Decyzja o dołożeniu dwóch przystanków do istniejącej linii M1 wywołała sporo kontrowersji. Teraz okazuje się, że stacja A12 Plac Konstytucji ma być węzłem przesiadkowym. W sporządzonym przeszło dekadę temu projekcie (wykonanym przez Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych oraz firmę SENER) widnieje tam połączenie linii M1 i M3. To samo zapisano w miejskim "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy", które jednak nie jest wiążące. Co więcej, od przyszłego roku będzie zapewne nieważne, bowiem trwają prace nad nowym studium.
O węzeł przesiadkowy przy A12 zapytał radny Piotr Żbikowski. W odpowiedzi, której udzielił mu wiceprezydent Robert Soszyński odpowiadający za transport, czytamy, że projektanci rzeczywiście przewidzieli tam miejsce na połączenie z kolejną nitką metra.
Zobaczcie też:
- W dokumentach załączonych do ogłoszonego przetargu na „Wykonanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektów budowlanych dla stacji A12 (Zadanie 1) oraz A16 (Zadanie 2) I linii metra w Warszawie (...)”, uwzględnione zostało połączenie stacji A12 z kolejną linią metra - opowiada Robert Soszyński.
Planowane są dwa dodatkowe wyjścia na placu Konstytucji, które mają w przyszłości stanowić „ewentualną komunikację z III linią metra oraz z planowanym przez m.st. Warszawa wielopoziomowym parkingiem podziemnym oraz zespołem handlowo-usługowym usytuowanym pod pl. Konstytucji” . Wiadomo jednak, że wspomniany parking nie powstanie w najbliższym czasie ze względu na brak zainteresowania potencjalnych inwestorów.
Którędy trzecia linia?
Problemy zaczynają się też, gdy próbujemy ustalić z czym stacja A12 Plac Konstytucji miałaby się łączyć. Co prawda czternaście (!) lat temu ustalono, że miała tędy przebiegać trzecia linia łącząca Stadion Narodowym z Dworcem Zachodnim, jednak dziś ta trasa jest już nieaktualna. W ratuszu cały czas powołują się na wspomniane "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy" z 2006 roku, które wciąż obowiązuje. Ale jest już w praktyce nieaktualne.
Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Trzaskowskiego wspomniana trzecia linia metra (M3) ma przebiegać ze Stadionu w kierunku Gocławia, a potem łukiem, pod dnem Wisły i dalej aż na Mokotów. Pierwsza część tej trasy jest już projektowana. W zapowiedziach Trzaskowskiego przy Placu Konstytucji nie znajdzie się zatem żadna dodatkowa linia metra. Po co więc zostawiać miejsce na łącznik?
Jedną z możliwości, którą nieoficjalnie usłyszeliśmy, jest to, że w przyszłości być może powstanie tu kolejna nitka metra. A taniej jest zaprojektować sensowny łącznik na tym etapie budowy, niż tworzyć później prowizorkę w stylu przejścia z M1 do M2 na stacji Świętokrzyska. W załączonych przez prezydenta Soszyńskiego dokumentach przetargowych, w rzucie stacji widać wspomniane miejsce na łącznik.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?