Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Warszawie. Miasto chce zbudować dodatkowe stacje w centrum: Muranów i Plac Konstytucji. Powstaną do 2026 roku

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Szymon Starnawski
Metro w Warszawie. Ratusz ogłosił właśnie przetarg na projekt budowlany dwóch dodatkowych stacji na pierwszej linii metra. Do 2026 roku powstaną przystanki w Śródmieściu: A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów.

Na pierwszej linii metra pojawią się dwie nowe stacje. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na wykonanie pierwszych prac, w tym dokumentacji projektowej. Chodzi o stacje planowane jeszcze w latach 70., które wyrzucono z trasy budowanej dwadzieścia lat później.

W przetargu czytamy, że chodzi o stacje:

  • A12 Plac Konstytucji (w ciągu ul. Marszałkowskiej, od pl. Konstytucji do rejonu skrzyżowania z ul. Wilczą)
  • A16 Muranów (w ciągu ul. gen. W. Andersa, od rejonu skrzyżowania z ul. M. Anielewicza do rejonu skrzyżowania z ul. Stawki)

- Niewątpliwie budowa stacji Muranów i Plac Konstytucji poprawi dostępność komunikacji miejskiej w centrum. Jeśli chodzi o odległości między stacjami będziemy mogli porównywać się z innymi sieciami tego typu w europejskich stolicach – mówi nam Tomasz Demiańczuk ze sztabu prasowego.

Jak udało nam się dowiedzieć, firma która będzie przygotowywać projekt, w ciągu dwóch lat (od daty podpisania umowy) musi uzyskać pozwolenie na budowę. - W ramach umowy przewidziany jest również nadzór autorski, do chwili zakończenia robót. Nie później niż do końca 2026 roku - mówi Demiańczuk.

Oznacza to, że otwarcie dwóch stacji planowane jest najpóźniej pod koniec 2026 roku.


Źródło: metro.waw.pl

Stacja Pl. Konstytucji znajdowałaby się 600 metrów od Politechniki i 850 metrów od Centrum. Z kolei stacja Muranów byłaby oddalona 600 metrów od przystanku Ratusz Arsenał i 900 metrów od Dworca Gdańskiego. Informacje te podaje Metro Warszawskie, które w 2006 roku przygotowało szczegółowy raport na temat budowy dwóch dodatkowych stacji. „Co ważne uruchomienie tych stacji nie pociągnie za sobą zmiany częstotliwości kursowania pociągów na pierwszej linii metra” - czytamy w opracowaniu.

Warto dodać, że w czasie prac nad pierwszą linią metra przygotowano rezerwę pod dwie brakujące stacje. Ich budowa będzie zatem łatwiejsza. Należy jednak pamiętać, że będą to prace na „żywej tkance”, ponieważ metrem jeżdżą codziennie setki tysięcy pasażerów. Na pewno konieczne będą zamknięcia lub ograniczenia w kursowaniu pociągów.

- Wykonawca musi uwzględnić uwarunkowania eksploatacyjne dla pierwszej linii metra. Ważne jest utrzymanie maksymalnie długo pełnej przepustowości. Chodzi także o to, żeby ograniczenia odcinkowe były jak najkrótsze - dodaje Demiańczuk. Miasto zapewnia, że nad stacjami utrzymany zostanie ruch kołowy.

POLECAMY TEŻ:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto