Metro Warszawskie poinformowało w komunikacie o najnowszych postępach w pracach na budowie północno-wschodniego odcinka metra M2. Niemalże gotowe są tam już ściany zatorowe, czyli jedne z najbardziej charakterystycznych elementów odróżniających od siebie poszczególne stacje.
Choć betonowe korpusy stacji są dość podobne na wszystkich stacjach M2, to jednak różni je od siebie wystrój wnętrza, dekory i elementy małej architektury. Najbardziej charakterystyczne z nich, to ściany zatorowe, czyli panele dekoracyjne pokrywające boczne ściany stacji. Ich nazwa wynika z lokalizacji - znajdują się bowiem za torami patrząc od strony peronu. Na odcinku bródnowskim ściany składają się z paneli pokrytych grafiką autorstwa Piotra Młodożeńca - informuje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Poniżej można zobaczyć, jak będą wyglądać stacje na odcinku północno-wschodnim, z poziomu peronu.
Trzy motywy
Rzeczniczka Metra Warszawskiego podkreśla, że grafiki mają formę zrastrowaną i uproszczoną, a także pozwalają odszukać na niej elementy charakterystyczne dla otoczenia stacji. Każda ze stacji ma inny motyw plam, z których się składa: kropki, linie i kwadraty. Te motywy są również powielone w elementach dekoru pawilonów windowych na poziomie gruntu.
Każda ze stacji ma także swoją charakterystyczną gamę kolorystyczną. Stacja Bródno utrzymana jest w kolorach niebiesko-fioletowych, na stacji Kondratowicza to żółcie, pomarańcz i czerwień. Na Zaciszu królują różne odcienie zieleni - wyjaśnia Anna Bartoń.
Prace na drugiej linii metra
Przypomnijmy, że na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 "Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 "Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 "Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie.
Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
Według wstępnych informacji, stacje zostaną otwarte dla pasażerów we wrześniu tego roku. Wcześniej swoją premierę będą miały dwie nowe stacje powstające na zachodnim odcinku linii metra M2 - Ulrychów i Bemowo.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?