Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro Stadion Narodowy z wygodniejszymi przesiadkami do kolei? Ratusz: to nie priorytet

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Stołeczny ratusz nie planuje budowy dodatkowego powiązania stacji metra Stadion Narodowy z peronami kolejowymi PKP Stadion
Stołeczny ratusz nie planuje budowy dodatkowego powiązania stacji metra Stadion Narodowy z peronami kolejowymi PKP Stadion Krystian Dobuszyński
Budowa dodatkowego powiązania stacji metra Stadion Narodowy z peronami kolejowymi PKP Stadion będzie musiała jeszcze poczekać. Jak informuje branżowy serwis "Transport-publiczny.pl", inwestycja, której celem byłaby poprawa wygody pasażerów, nie należy do priorytetów stołecznego ratusza.

Jak informuje "Transport-publiczny.pl", stacja Stadion Narodowy dołącza do innych punktów na mapie warszawskiego metra, w których ze względu oszczędnościowych zrezygnowano z pełnego układu wyjść i przejść. Serwis branżowy donosi, że miasto zrezygnowało (przynajmniej na razie), z wygodniejszych przesiadek na Stadionie do kolei.

Portal przypomina, że pierwotny projekt budowy centralnego odcinka II linii metra zakładał wyprowadzenie z antresoli stacji metra Stadion Narodowy dwóch korytarzy prowadzących na drugą stronę nasypu linii średnicowej, z połączeniem z tamtejszym tunelem pod torami na wysokości wejść na perony. Zrealizowanie tego pomysłu zostało uniemożliwione w związku z decyzjami Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie, który uznał, że roboty budowlane pod nasypem linii średnicowej mogą spowodować zagrożenie bezpieczeństwa mienia lub ludzi.

- Równocześnie zgodnie ze stanowiskiem PKP, odmawiającym wstrzymania ruchu kolejowego pierw na torach dalekobieżnych, a następnie linii podmiejskiej na czas budowy tuneli nie zaistniały możliwości do bezpiecznego przeprowadzenia prac budowlanych - wyjaśniała w rozmowie z serwisem "Transport-publiczny.pl" Karolina Gałecka, w czasach, gdy pełniła funkcję rzeczniczki ratusza.

Wygodniejszych przesiadek na razie nie będzie

Warto zaznaczyć, że stacja Stadion Narodowy ma być kluczowym punktem na trasie III linii metra, pełniąc funkcję węzła przesiadkowego.

- Skomunikowanie stacji z przystankiem kolejowym tworzy wygodny węzeł przesiadkowy metro-kolej. To ważne, gdy przepustowość po modernizacji będzie zbliżona do systemu metra co w praktyce będzie oznaczało, że linia średnicowa po modernizacji stanie się równie wydajnym i efektywnym korytarzem obsługujących centrum miasta i pozwalający na skomunikowanie z I, II i III linią metra - zapewniało niedawno Metro Warszawskie, cytowane przez portal "Transport-publiczny.pl".

Istnieją więc obawy, że przy wzroście liczby pasażerów, tamtejszy układ może nie spełnić oczekiwań.

"Transport-publiczny.pl" szansę w opracowaniu i zbudowaniu wygodnego przejścia upatrywał w przygotowywanej przez PKP PLK kompleksowej modernizacji i przebudowie linii średnicowej, jednak zdaniem serwisu branżowego, możliwość ta pozostanie niewykorzystana.

- W koncepcji wstępnej dla przebudowy linii średnicowej była możliwość zaprojektowania przejścia podziemnego łączącego przystanek Warszawa Stadion ze stacją metra Stadion Narodowy przejściem pod torami. Prawie trzy lata temu w marcu PLK poinformowały Miasto o możliwości wspólnej realizacji przejścia podziemnego przy stacji metra Stadion Narodowy. Urząd m.st. Warszawy poinformował, że przekaże informację po ustaleniach wewnętrznych. Miasto do tej pory nie udzieliło odpowiedzi. W związku z tym projekt w swym zakresie nie uwzględnia przejścia - informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK, cytowany przez 'Transport-publiczny.pl".

Ratusz komentuje

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy przekonuje, że kluczowym czynnikiem, który może wpłynąć na budowę dodatkowych przejść i wyjść będzie zagospodarowanie najbliższego otoczenia stacji po wschodniej stronie nasypu i wzdłuż al. Zielenieckiej.

- Należy zauważyć, iż istniejące powiązanie stacji metra Stadion z błoniami i peronami kolejowymi od kilku lat sprawdza się w obsłudze znaczących chwilowych potoków pasażerskich (imprezy na Stadionie Narodowym). Ma ono co prawda pewne mankamenty, aczkolwiek warto zauważyć, iż w przypadku chęci stworzenia dodatkowego powiązania metro-kolej w tym miejscu, przygotowane zostałoby rozwiązanie niemal równoważne istniejącemu - powiązanie poziomu antresoli stacji metra z tunelem przy dworcu kolejowym odbywałoby się ciągami schodów położonych pod nasypem linii kolejowej, czyli równolegle do istniejącego ciągu schodowego. Nawet jeśli dodatkowe powiązanie byłoby w pewnych elementach wygodniejsze od istniejącego, w zakresie odległości przejścia pomiędzy peronami metra a peronami kolejowymi nie zmieniłoby praktycznie nic - przekonywała była rzecznika prasowa stołecznego ratusza, cytowana przez "Transport-publiczny.pl".

Ratusz zwraca uwagę na fakt, iż odległość jaka dzieli przejście chodnikiem wzdłuż ul. Zamoyskiego i tunel przystanku Warszawa Stadion to około 200 metrów. Miasto przekonuje, że taki układ jest wystarczający dla obecnego ruchu. Zaznacza jednak, że nie wyklucza budowy dodatkowego przejścia w momencie intensywnego zagospodarowania północnej części błoni Stadionu oraz wzrostu natężenia ruchu pieszego w powiązaniu ze stacją metra.

- Biorąc pod uwagę ograniczone możliwości budżetowe m.st. Warszawy i mnogość przedsięwzięć na styku miasto-kolej, które wymagać będą partycypacji finansowej ze strony miasta, w kontekście przedstawionych powyżej argumentów dodatkowe powiązanie stacji metra Stadion Narodowy z peronami kolejowymi PKP Stadion oraz terenami po wschodniej stronie nasypu linii średnicowej nie jest obecnie traktowane jako inwestycja priorytetowa - wyjaśniała Karolina Gałecka, cytowana przez serwis "Transport-publiczny.pl".

od 7 lat
Wideo

echodnia Policyjne testy - jak przebiegają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto