Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro na Wolę. Przemysłowy wystrój stacji Płocka. Prace zakończą się za dwa miesiące

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Krystian Dobuszyński
Metro na Wolę pojedzie na początku przyszłego roku. W niedzielę mieszkańcy mogli zajrzeć na budowaną stację C8 Płocka. W środku widać już elementy peronu nawiązujące do przemysłowej historii dzielnicy. Ułożone zostały także tory. Prace budowlane powinny zakończyć się za dwa miesiące.

W połowie września otwarto wschodnio-północny odcinek II linii metra. Po Targówku przyszła kolej na Wolę. Tam, zgodnie z pierwszymi założeniami, pociągi miały jeździć w tym samym czasie co na przeciwległym krańcu. Ze względu na problemy z uzyskaniem pozwolenia na budowę, prace na Woli wystartowały pół roku później. Zgodnie z kontraktem turecka firma Gülermak, która buduje ten odcinek ma czas do końca listopada.

Jak wygląda na budowie? Stacja C8 Płocka ma nawiązywać do przemysłowej przeszłości dzielnicy. W środku widać już miedziane panele, które pojawią się na ścianach, suficie, słupach oraz na antresoli. Geometria wystroju ma nawiązywać do układów scalonych i oporników (to odniesienie do pobliskich Zakładów Kasprzaka).

ZOBACZCIE WNĘTRZE STACJI PŁOCKA

Metro na Wolę. Przemysłowy wystrój stacji Płocka. Prace zako...

Sam peron jest już gotowy w 95 procentach. Ułożona została posadzka oraz kamienne płyty, grube na cztery centymetry. Najwięcej prac pozostało na antresoli, gdzie do końca listopada wykonane zostaną ściany (jako ostatni element stacji). Do stacji Płocka zbudowanych zostało siedem wejść, cztery od strony ul. Ludwiki oraz trzy od ul. Wolskiej. Pawilony wejściowe otrzymają ostateczny wygląd na przełomie października i listopada.

Co ciekawe, w czasie budowy stacji sześć metrów pod ziemią natrafiono na słonia leśnego sprzed 100 tysięcy lat. Szkielet trafi do muzeum, a replika kości zostanie umieszczona w podłodze na antresoli stacji od strony ul. Wolskiej. We wrześniu gotowa będzie nawierzchnia ulicy Płockiej pod którą budowana jest stacja. Wygląda na to, że jesienią zostanie otwarta do ruchu. Decyzja w tej sprawie należy jednak do urzędników.

W niedzielę miasto zorganizowało wycieczkę dla mieszkańców po budowanej stacji Płocka. - Obecnie montowane są również ostatnie sztuki oświetlenia oraz paneli na suficie peronu. Z kolei w październiku rozpoczną się montaże szklanych elementów w pawilonach handlowych oraz tafli na stalowych konstrukcjach wejść - informuje Urząd m.st. Warszawy. Oznacza to, że prace są już na ostatnim etapie. Wydaje się, że listopadowy termin nie jest zagrożony. Potem przyjdzie czas na odbiory i kontrole. Potrwa to zapewne kilka miesięcy. Dla porównania, budowa metra na Targówku zakończyła się w maju, a otwarcie nastąpiło w połowie września.

Za projekty stacji na Woli odpowiada firma Metroprojekt, a wystrój to dzieło biura projektowego KiR oraz architektów Andrzeja Ryby i Tomasza Kazimierskiego.

Metro na Wolę. Ile kosztuje budowa?

Turecka firma Gülermak buduje zachodni odcinek II linii metra. To w sumie 3,4 km podziemnych tuneli oraz trzy stacje: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Umowę podpisano we wrześniu 2016 roku, wykonawca powinien oddać inwestycję w listopadzie 2019. Potem teren przejmuje miasto, rozpoczynają się odbiory oraz testy kursowania metra. Gülermak za budowę kolei podziemnej otrzyma 1,148 mld zł.

Nieco wcześniej rozpoczęła się budowa wschodniego odcinka II linii metra. Na Targówku pracuje firma Astaldi, która za 1,066 mld zł stworzyła 3,14 km tunelu oraz stacje C16 Szwedzka, C17 Targówek i C18 Trocka. Otwarcie nastąpiło w połowie września. Cała II linia metra będzie gotowa cztery lata później. Podpisano już kontrakty na budowę na Bródno i dalekie Bemowo. W obydwu przypadkach wygrał duet Gülermak-Astaldi, z czego turecka firma, wobec kłopotów finansowych Astaldi, ma 99,9 proc. udziałów w konsorcjum.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto