Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Otwarcie nowych stacji II linii metra. W niedzielę pojedziemy za darmo

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Krystian Dobuszyński
W niedzielę, 15 września, pociągi II linii metra zaczną kursować nowym odcinkiem, wybudowanym na Pradze-Północ i Targówku. Pierwsze składy podziemnej kolei pojawią się na stacjach Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka wczesnym popołudniem. W niedzielę linią M2 będziemy mogli pojechać za darmo.

Metro na Targówek ruszy 15 września

- Sześć decyzji pozwalających na użytkowanie metra zostało wydanych i są obowiązujące. Udzielamy pozwolenia m.st. Warszawa na użytkowanie metra - powiedział Zdzisław Sipiera, wojewoda mazowiecki. Wczoraj [czwartek - red.] popołudniu Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podpisał odpowiednie dokumenty. Trwa odbieranie dokumentów przez ratusz. - Bardzo się z tego cieszymy. Mieszkańcy wkrótce będą mogli korzystać z metra - dodał Sipiera.

Oznacza to, że Warszawa dostała "zielone światło". Teraz decyzję musi wydać stołeczny ratusz. - Jesteśmy gotowi - usłyszeliśmy w ratuszu. Oznacza to, że nowym odcinkiem II linii metra przejedziemy już w niedzielę 15 września (pierwszy pociąg pojedzie ok. godz. 12). Tego dnia drugą linią metra pojedziemy bez opłat. Niewielka uroczystość, z okazji otwarcia, odbędzie się przy stacji Targówek Mieszkaniowy. "Od godz. 11.00 do 14.00 na warszawiaków czekać będą m.in. stoiska Zarządu Transportu Miejskiego i miejskich przewoźników, a także iluzjoniści i animatorzy" - czytamy w komunikacie ratusza.

- Metro dojechało na Targówek. Spotkamy się w niedzielę i będziemy mogli pojechać za darmo - powiedział Rafał Trzaskowski, który następnie podziękował wojewodzie za dobrą współpracę.

Dlaczego tak długo trwał proces od zakończenia budowy (w maju) do otwarcia (wrzesień)? - Ostatnie dokumenty zostały dostarczone wraz z końcem lipca - mówi nam Marzena Dębowska, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. - Nie wydaje mi się, żeby te decyzje były wydawane dłużej niż w przypadku poprzedniego odcinka. Metro jest bardzo złożoną inwestycją i potrzeba czasu na zakończenie prac - słyszymy. Jak dowód Dębowska pokazała stos dokumentów odbiorowych z tylko jednej stacji.

Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie została wydana warunkowo. WINB zobowiązał ratusz do usunięcia drobnych nieścisłości do 27 września. Chodzi przede wszystkim o uporządkowanie terenu nad stacjami, zaślepek do przyłączy elektrycznych, montaż bankomatów czy biletomatów. - To nie warunkuje bezpiecznego korzystania z metra - tłumaczy wojewoda.

ZOBACZ, JAK WYGLĄDAJĄ NOWE STACJE II LINII METRA

Metro na Targówek: kiedy otwarcie? Pociągiem przejedziemy pr...

Co jest potrzebne do uruchomienia metra?

- Po otrzymaniu decyzji jesteśmy w stanie uruchomić metro w ciągu 72 godzin - mówił nam kilka dni temu Paweł Siedlecki z warszawskiego metra. W tym czasie zmienione zostaną tablice informacyjne, a także naklejki ze schematem tras nad drzwiami. Wszystko jest już gotowe i czeka w magazynie na montaż.

Obecnie trwają jeszcze prace nad rozkładem jazdy. - W szczycie pociągi będą jeździć z częstotliwością co 2 minuty 50 sekund - mówi nam Tomasz Kunert z ZTM podkreślając, że to założenia rozkładu, które są aktualnie konsultowane z Metrem Warszawskim. - Chcemy, żeby metro jeździło częściej: w międzyszczycie co 5 minut, w sobotę co 6 minut, a w niedzielę co 6.50 - tłumaczy Kunert.

Czas przejazdu na całej trasie, ze stacji Rondo Daszyńskiego (Wola) do Trockiej (Targówek), potrwa jedynie 20 minut. Dla porównania obecne połączenie jest dziesięć minut dłuższe. I to zakładając, że z Trockiej (przystanek na rogu z Pratulińską) dojedziemy do stacji metra M2 Dworzec Wileński, a potem koleją podziemną.

Co ciekawe, miedzy Szwedzką a Dworcem Wileńskim będziemy jechać 3 minuty 20 sekund. To najdłuższy czas przejazdu metra warszawskiego. Odcinek ten jest minimalnie krótszy niż Politechnika - Centrum, jednak ze względu na trasę po łuku pociągi będą potrzebowały więcej czasu na jego pokonanie.

Metro na Targówek

Pod koniec stycznia pierwszy, na razie techniczny, pociąg wjechał na stacje odcinka wschodnio-północnego (Praga/Targówek). Inwestycja, za którą odpowiedzialna jest firma Astaldi kosztowała 1,066 mld zł. Odcinek, składa się z 3,14 km tunelu, trzech wentylatorni oraz trzech stacji: C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką), C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego), C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).

POLECAMY TEŻ:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto