Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura próbna 2011 - matematyka, język polski OPERON (arkusze, pytania, odpowiedzi)

Redakcja MM
Redakcja MM
Matura próbna 2011, OPERON1 - język polski i matematyka (fot. archiwum GL)
Matura próbna 2011, OPERON1 - język polski i matematyka (fot. archiwum GL) Ilustracja Redakcji MM
Trwają matura próbna z OPERONem. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych po raz kolejny mają okazję sprawdzić swoje umiejętności. Mamy już odpowiedzi z matematyki (i języka polskiego).

Próbne matury to w szkołach ponadgimnazjalnych nic nowego. Uczniowie próbują swoich sił, żeby dobrze wypaść podczas prawdziwych egzaminów. Odbyła się już pierwsza próbna ogólnopolska matura z matematyki zorganizowana przez Centralną Komisję Egzaminacyjną – przypomnijmy, ten przedmiot od ubiegłego roku jest obowiązkowy na maturze. We wtorek ruszą próbne matury przygotowane przez Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, które co roku proponuje szkołom przeprowadzanie egzaminów.
Choć próbne matury nie są obowiązkowe, przeważająca część szkół decyduje się na ich organizowanie. Wiele szkół nie poprzestaje na ogólnopolskich próbach, przygotowuje swoje własne próbne sprawdziany maturalne, w myśl zasady, że ćwiczeń nigdy dość.
Oto harmonogram matury próbnej z OPERON-em w listopadzie:
23 listopada – próbna matura z języka polskiego w zakresie podstawowym, godz. 9.00,24 listopada – próbna matura z matematyki w zakresie podstawowym, godz. 9.00,25 listopada – próbna matura z języków obcych w zakresie podstawowym lub rozszerzonym (język angielski, język niemiecki, język francuski, język rosyjski), godz. 9.00,26 listopada – próbna matura w zakresie rozszerzonym z matematyki i języka polskiego oraz z przedmiotów dodatkowych (historii, WOS-u, biologii, chemii, geografii, fizyki i astronomii) w zakresie podstawowym i rozszerzonym, godz. 9.00.
Środa to kolejny dzień próbnych matur. We wtorek maturzyści pisali maturę próbną z języka polskiego, a dziś będą zmagali się z matematyką. Wkrótce po zakończeniu egzaminu znajdziecie arkusze, pytania i odpowiedzi.
A oto odpowiedzi (nieoficjalne, nie pochodzące z firmy OPERON a od jednego z matematyków).Oficjalny klucz odpowiedzi próbnej matury z matematyki znajdziecie na stronie wydawnictwa OPERON OPERON - Próbna matura z matematyki OPERON - www.niepolegniesz.pl* * *
We wtorek odbyła się próbna matura z języka polskiego. Oto odpowiedzi:
Próbna matura OPERON - język polski. Część I - czytanie ze zrozumieniem1: Jest tezą, którą autor stara się udowodnić w swoim artykule
2: - Prezentacja stanowiska w sprawie werdyktu jury i chęć obrony przed niesłuszną krytyką- Głos w dyskusji na temat festiwalu i oceny filmów i ewentualnych zmian
3: D
4: "obrońcy okopów" – nieliczni broniący szlachetnych ideałów przed zalewem barbarzyństwa i zmianami. Są to ostatni, którzy wierzą w wartości i zasady.
5: akapit 3: przykłady mają wskazać filmy z festiwalu uznane przez krytyków za artystyczne, które J. Rakowiecki uważa za wartościowe, ciekawe.Akapit 11: filmy te zostały uznane za arcydzieła, choć są również przykładem sukcesu komercyjnego.
6: Zwrot ten oznacza, że docenienie wartości jednego dzieła nie wyklucza wartości innego, które jest z nim porównywane.
7: "U licha" – wykrzyknienie
8: Cytuje je ponieważ, podobnie jak Tuwim uważa, że znaczenia niektórych słów (tu: "komercyjny" i "artystyczny") są dziś przekręcane, manipuluje się nimi.
9: Styl potoczny – autor zastosował go, gdyż chce uczynić swój artykuł bardziej zrozumiałym, trafić do szerszego grona odbiorców. Tekst nabiera w ten sposób charakteru bardziej emocjonalnego.
10: stanowisko 1 – (film komercyjny) służący do zdobywania zysków, schlebiający prostym gustom, mało oryginalny; (ocena) – negatywnastanowisko 2 – (film komercyjny) szanujący gusta szerszego grona widzów, zrozumiały nie tylko dla elit, szanujący pieniądze przeznaczone na jego produkcję; (ocena) – pozytywna
11: Autor uważa, że oba stanowiska nie oddają w pełni znaczenia słowa, są niewystarczające, nieprawdziwe.
12: Dziś na filmach artystycznych, które nie wymagają dużych nakładów na produkcję, można zarobić.
13: Film artystyczny: - bardzo dobra gra aktorska, sprawna reżyseria, dopracowana scenografia, wiarygodne kostiumy.Film komercyjny: - melodramatyczny charakter, odwoływanie się do uczuć szerszego grona widzów
14: - 7
15: C- autor przytacza przykłady filmów na poparcie swojej tezy, że kino komercyjne może być artystyczne (i odwrotnie)- by przekonać odbiorców tekstu uzywa 1. os. l. mnogiej ("nie oszukujmy się")- cytuje wypowiedzi oponentów i krytykuje je
Próbna matura OPERON z języka polskiego. Wypracowanie - temat 1CZĘŚĆ II: Temat 1 – uwagi i spostrzeżenia dotyczące analizy i interpretacji utworów:
1. "Czatyrdah" A. Mickiewicza- utwór romantyczny,- pochodzi z cyklu "Sonety krymskie", który jest owocem podróży autora na Krym,- sonet – gatunek poezji refleksyjno-opisowej o regularnej budowie,- jest opisem Czatyrdahu, szczytu górskiego- podmiotem lirycznym jest mirza – szlachcic turecki- osoba mówiąca w wierszu pochodzi z kręgu kultury muzułmańskiej, częsty bohater sonetów Mickiewicza
- pochodzenie p. lirycznego podkreślają liczne orientalizmy ("muślimin", "padyszach", "janczary", "giaur")- przykład liryki inwokacyjnej- adresatem jest tytułowy Czatyrdah- p. liryczny zwraca się do niego, jak do istoty żywej, osoby ("padyszachu")- uosobienie jako sposób przedstawienia góry- lęk i respekt przed górą widoczny w postawie p. lirycznego
- p. liryczny wychwala górę – panegiryczny charakter utworu- hiperbolizacje stosowane w opisie szczytu podkreślają emocje p. lirycznego, podziw i zachwyt,- wykrzyknienia i porównania do masztu minaretu wskazują na strzelisty wygląd góry- sakralizacja góry poprzez porównanie do Gabryjela, "całowanie stóp"- wskazuje to na religijny stosunek ludzi do góry- ludzie w stosunku do przyrody okazują się słabi- dotykają ich nieszczęścia – los ludzki jest niepewny, zmienny, w przeciwieństwie do gór, które są wieczne, niezmienne
- góry są pośrednikiem między ziemią (ludźmi), a niebem (Bogiem)- góra wydaje się wsłuchiwać w to, co do ludzi mówi Bóg- wszystko wydaje się jej podlegać ("ziemie, ludzie, gromy")- góra jest strażnikiem strzegącym raju
2. "Księga ubogich" J. Kasprowicza:- utwór młodopolski (I wojna światowa)- z cyklu "Księga ubogich", który jest dowodem na przyjęcie przez autora światopoglądu franciszkańskiego- wiersz o regularnej budowie – odzwierciedla spokój i równowagę psychiczną p. lirycznego- inwokacyjny charakter utworu – p. liryczny zwraca się do szczytu- liryka bezpośrednia, wypowiedź ma osobisty charakter, jest wyznaniem- wykrzyknienia oddają emocjonalny charakter wypowiedzi
- p. liryczny mieszka niedaleko góry, widzi ją codziennie z okien swojego domu (w ten sposób można go utożsamić z autorem, który mieszkał w Poroninie)- p. liryczny to osoba, która w przeszłości cierpiała- przeszłość ("cień świata...") ciągle jeszcze o sobie przypomina, co nie pozwala mu w pełni cieszyć się życiem
- przyroda jednak pozwala zapomnieć mu o cierpieniu- góry dają mu siłę, chęć do życia- afirmacja i radość życia jest wynikiem kontaktu człowieka z przyrodą- wypowiedź podmiotu lirycznego wydaje się intymną rozmową z górą ("pytasz", "i owszem")- postawa p. lirycznego to akceptacja ludzkiej egzystencji ("człowiek jest tylko człowiekiem"), wraz z jej negatywnym aspektem- pierwsza i ostatnia strofa stanowią klamrę kompozycyjną
3. Porównanie- oba utwory przedstawiają górski pejzaż widziany przez p. liryczny- inwokacyjny charakter obu utworów (adresatami są górskie szczyty)- liryka bezpośrednia
- wykrzyknienia podkreślają emocjonalny charakter monologu lirycznego- u Mickiewicza pojawia się opis krymskiego szczytu (popularny w romantyzmie orientalizm), u Kasprowicza zaś krajobraz rodzinny – tatrzański (popularny w Młodej Polsce)- biograficzne konteksty obu utworów
- u Mickiewicza uwidacznia się dystans między bohaterem a przyrodą (lęk, trwoga, szacunek, respekt), u Kasprowicza relacje mają charakter osobisty, intymny- obraz niezmiennej przyrody w sonecie podkreśla zmienność, kruchość ludzkiej egzystencji, natomiast u Kasprowicza widok gór daje p. lirycznemu siłę do pokonywania przeciwieństw, pozwala zaakceptować los- utwory pochodzą z różnych epok
Powyższe odpowiedzi nie są oficjalnymi odpowiedziami Operon.
Oficjalny klucz odpowiedzi próbnej matury z języka polskiego znajdziecie na stronie wydawnictwa OPERON OPERON Próbna matura z języka polskiego OPERON - www.niepolegniesz.plŹródło: Próbna matura OPERON 2011 - język polski. Odpowiedzi na www.gk24.pl/matura - www.gk24.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto