Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Warszawie. Kiedy przetarg na M3? „Nie jest możliwe wskazanie terminu”

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras.
Miasto liczy, że decyzja środowiskowa dla M3 zostanie wydana „na dniach”. Tymczasem od urzędników zajmujących się sprawą dowiedzieliśmy się, że to niemożliwe. Nie można wskazać terminu, bo RDOŚ potrzebuje dodatkowych dokumentów. Tymczasem miasto nie zgadza się na ich dostarczenie i złożyło w tej sprawie skargę na RDOŚ. To oznacza, że na „zielone światło” dla M3 jeszcze poczekamy.

Kiedy rozpoczęcie prac nad trzecią linią metra? Jak podają urzędnicy, wszystkie analizy zostały już przeprowadzone. Teraz czas na decyzję środowiskową. Jerzy Lejk, Prezes Metra Warszawskiego, przyznał, że miasto czeka na tę decyzję już prawie dwa lata. - Chcielibyśmy, żeby wszystkie materiały posłużyły jak najszybszemu ogłoszeniu przetargu w systemie „Projektuj i buduj” – powiedział Lejk podczas niedawnej konferencji poświęconej rozpoczęciu prac nad budową M2.

Kiedy decyzja w sprawie M3? „Nie jest możliwe wskazanie terminu”

Prezes Lejk wyraził nadzieję, że decyzja zostanie podjęta wkrótce. Sprawdziliśmy u źródła. Przedstawiciele Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie tłumaczą, że do wydania decyzji potrzebne są dodatkowe dokumenty. Poznaliśmy też całą procedurę udzielenia decyzji środowiskowej M3, która trwa od maja 2021 roku.

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie oczekuje na raport o oddziaływaniu na środowisko, a co za tym idzie w obecnej chwili nie jest możliwe wskazanie terminu wydania rozstrzygnięcia – mówi nam Agata Antonowicz, rzeczniczka RDOŚ w Warszawie.

Wyjaśnijmy tę sprawę od początku.

Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla III linii metra miasto wysłało w maju 2021 roku. Jednak nie był to moment wszczęcia postępowania. A to dlatego, że na początku RDOŚ nie chciała zająć się tą sprawą. W pierwszej chwili stwierdzono, że inwestycja „nie stanowi linii kolejowej”, a decyzję powinien wydać prezydent Warszawy. W poprzednich latach, przy okazji budowy innych odcinków metra, decydował RDOŚ. Miasto więc poprosiło, by spór kompetencyjny rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny. Przypuszczenia Warszawy się sprawdziły i od marca 2022 roku sprawą faktycznie miał się zająć RDOŚ.

Budowa linii M3. Dlaczego przez rok nie podjęto decyzji?

Agata Antonowicz, rzecznika RDOŚ, tłumaczy nam, że to kwestia braków formalnych. Urzędnicy od środowiska wezwali ratusz do uzupełnienia dokumentacji jeszcze w kwietniu 2022 roku. Miesiąc później były już wszystkie dokumenty, ale później – w czerwcu – miasto nieco zaktualizowało trasę M3. Tutaj zaczyna się trwający do dziś spór.

- Z uwagi na aktualizację lokalizacji obiektów linii metra przez Miasto st. Warszawy w trakcie prowadzonego postępowania Regionalny Dyrektor musiał po raz drugi wystąpić  do organów opiniująco – uzgadniających (PPIS w Warszawie i RZGW w Warszawie). Zarówno Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Warszawie, jak i Dyrektor Zarządu Zlewni w Warszawie stwierdzili konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Po wnikliwej analizie dokumentacji, biorąc pod uwagę m. in. charakter, skalę i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie podzielił stanowiska obu wymienionych wyżej instytucji, nakładając we wrześniu 2022 r. obowiązek przeprowadzenia oceny i wskazując zakres raportu – dodaje Agata Antonowicz.

Konieczność przygotowania raportu środowiskowego, co nie było konieczne przy poprzednich odcinkach metra, wydłużyło proces decyzyjny. Miasto jeszcze we wrześniu ogłosiło przetarg na wspomniany raport, ale miesiąc później go unieważniono. Oficjalnie z powodu kosztów, jednak nieoficjalnie ze względu na zbyt szczegółowe wymogi RDOŚ. Do tej pory nie ma nowego przetargu. Co miałoby znaleźć się we wspomnianym raporcie?

  • określenie wpływu inwestycji na zmianę stosunków wód gruntowych
  • wpływ inwestycji na najbliższe obszarowe formy ochrony przyrody i chronione gatunki roślin, zwierząt, grzybów oraz ich siedliska
  • propozycję możliwych do zastosowania środków minimalizujących

To nie koniec. W połowie września ubiegłego roku miasto złożyło skargę na RDOŚ do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Wysłaliśmy zapytanie do GDOŚ w sprawie skargi oraz możliwego finału zamieszania dotyczącego przyznaniu decyzji środowiskowej dla trzeciej linii metra.

- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatruje sprawę zażalenia Miasta Stołecznego Warszawy na postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z 2 września 2022 r. o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na Budowie III linii metra w Warszawie - Etap I - PRAGA, od stacji C14 "Stadion Narodowy" do stacji "Gocław" wraz ze Stacją Techniczno - Postojową (STP) Kozia Górka od 22 września 2022 r. Prace w tej sprawie są bardzo zaawansowane i w najbliższym czasie można spodziewać się wydania przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska postanowienia, które zakończy postępowanie zażaleniowe - odpowiedział nam Piotr Otrębski, rzecznik GDOŚ.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto