Matura 2010, dziś język polski: Odpowiedzi i pytania opublikujemy zaraz po egzaminie

redakcja
redakcja
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum Maciej Kaczanowski
Ponad 30 tys. uczniów z Lubelszczyzny zaczęło dzisiaj maturę. Pierwszego dnia piszą egzamin z języka polskiego.

25 tys. spośród nich to uczniowie, którzy napiszą ten egzamin po raz pierwszy w życiu. Pozostałe 5 tys. przystępuje do egzaminu dojrzałości po raz kolejny.
 
– Poprawiają wynik, który uzyskali w poprzednich latach. Albo któregoś z przedmiotów nie zdali i teraz przystępują do niego ponownie – mówi Renata Janicka z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, która organizuje egzaminy w naszym regionie.
 
W środę pora na matematykę – od tego roku, po raz pierwszy od lat, znowu obowiązkową dla wszystkich. Każdy maturzysta musi zaliczyć język polski, obcy i właśnie matematykę.
Gdyby patrzeć na wyniki listopadowego egzaminu próbnego, matury z matematyki nie zdałby co trzeci uczeń z naszego regionu. To najgorszy wynik w kraju. Nic dziwnego, że w szkołach przez ostatnich kilka tygodni obowiązywał stan alarmowy.
– Wszystkie siły skierowaliśmy na matematykę – mówi Beata Trzcińska-Staszczyk, dyrektor I LO w Puławach.
 
Po zakończeniu dzisiejszego egzaminu z języka polskiego opublikujemy na naszym portalu arkusze z pytaniami i odpowiedziami.
 
Arkusze z pytaniami z matury z języka polskiego
https://pliki.serwisyregionalne.pl/matura_2010_polski_podst_ark.pdf
 
 
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI
Zad. 1
Odpowiedź jest według autora uzależniona od osobistych doświadczeń i przekonań. To sposób, w jaki korzystamy z internetu, decyduje o tym, czy stanie się on dla nas śmietnikiem, czy sezamem kultury. Zdaniem autora osoba, która zainwestuje w korzystanie z Internetu trochę wysiłku, odnajdzie w nim interesujące go treści.
Zad. 2 śmietnik - chłam; witryna szarlatanówsezam kultury - dobre miejsce, by znaleźć źródłowe materiały, treści wartościowe
Zad. 3
Rozważnie; krytycznie
Zad. 4
Nieprawdziwe stereotypy: - Nie sposób odróżnić treści wartościowych od chłamu- Treść w internecie jest nietrwała, bo nie wiąże jej żaden materialny czynnik- Internet jest narzędziem wynarodowienia, bo zdecydowana większość zasobów sieci jest anglojęzyczna
Zad. 5Mimo, że większość zasobów sieci jest angielskojęzyczna to Internet nie jest narzędziem wynarodowienia. Wręcz przeciwnie - dla wielu mniej ekspansywnych, a ciekawych kultur Internet stał się szansą na globalną prezentację. Kto umie szukać, znajdzie perełki.
Zad.6Podobieństwo akapitów 5. i 6. polega na tym, że w obydwu zastosowano porównania. W akapicie 5. autor porównuje Internet do Bukowiny z czasów monarchii austro-węgierskiej, a w akapicie 6. do bazaru w Samarkandzie. I Bukowina, i Samarkanda są tu przykładami przestrzeni wymiany wielokulturowej.
Zad.7Dociekliwy użytkownik internetu potrafi dotrzeć do informacji, których szuka. Wykorzystuje sieć do rozwijania zainteresowań, pogłębiania wiedzy i poszerzania swoich horyzontów. Leniwy - zadowala się czymkolwiek, jest bierny i niewnikliwy.
Zad.8Bazar to miejsce, gdzie nie tylko się handluje. To także miejsce spotkań. Tu ludzie plotkują, kłócą się, czasem nawet biją. Podobnie jak dziś w Internecie. Gdy patrzy się z boku na globalną sieć to przypomina ona chaos. W rzeczywistości jednak to sieć relacji, znaczeń, bogactwo treści - jak bazar.
Zad.9Sieć semantyczna według autora będzie kolejnym szczeblem rozwoju wyszukiwarek internetowych. System będzie potrafił odróżnić kontekst o jaki chodzi osobie wpisującej w wyszukiwarce konkretne zapytanie. Autor wyjaśnia działanie sieci semantycznej na przykładzie frazy "król”. Wyszukiwarka będzie potrafiła odróżnić czy osobie poszukującej informacji na temat "króla” chodziło o głowę państwa, czyjeś nazwisko czy też zwierzę.
Zad. 10- trójwymiarowe przeglądarki i wyszukiwarki- wyposażenie komputerów i zasobów sieci o zmysły słuchu i dotyku
Zad. 11B - amerykanizacji kultury
Zad. 12
 
Autor porównuje obecność w cyberprzestrzeni do podróży do obcych krajów. Można wyjechać za granicę i mówić wyłącznie po angielsku oraz jadać w McDonaldzie zamiast w jakiejś lokalnej restauracji. Zachowując się w ten sposób możemy uznać że świat się zamerykanizował. Jednak, jeżeli otworzymy się na lokalne kultury i zaczniemy z nimi obcować będziemy mieć na ten temat inne zdanie. Podobnie jest w Internecie. Żeby odkryć prawdziwe bogactwo musimy się wysilić.
 
Zad. 13
 
obiektywizacja: informacja prasowa, sprawozdanie subiektywizacja: recenzja, felieton

Kryzys klimatyczny, kryzys demograficzny?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie