Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Warszawie. Stacje Plac Konstytucji i Muranów na razie nie powstaną? Nadal nie ma projektu, brakuje też pieniędzy na ich budowę

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne archiwum naszemiasto.pl
Po raz kolejny wraca temat dodatkowych stacji na pierwszej linii metra. Już kilkukrotnie zastanawialiśmy się czy ich realizacja (przynajmniej w najbliższych latach) jest w ogóle realna. Po raz kolejny odwleka się realizacja projektu nowych stacji, a wszystko wskazuje, że nie ma też na nie pieniędzy. Po co zatem zlecono projekt za siedem milionów złotych?

Niemal trzy lata temu, 20 listopada 2019 roku, podpisano umowę z firmą Metroprojekt, która miała zaprojektować dwie nowe stacje na I linii metra - Plac Konstytucji oraz Muranów. Głośno chwalił się tym wówczas Rafał Trzaskowski w ramach hasztagu #SpełniamyObietnice na Twitterze. Za swoją pracę Metroprojekt otrzymał siedem milionów złotych.

Termin 24 miesięcy na wykonanie projektu minął, a efektów prac nie widać. Jak informowało nas Metro Warszawskie na przełomie 2021 i 2022 roku podpisano aneks z firmą projekt wydłużający ich pracę do lipca 2021 roku. Ten termin także upłynął. Ponownie zapytaliśmy co w trawie piszczy.

- W sprawie stacji A12 plac Konstytucji i A16 Muranów przygotowany jest aneks do umowy przedłużający prace projektowe do listopada 2023 roku. Obecnie aneks jest procedowany przez CUPT [Centrum Unijnych Projektów Transportowych - przyp. red.], zostanie prawdopodobnie podpisany w tym, lub przyszłym miesiącu - tłumaczy nam Anna Bartoń rzeczniczka warszawskiego metra.

materiały prasowe

Jak tłumaczy wydłużenie prac jest spowodowane przedłużeniem procedury wydawania decyzji środowiskowej przez RDOŚ. Jak słyszymy zmiana ustawy z 2018 roku spowodowała, że RDOŚ odmówił jej wydania twierdząc, że nie jest organem kompetentnym do tego typu procedury. Spór kompetencyjny rozstrzygnął NSA, potwierdzając tym samym, że właśnie RDOŚ jest właściwym organem do wydania decyzji środowiskowej dla stacji metra, jako linii kolejowej. Spór wydłużył procedurę, a to wpłynęło na cały proces projektowania.

Czas leci, a czas to pieniądz

W 2019 roku szacowano, że na wybudowanie obu stacji potrzebnych będzie około 260 milionów złotych. W terminie wskazywanym przez metro obecnie, a więc listopadzie 2023 roku, minął cztery lata od od podpisania umowy na projekt. Szacunki z 2019 roku dzisiaj można niestety włożyć między bajki. Budowa będzie znacznie droższa, a jak podaje "Gazeta Stołeczna", powołując się na stołeczny ratusz, póki co i tak nie ma odłożonych na to pieniędzy.

Miasto skupia się na dokończeniu budowy drugiej linii metra. Kiedy rozmawialiśmy z rzeczniczką warszawskiego ratusza na ten temat podczas otwarcia stacji na Bemowie mówiła: - W ciągu kilku tygodni powinniśmy mieć odpowiedzi na pytania co dalej [z drugią linią - przyp. red]. Wciąż jednak nie wiemy. Być może wraz z otwarciem ostatniego odcinka na Bródno poznamy odpowiedź. To powinno nastąpić, według nieoficjalnych informacji, na przełomie września i października tego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto