Po maturze z języków obcych, WOS-u czy informatyki przyjdzie czas na egzamin z chemii. Matura z chemiirozpocznie się we wtorek 15 maja godz. 14.00. Przedmiot w tym roku wybrało ponad 45 tys. maturzystów.
Egzamin z chemii można zdawać na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. Matura na poziomie podstawowym potrwa 120 minut, a na rozszerzonym 150 minut.
Z chwilą, gdy będziemy mogli opublikować testy i rozwiązania, poniższe linki staną się aktywne. Kliknij f5, żeby odświeżyć stronę.
Matura 2012 - chemia - arkusze - poziom podstawowy - maj 2012
Matura 2012 - chemia - odpowiedzi - poziom podstawowy - maj 2012
Matura 2012 - chemia - arkusze - poziom rozszerzony - maj 2012
Matura 2012 - chemia - odpowiedzi - poziom rozszerzony - maj 2012
Standardy wymagań egzaminacyjnych - matura z chemii na poziomie podstawowym
Wiadomości i rozumienie
1) zna i rozumie prawa, pojęcia i zjawiska chemiczne, posługuje się terminologią i symboliką chemiczną związaną z:
a) budową atomu, izotopami i promieniotwórczością naturalną,
b) wiązaniami chemicznymi,
c) molem substancji chemicznej,
d) pierwiastkami i związkami chemicznymi,
e) typami reakcji chemicznych, f) roztworami wodnymi i ich stężeniem,
g) dysocjacją jonową i reakcjami zobojętnienia i strącania osadów,
h) reakcjami utleniania i redukcji,
i) węglowodorami i ich pochodnymi,
2) opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych oraz ich zastosowania:
a) właściwości fizyczne i chemiczne metali i niemetali (sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, cynku, żelaza, miedzi, wodoru, tlenu, azotu, chloru, bromu, węgla, krzemu, fosforu, siarki),
b) właściwości fizyczne i chemiczne tlenków wymienionych w lit. a metali i niemetali, wodorków niemetali (tlenu, azotu, chloru, bromu, siarki), najważniejszych zasad, kwasów i soli, węglowodorów i ich pochodnych,
c) zastosowania poznanych substancji chemicznych i zagrożenia powodowane niewłaściwym ich wykorzystaniem,
3) przedstawia i wyjaśnia zjawiska i procesy chemiczne:
a) zapisuje równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej,
b) interpretuje jakościowo i ilościowo równania reakcji chemicznych,
c) opisuje efekty energetyczne przemian,
d) określa czynniki wpływające na przebieg reakcji chemicznych.
Korzystanie z informacji
Zdający wykorzystuje i przetwarza informacje:
1) odczytuje i analizuje informacje przedstawione w formie:
a) tekstu o tematyce chemicznej,
b) tablic chemicznych, tabeli, wykresu, schematu, rysunku,
2) uzupełnia brakujące informacje na podstawie analizy tablic chemicznych, tabeli, wykresu, schematu, rysunku i tekstu,
3) selekcjonuje, porównuje informacje,
4) przetwarza informacje według podanych zasad:
a) konstruuje schematy, rysunki, tabele, wykresy,
b) formułuje opisy przedstawionych zjawisk, procesów,
5) wykonuje obliczenia chemiczne:
a) z zastosowaniem pojęcia mola i objętości molowej,
b) stechiometryczne,
c) związane ze stężeniem procentowym i stężeniem molowym roztworu.
Tworzenie informacji
Zdający rozwiązuje problemy, tworzy i interpretuje informacje:
1) wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe w zakresie: podobieństw i różnic we właściwościach pierwiastków, zależności między budową substancji a jej właściwościami oraz przemian chemicznych,
2) planuje typowe eksperymenty i przewiduje obserwacje,
3) interpretuje informacje oraz formułuje wnioski.
Źródło CKE
Poćwicz przed egzaminem. Sprawdź arkusze z matury próbnej 2012 z chemii
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?