Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mata twarzą kampanii reklamowej McDonald's. Warszawski raper w ogniu krytyki. "Pokolenie pluszowego buntu"

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Mata twarzą kampanii reklamowej McDonald's. Warszawski raper w ogniu krytyki
Mata twarzą kampanii reklamowej McDonald's. Warszawski raper w ogniu krytyki Materiały Prasowe / nghtlou
Od 18 października 2021 roku w restauracjach McDonald's można zakupić "Zestaw Maty". To efekt współpracy warszawskiego rapera ze słynną siecią fast foodów. Nietypowa kampania reklamowa z udziałem jednego z najpopularniejszych artystów młodego pokolenia w Polsce wywołała falę negatywnych komentarzy w sieci. Twórcę "Młodego Matczaka" skrytykowali m.in. Marcin Makowski, Paulina Młynarska i Katarzyna Bosacka.

Mata, 21-letni raper z Warszawy to dziś bez wątpienia jedna z największych gwiazd młodego pokolenia w naszym kraju. O skali jego popularności świadczyć mogą przede wszystkim imponujące liczby. Jego debiutancki krążek pt. "100 dni do matury" uzyskał status poczwórnie platynowej płyty, a najnowszy album artysty pt. "Młody Matczak" pokrył się podwójną platyną zaledwie kilkanaście dni po premierze.

Mata twarzą kampanii reklamowej McDonald's. Warszawski raper w ogniu krytyki

Mata twarzą kampanii reklamowej McDonald's. Warszawski raper...

Mata jako pierwszy polskojęzyczny twórca w historii trafił na listę "Global 200" magazynu "Billboard", a we wrześniu tego roku jako pierwszy żyjący polski artysta przebił barierę 2 milionów słuchaczy na Spotify. Do długiej listy sukcesów rapera z pewnością należy zaliczyć jeden z największych koncertów w historii polskiego hip hopu, który miał on okazję zagrać 2 października 2021 roku na warszawskim Bemowie.

Pomimo tłumów chcących zobaczyć młodego artystę na żywo, a także ogromu fanów stojących w kolejce po jego płyty, nie wszyscy są zwolennikami twórczości Maty. Część zarzuca mu m.in. brak dojrzałości w tekstach, a także zbyt duże odbicie w stronę muzyki rozrywkowej. Wątpliwości budzi też jego działalność pozamuzyczna. Raper wziął ostatnio udział w kampanii reklamowej restauracji McDonald's, co nie spodobało się m.in. znanym dziennikarzom.

Zestaw Maty w McDonald's. Ruszyła nietypowa kampania reklamowa

Od 18 października 2021 roku w restauracjach McDonald's w całej Polsce można zakupić limitowany "Zestaw Maty". W jego skład wchodzą potrójny cheeseburger (Potrójny Ch33sburger), średnie frytki oraz Vanilla Matcha Latte (Matchak Latte). Całość kosztuje 18 złotych.

Do stworzenia nowej oferty OkazYEAH! zaprosiliśmy artystę, który jest ważnym głosem swojego pokolenia. Jako marka chcemy oddać przestrzeń osobowości, która ma dziś ogromny wpływ na kulturę - mówi Tomasz Dębowski, marketing director McDonald's Polska, cytowany przez portal "Wirtualnemedia.pl".

W ramach kampanii towarzyszącej nowej ofercie, zaplanowano wiele działań marketingowych, Wśród nich należy wymienić m.in. 30-sekundowy spot z udziałem rapera, który będzie emitowany zarówno w telewizji, jak i kinach. Można go zobaczyć poniżej.

Mata w ogniu krytyki. "Promuje niezdrowe jedzenie"

Oryginalna kampania popularnej sieci fast foodów odbiła się szerokim echem w mediach społecznościowych. Współpracę rapera z marką McDonald's negatywnie ocenili przede wszystkim dziennikarze. Głos w sprawie zabrała między innymi Katarzyna Bosacka, szefowa działu urody i zdrowia w "Wysokich Obcasach”.

Dlaczego dzieci jedzą śmieci? Bo bez obciachu promują je znane nazwiska. Od dzisiaj w McDonald's można kupić zestaw, który powstał we współpracy sieci z raperem - "Matą” Michałem Matczakiem. Mata to artysta, który bije rekordy popularności głównie wśród młodego pokolenia i tu pojawia się pytanie... Czy współpraca rapera z McDonald's i tym samym promowanie przez niego jedzenia typu fast-food wśród młodzieży jest fair? Wątpliwe - rozpoczęła swój wpis dziennikarka.

W dalszej części swojego wpisu, publicystka skupia się na cenie zestawu oraz samych walorach smakowych, polegając na opinii koleżanki.

Moja redakcyjna koleżanka Agata kupiła zestaw i przetestowała go rozkładając na czynniki pierwsze. Po zakupie zestawu na paragonie pojawiły się wyszczególnione ceny produktów i co ciekawe cheeseburger z potrójną zawartością mięsa kosztował tylko 5,10 zł... Aż strach pomyśleć, ile kosztowało wyprodukowanie takich 3 kotletów... Najdroższa była latte matcha, czyli sproszkowana zielona herbata z mlekiem - jej cena to 8,30 zł. Frytki w zestawie kosztowały 4,60 zł. A jak ze smakiem? Waniliowa matcha latte była wg Agaty za bardzo "mleczna” i słodka. Smak smakiem, ale największe zaskoczenie budzi skład tego napoju. Sprawdzając jego wartości odżywcze na stronie sieci okazuje się, że matcha latte zawiera w porcji 241 kcal, 9,2 g tłuszczu i aż 36 g cukru, czyli... 7 łyżeczek! Czy to jest odpowiedni produkt dla polskich dzieci i młodzieży, wśród których problem nadwagi i otyłości jest bardzo poważny, a wręcz alarmujący? - pyta autorka posta.

Na samym końcu dziennikarka skupiła się na wartości energetycznej potraw z zestawu.

Średnie frytki znajdujące się w zestawie zawierają 330 kcal, 16 g tłuszczu i prawie 1 g soli. Z kolei potrójny cheeseburger ma aż 548 kcal, w tym 31 g tłuszczu (i 15 g szkodliwych tłuszczów nasyconych!), do tego 8,5 g cukru, czyli niecałe 2 łyżeczki. Ale największą grozę budzi zawartość soli w tym burgerze - aż 2,7 g czyli ponad połowa naszego dziennego zapotrzebowania na ten składnik! Łącznie zestaw promowany przez Matę zawiera aż 1119 kcal - to połowa dziennego zapotrzebowania energetycznego dla nastolatka... Każdy kto promuje niezdrowe jedzenie, musi brać część odpowiedzialności za otyłość wśród dzieci. Amen - podsumowała Katarzyna Bosacka.

"Co Ty Mata czytać nie umiesz?"

Do pozamuzycznej działalności młodego artysty odniosła się także dziennikarka Paulina Młynarska.

Do tej pory nie komentowałam inby o Macie, ani o Macie i Matczaku tacie. Co mnie obchodzi? Ale kiedy ktoś, kto ma realny wpływ na zachowania wielkich grup młodych ludzi, zachęca za kasę do jedzenia najbardziej szkodliwego żarcia jakie istnieje, to chyba trzeba coś powiedzieć. Co Ty Mata, czytać nie umiesz? Nie wiesz co śmieciowe żarcie robi z ludzkim zdrowiem? Nie wiesz co to jest otyłość, cukrzyca i zawał? To ma być ta Twoja kontestacja? Pod szyldem Maca? - pisze na Facebooku Paulina Młynarska.

Mata reklamujący McDonalda. Pokolenie pluszowego buntu - skomentował z kolei Marcin Makowski, dziennikarz związany z Wirtualną Polską.

Głos w sprawie kampanii zabrał również m.in. warszawski psychoterapeuta Robert Rutkowski.

"Magik” czyli Piotr Łuszcz, tragicznie zmarły raper, którego poznałem osobiście dawno temu w warszawskim klubie Remont, członek legendarnych formacji Kaliber 44 i Paktofonika, przewraca się w grobie. Na naszych oczach bunt pokoleniowy dokonuje żywota. Umiera w zwałach tłuszczu, piętrzących się od śmieciowego żarcia oraz dusi się z chciwości. Czy jest to jeszcze tragiczne, czy już śmieszne, każdy niech oceni sam. Ikonę pokolenia „ileśtam” korumpuje niezbyt sympatyczne korpo. Od "Jestem Bogiem” do "Zestaw Maty”. Jak dobrze być już w smudze cienia... - napisał na Facebooku.

"Zestaw Maty" przetestował również jego kolega po fachu, raper B.R.O.

Jadłem i niestety, ale nie zachwycił mnie. Zarówno smakowo jak i otoczki tego, co dostałem na tacce. Patrząc z marketingowego punktu widzenia mocno zaskoczył mnie brak jakiegokolwiek branding na zestawie, jakiegoś znaczka 33, naklejki czy kolorystyki kojarzącej się z płytą i z samym Matą. Imo bardzo zmarnowana płaszczyzna i potencjał akcji, bo mogło to być ładniej zapakowane i tworzyłoby większą wartość. Chociażby pod content na IG Stories. Ale płytkę nagrał fajną - mówi raper cytowany przez portal "Glamrap".

"Zestaw Maty" jest dostępny we wszystkich restauracjach McDonald’s w Polsce od 18 października do 21 listopada.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto