Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2011. Matura próbna z języka polskiego. Pytania i Odpowiedzi

redakcja
redakcja
redakcja
Tegoroczne matury rozpoczną się 4 maja i potrwają do 24 maja. Jednak już teraz maturzyści mogą sprawdzić swoje siły w próbnej maturze organizowanej przez wydawnictwo Operon.

- 23 listopada – próbna matura z języka polskiego w zakresie podstawowym, godz. 9.00,- 24 listopada – próbna matura z matematyki w zakresie podstawowym, godz. 9.00,- 25 listopada – próbna matura z języków obcych w zakresie podstawowym lub rozszerzonym (język angielski, język niemiecki, język francuski, język rosyjski), godz. 9.00,- 26 listopada – próbna matura w zakresie rozszerzonym z matematyki i języka polskiego oraz z przedmiotów dodatkowych (historii, WOS-u, biologii, chemii, geografii, fizyki i astronomii) w zakresie podstawowym i rozszerzonym, godz. 9.00.
Sugerowane odpowiedzi przez nauczyciela koszalińskiego liceum:
Próbna matura OPERON - język polski. Część I - czytanie ze zrozumieniem1: Jest tezą, którą autor stara się udowodnić w swoim artykule
2: - Prezentacja stanowiska w sprawie werdyktu jury i chęć obrony przed niesłuszną krytyką- Głos w dyskusji na temat festiwalu i oceny filmów i ewentualnych zmian
3: D
4: "obrońcy okopów” – nieliczni broniący szlachetnych ideałów przed zalewem barbarzyństwa i zmianami. Są to ostatni, którzy wierzą w wartości i zasady.
5: akapit 3: przykłady mają wskazać filmy z festiwalu uznane przez krytyków za artystyczne, które J. Rakowiecki uważa za wartościowe, ciekawe.Akapit 11: filmy te zostały uznane za arcydzieła, choć są również przykładem sukcesu komercyjnego.
6: Zwrot ten oznacza, że docenienie wartości jednego dzieła nie wyklucza wartości innego, które jest z nim porównywane.
7: "U licha” – wykrzyknienie
8: Cytuje je ponieważ, podobnie jak Tuwim uważa, że znaczenia niektórych słów (tu: "komercyjny” i "artystyczny”) są dziś przekręcane, manipuluje się nimi.
9: Styl potoczny – autor zastosował go, gdyż chce uczynić swój artykuł bardziej zrozumiałym, trafić do szerszego grona odbiorców. Tekst nabiera w ten sposób charakteru bardziej emocjonalnego.
10: stanowisko 1 – (film komercyjny) służący do zdobywania zysków, schlebiający prostym gustom, mało oryginalny; (ocena) – negatywnastanowisko 2 – (film komercyjny) szanujący gusta szerszego grona widzów, zrozumiały nie tylko dla elit, szanujący pieniądze przeznaczone na jego produkcję; (ocena) – pozytywna
11: Autor uważa, że oba stanowiska nie oddają w pełni znaczenia słowa, są niewystarczające, nieprawdziwe.
12: Dziś na filmach artystycznych, które nie wymagają dużych nakładów na produkcję, można zarobić.
13: Film artystyczny: - bardzo dobra gra aktorska, sprawna reżyseria, dopracowana scenografia, wiarygodne kostiumy.Film komercyjny: - melodramatyczny charakter, odwoływanie się do uczuć szerszego grona widzów
14: - 7
15: C- autor przytacza przykłady filmów na poparcie swojej tezy, że kino komercyjne może być artystyczne (i odwrotnie)- by przekonać odbiorców tekstu uzywa 1. os. l. mnogiej ("nie oszukujmy się”)- cytuje wypowiedzi oponentów i krytykuje je
Próbna matura OPERON z języka polskiego. Wypracowanie - temat 1CZĘŚĆ II: Temat 1 – uwagi i spostrzeżenia dotyczące analizy i interpretacji utworów:
1. "Czatyrdah” A. Mickiewicza- utwór romantyczny,- pochodzi z cyklu "Sonety krymskie”, który jest owocem podróży autora na Krym,- sonet – gatunek poezji refleksyjno-opisowej o regularnej budowie,- jest opisem Czatyrdahu, szczytu górskiego- podmiotem lirycznym jest mirza – szlachcic turecki- osoba mówiąca w wierszu pochodzi z kręgu kultury muzułmańskiej, częsty bohater sonetów Mickiewicza
- pochodzenie p. lirycznego podkreślają liczne orientalizmy ("muślimin”, "padyszach”, "janczary”, "giaur”)- przykład liryki inwokacyjnej- adresatem jest tytułowy Czatyrdah- p. liryczny zwraca się do niego, jak do istoty żywej, osoby ("padyszachu”)- uosobienie jako sposób przedstawienia góry- lęk i respekt przed górą widoczny w postawie p. lirycznego
- p. liryczny wychwala górę – panegiryczny charakter utworu- hiperbolizacje stosowane w opisie szczytu podkreślają emocje p. lirycznego, podziw i zachwyt,- wykrzyknienia i porównania do masztu minaretu wskazują na strzelisty wygląd góry- sakralizacja góry poprzez porównanie do Gabryjela, "całowanie stóp”- wskazuje to na religijny stosunek ludzi do góry- ludzie w stosunku do przyrody okazują się słabi- dotykają ich nieszczęścia – los ludzki jest niepewny, zmienny, w przeciwieństwie do gór, które są wieczne, niezmienne
- góry są pośrednikiem między ziemią (ludźmi), a niebem (Bogiem)- góra wydaje się wsłuchiwać w to, co do ludzi mówi Bóg- wszystko wydaje się jej podlegać ("ziemie, ludzie, gromy”)- góra jest strażnikiem strzegącym raju
2. "Księga ubogich” J. Kasprowicza:- utwór młodopolski (I wojna światowa)- z cyklu "Księga ubogich”, który jest dowodem na przyjęcie przez autora światopoglądu franciszkańskiego- wiersz o regularnej budowie – odzwierciedla spokój i równowagę psychiczną p. lirycznego- inwokacyjny charakter utworu – p. liryczny zwraca się do szczytu- liryka bezpośrednia, wypowiedź ma osobisty charakter, jest wyznaniem- wykrzyknienia oddają emocjonalny charakter wypowiedzi
- p. liryczny mieszka niedaleko góry, widzi ją codziennie z okien swojego domu (w ten sposób można go utożsamić z autorem, który mieszkał w Poroninie)- p. liryczny to osoba, która w przeszłości cierpiała- przeszłość ("cień świata…”) ciągle jeszcze o sobie przypomina, co nie pozwala mu w pełni cieszyć się życiem
- przyroda jednak pozwala zapomnieć mu o cierpieniu- góry dają mu siłę, chęć do życia- afirmacja i radość życia jest wynikiem kontaktu człowieka z przyrodą- wypowiedź podmiotu lirycznego wydaje się intymną rozmową z górą ("pytasz”, "i owszem”)- postawa p. lirycznego to akceptacja ludzkiej egzystencji ("człowiek jest tylko człowiekiem”), wraz z jej negatywnym aspektem- pierwsza i ostatnia strofa stanowią klamrę kompozycyjną
3. Porównanie- oba utwory przedstawiają górski pejzaż widziany przez p. liryczny- inwokacyjny charakter obu utworów (adresatami są górskie szczyty)- liryka bezpośrednia
- wykrzyknienia podkreślają emocjonalny charakter monologu lirycznego- u Mickiewicza pojawia się opis krymskiego szczytu (popularny w romantyzmie orientalizm), u Kasprowicza zaś krajobraz rodzinny – tatrzański (popularny w Młodej Polsce)- biograficzne konteksty obu utworów
- u Mickiewicza uwidacznia się dystans między bohaterem a przyrodą (lęk, trwoga, szacunek, respekt), u Kasprowicza relacje mają charakter osobisty, intymny- obraz niezmiennej przyrody w sonecie podkreśla zmienność, kruchość ludzkiej egzystencji, natomiast u Kasprowicza widok gór daje p. lirycznemu siłę do pokonywania przeciwieństw, pozwala zaakceptować los- utwory pochodzą z różnych epok
Źródło: Matura 2011. Próbna matura z języka polskiego z Operonem [sprawdź odpowiedzi]Oficjalny klucz odpowiedzi próbnej matury z języka polskiego znajdziecie na stronie wydawnictwa OPERON OPERON Próbna matura z języka polskiego OPERON - www.niepolegniesz.pl 

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto