, w pierwszym etapie, przejmie z Okęcia maksymalnie trzy miliony pasażerów. Tymczasem zakładane wzrosty są dużo większe. W 2026 roku, czyli dwa lata przed otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapotrzebowanie lotniska Chopina ma wynieść 28-36 mln pasażerów (!). Zakładając najłagodniejszy scenariusz (i przeniesienie pasażerów do Radomia) „brakuje” miejsca dla 3 milionów podróżujących. Chyba, że władze zadecydują o dalszej rozbudowie – Chopina i Radomia. To drugie lotnisko za – podobno – kolejne 467 mln zł może przyjąć 6 mln dodatkowych pasażerów. Chopin po rozbudowie, która według wyliczeń z 2016 roku miała kosztować co najmniej 230 mln zł (dziś okazuje się, że nawet dwa razy tyle) – mógłby przyjąć kolejne 6 mln.

Alternatywą Modlin?

„Przegrany” Modlin, patrząc jedynie na analizę Arup (port przygotował swoje, zdecydowanie mniej kosztochłonne wyliczenia), za 1,045 mld zł mógłby przyjąć dodatkowo 7 milionów pasażerów. A za w sumie 1,247 mld, aż 12 milionów. Pierwsza rozbudowa miała trwać bardzo długo, bo aż 45 miesięcy. Licząc od lipca 2018, przebudowa potrwałaby do… maja 2022. Wcześniej niż obecny termin otwarcia Radomia.

Tym samym Modlin mógłby „z marszu” przejąć nadwyżkę pasażerów do 2025-26 roku. A po drugiej rozbudowie zapewnić Okęciu spokój aż do otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Maksymalny koszt tych zmian wyniósłby 1,247 mln zł (choć władze Modlina twierdzą, że to znacznie zawyżone sumy). To jednak wciąż mniej niż budowa i rozbudowa Radomia (około miliard złotych) i powiększenie Okęcia (300-400 mln zł).

Tymczasem władze lotniska w Modlinie jeszcze dwa lata temu zapewniały, że za 630 mln zł (połowę kwoty wyliczonej przez Arup) są w stanie zwiększyć przepustowość do 12 mln pasażerów. To jednak prawdopodobnie nigdy nie nastąpi, ponieważ PPL (jeden z udziałowców Modlina) blokuje nawet konieczną przebudowę wartą 50 mln zł, na którą - co ważne - województwo mazowieckie zarezerwowało już pieniądze.

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Najcentralniejszy Port Komunikacyjny MUSI powstać w Kaczych Dołach Tuskich nad Bolkówką. Wymaga tego interes społeczny. I sieć szybkich zaprzęgów łączących cały świat z CPK im.Bohaterów Okrągłego Stołu.

T
Tumult

Zaniedlugo lotnisko Gdynia-Zakopane?

G
Gość

Powinni się wycofać z tej inwestycji, czartery entera i inne mogliby przenieść do Modlina jakby rozbudowali to lotnisko.. Radom to nie jest dobry pomysł. Czekam jak to ogarną i będzie za późno..

G
Gość
10 marca, 7:39, Gość:

Chory i tendencyjny artykuł, słowa pochłania itp od razu sugerują studnię bez dna. Szkoda że tak samo nie opisywaliście innych inwestycji np w stadiony, inne lotniska no Modlin, Gdynia gdzie na prawdę zmarnowano pieniądze. Spójrzcie na Kraków i Katowice, dobry podział i efekty są na każdym z tych lotnisk. A do tych od map, to w promieniu dojazdu ok 1h do 1,5h od Radomia mieszka ok 7-8mln ludzi, dlaczego dużą część z nich miałaby jeździć 2-3h do Modlina np? Pomyślnie o logicznie a nie politycznie.

11 marca, 8:12, Kmatek:

Lotnisko od lat było w Radomiu i nikt stamtąd nie latał - dlatego zbankrutowało. Więc rząd wpadł na pomysł wybudowania jeszcze większego lotniska aby jeszcze więcej ludzi stamtąd nie latało. To się nazywa PiS-biznes...

12 marca, 19:42, Gość:

Nie latał, bo nie było połączeń do UK. Jakie były wcześniej połączenia? Praga, Ryga i Wrocław... ?

To się zastanów dlaczego nie było połączeń.

G
Gość
10 marca, 7:39, Gość:

Chory i tendencyjny artykuł, słowa pochłania itp od razu sugerują studnię bez dna. Szkoda że tak samo nie opisywaliście innych inwestycji np w stadiony, inne lotniska no Modlin, Gdynia gdzie na prawdę zmarnowano pieniądze. Spójrzcie na Kraków i Katowice, dobry podział i efekty są na każdym z tych lotnisk. A do tych od map, to w promieniu dojazdu ok 1h do 1,5h od Radomia mieszka ok 7-8mln ludzi, dlaczego dużą część z nich miałaby jeździć 2-3h do Modlina np? Pomyślnie o logicznie a nie politycznie.

11 marca, 8:12, Kmatek:

Lotnisko od lat było w Radomiu i nikt stamtąd nie latał - dlatego zbankrutowało. Więc rząd wpadł na pomysł wybudowania jeszcze większego lotniska aby jeszcze więcej ludzi stamtąd nie latało. To się nazywa PiS-biznes...

Nie latał, bo nie było połączeń do UK. Jakie były wcześniej połączenia? Praga, Ryga i Wrocław... ?

G
Gość
10 marca, 10:54, Gość:

To od początku chybiony, nieracjonalny pomysł! Jestem z Radomia , ale uważam, że lotnisko niemal w centrum miasta to klęska dla mieszkańców

11 marca, 18:05, Gość:

Od kiedy to Sadków jest niemał w centrum?

Od progu pasa do centrum miasta są 3 km. To dużo według ciebie?

G
Gość
9 marca, 7:29, Gość:

Nie ważne ile kosztuje, ważne by była politycznie słuszna. Przecież pieniądze wydane na tę "inwestycję" są niczyje. Najwyżej "ustawowo" zmusi się ludzi do korzystania z tego lotniska.

9 marca, 21:55, Olo:

Bardzo sluszna decyzja. Radom jest potrzebny dla sciany wdchodniej

Ściana wschodnia ma lotnisko w Lublinie

G
Gość
10 marca, 10:54, Gość:

To od początku chybiony, nieracjonalny pomysł! Jestem z Radomia , ale uważam, że lotnisko niemal w centrum miasta to klęska dla mieszkańców

Od kiedy to Sadków jest niemał w centrum?

G
Gość

A kto jest sponsorem artykułu?

G
Gość

Lepiej wybudujcie duży szpital zakaźny poza Warszawą, a nie wszystkich pchacie na Wolę, prawie w Centrum Miasta. Wokoło mnóstwo ludzi. Komunikacja zaraz obok

K
Kmatek
10 marca, 7:39, Gość:

Chory i tendencyjny artykuł, słowa pochłania itp od razu sugerują studnię bez dna. Szkoda że tak samo nie opisywaliście innych inwestycji np w stadiony, inne lotniska no Modlin, Gdynia gdzie na prawdę zmarnowano pieniądze. Spójrzcie na Kraków i Katowice, dobry podział i efekty są na każdym z tych lotnisk. A do tych od map, to w promieniu dojazdu ok 1h do 1,5h od Radomia mieszka ok 7-8mln ludzi, dlaczego dużą część z nich miałaby jeździć 2-3h do Modlina np? Pomyślnie o logicznie a nie politycznie.

Lotnisko od lat było w Radomiu i nikt stamtąd nie latał - dlatego zbankrutowało. Więc rząd wpadł na pomysł wybudowania jeszcze większego lotniska aby jeszcze więcej ludzi stamtąd nie latało. To się nazywa PiS-biznes...

U
Uznam

To sie nazywa dzialanie na szkode panstwa, czyli sabotaz. Kiedys ktos musi isc za to do pierdla.

G
Gość

czyli za kasę przekazaną na TVP można by zbudować 4 lotniska ??????????????????????

To pokazuje przeogromną skalę tego jak wyrzucane są pieniądze.....

G
Gość

To od początku chybiony, nieracjonalny pomysł! Jestem z Radomia , ale uważam, że lotnisko niemal w centrum miasta to klęska dla mieszkańców

G
Gość
10 marca, 07:39, Gość:

Chory i tendencyjny artykuł, słowa pochłania itp od razu sugerują studnię bez dna. Szkoda że tak samo nie opisywaliście innych inwestycji np w stadiony, inne lotniska no Modlin, Gdynia gdzie na prawdę zmarnowano pieniądze. Spójrzcie na Kraków i Katowice, dobry podział i efekty są na każdym z tych lotnisk. A do tych od map, to w promieniu dojazdu ok 1h do 1,5h od Radomia mieszka ok 7-8mln ludzi, dlaczego dużą część z nich miałaby jeździć 2-3h do Modlina np? Pomyślnie o logicznie a nie politycznie.

Tyle tylko, że nikt nie chciał latać z Radomia i dlatego każda złotówka wydana na to lotnisko jest złotówką zmarnowaną. Kraków, Katowice czy Modlin obsługują wielu pasażerów i zarabiają. A Radom biznesowo to biedna wiocha.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3